Az Astra elektromos változata nem veri nagy dobra zéróemissziós mivoltát, helyette relatíve alacsony tömeggel és hatékony technikával veszi célkeresztbe a vásárlók pénztárcáját. Kipróbáltuk a kombiként is érkező villanymotoros modellt.
Az Opel tavaly dobta piacra a hatodik generációs Astrát, mely első körben normál benzines és dízel változatokban vált elérhetővé, aztán megérkeztek a plugin hibrid verziók, most pedig itt a tisztán elektromos nekifutás.
A nemes egyszerűséggel Astra Electric névre keresztelt típus fontos szerepet játszik abban, hogy a Stellantis konszern német márkája 2028-ra teljesen át tudjon állni az elektromos autók gyártására.
A Corsa Electric és a Mokka Electric mellé érkezett új zöld rendszámos modellel Berlinben tettük meg az első kilométereket.
Álruhában
Míg a Volkswagen a Golf aktuális nyolcadik generációjából már nem készít elektromos változatot, és helyette az UFO-forma ID. 3 villanyautót forgalmazza, addig az Opel az Astra révén mind a belső égésű motoros, mind a villanymotoros kocsira vágyókat ki kívánja szolgálni.
Ennek jegyében az Astra zéróemissziós legújabb verziójának külseje és utastere lényegében teljesen megegyezik a normál Astrákéval. Az elektromos mivoltra lényegében csak a jobb hátsó lámpa alatti "e" logó utal.
Az egyetlen jól felszerelt GS kivitelben készülő Astra Electric ugyanúgy fest, mint az általunk nemrégiben alaposan letesztelt sportos plugin hibrid csúcsmodell, a GSe, mely elsősorban egyedi lökhárítóiról, fekete villámlogójáról és 18 colos könnyűfém felnijeiről ismerszik meg. Utóbbiakra jelen esetben típusspecifikus 215/45 R18 A+ gumikat szerelnek.
Csomagtér tekintetében sincs eltérés a plugin hibrid és az elektromos Astra között, tehát ezúttal is 352-1268 literes térfogat áll rendelkezésünkre (ID. 3: 385-1267 l), ami elmarad a normál belső égésű kivitelek 422-1339 literes értékétől. Ráadásul az elegáns hordtokba rejtett töltőkábel is helyet követel magának a raktérben, elöl ugyanis nem alakítottak ki kis extra csomagteret.
Hamarosan jön az elektromos Astra kombi kivitele, mely a puttonyos plugin hibridhez hasonlóan 516-1553 liternyi cókmókot képes magába fogadni. Viszonyításképp, a normál Astra kombi 597-1634 literes, az elektromos kombi MG5 pedig 479-1367 literes csomagtérrel bír.
Ismerős vonások, új funkciók
Az elöl-hátul egész tágas utastér kevés meglepetéssel szolgál, aki ült már új Astrában, tökéletesen otthon fogja magát érezni. A korrekt minőségű, de picit komor hangulatú műszerfalon két darab 10 colos kijelző trónol, a felhasználói felület egész fürgén teszi a dolgát, de valahogy kicsit lelketlen grafikájú.
Alapáras tétel a 360 fokos kamerarendszer, a kétzónás klíma és a full-LED fényszóró, a kategóriaátlagnál jelentősen több, 168 apró fényforrást felvonultató Intelli-Lux LED Pixel okoslámpa viszont már feláras opció.
Az Astra Electricben debütál az ez esetben standard felszereltségnek számító, GPS-alapú Intelli-Drive 2.0 rendszer. Az Opel jelenlegi legfejlettebb vezetéstámogató megoldásának egyik újdonsága az adaptív kanyarsebesség funkció, mely a kanyar paraméterei és az időjárási feltételek alapján számítja ki és állítja be a sebességét.
A későbbiekben a többi Astrába is megérkező IntelliDrive 2.0 további újdonsága a sávváltás-asszisztens, illetve az a funkció, mely az útjelző táblák alapján lassítási vagy gyorsítási javaslatot tesz.
Motorbőgés helyett
A gépháztető alatt az az újgenerációs villanymotor található, mely nemrégiben a felfrissített Corsába és Mokkába is megérkezett. A korábbi 136 helyett már 156 lóerő áll rendelkezésre, a csúcsnyomaték pedig 260-ról 270 Nm-re nőtt.
A jól hangszigetelt, igen halk utasterű Astra Electric messze nem versenyautó, hanem sokkal inkább egy átgondolt hajtásláncú észszerű villanyautó, mely nem feltétlenül csak városban érzi jól magát, hanem 170 km/h végsebességével Autobahn kompatibilis is egyben (ID. 3: 160 km/h).
A 9,2 másodperces 0-100-as gyorsulás nem túl vehemens, de igazából tökéletesen élhető (GSe: 7,5 másodperc). Eco módban csak 108 lóerőt és 220 Nm-t kapunk, Normal módban 136 lóerő és 250 Nm áll rendelkezésre, a csúcsértékek Sport módban hívhatók le, illetve padlógázra minden esetben a maximális teljesítmény és nyomaték mellett gyorsulhatunk.
Akkumulátorból is a legújabbat kapjuk, melynek nettó kapacitása 46-ról 51 kWh-ra nőtt. A hatótáv ideális esetben 418 kilométer (ID. 3 58 kWh: 426 km), és a 25 fok körüli hőmérséklettel kényeztető berlini menetpróbán nem okozott különösebb nehézséget bekúszni a 15 kWh-s átlagfogyasztás alá, de adott esetben a 12-13 kWh is simán benne lehet a pakliban.
A hatékonyság egyik záloga a relatíve alacsony tömeg, ami nem mellesleg a vezethetőségre is pozitív hatást gyakorol. A plugin hibridhez hasonlóan 1679 kilogrammos Astra Electric több mint 100 kilogrammal könnyebb az ID.3 58 kWh-s verziójánál, ami komoly fegyvertény.
A regeneratív fékrendszert tökéletesen belőtték, sokkal jobban, finomabban használható, mint a plugin hibrid hasonló megoldása. A 17 modulban 102 cellát felvonultató akkumulátor AC-n 11, DC-n maximum 100 kW-tal tölthető – amennyiben minden klappol, akkor egy 20-ról 80 százalékra történő feltöltés akár 26 perc alatt letudható.
Konklúzió, árak
+: szemrevaló design, modern technika, remek vezethetőség, korrekt méretű utastér, magas alapfelszereltség, kombi is lesz belőle. –: nincs belőle normál hibrid, alacsony töltési teljesítmény, kis csomagtér, magas ár. |
Az Astra Electric azok számára jelenthet ideális választást, akik egy abszolút nem ordítóan villanyautós külsejű, hatékony hajtásláncú kompakt elektromos autót szeretnének beállítani a garázsukba.
Most már csak az a kérdés, hogy mennyit kell fizetnünk érte. Sajnos a magyarországi árak egyelőre ismeretlenek, mint ahogy még azt sem tudni, hogy pontosan mikor érkeznek meg az első példányok hazánkba.
Németországban hajszálnyival olcsóbb az Astra Electric, mint a 225 lovas plugin hibrid GSe, ennek alapján számításaink szerint itthon mintegy 17,5 millió forintos alapár várható.
Ez pedig nem alacsony, főleg annak ismeretében, hogy a Volkswagen ID. 3 204 lóerős 58 kWh-s változata cikkünk írásakor 15,1 millió forintos kedvezményes áron rendelhető. Itt jegyzendő meg továbbá, hogy az Astra 110 lovas benzines alapmodellje már 9 millió forint ellenében hazavezethető.
Az Astra Electric francia testvérmodelljének tekinthető Peugeot E-308 várhatóan ősszel érkezik meg a magyar kereskedésekbe, az árak egyelőre ismeretlenek.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.