Üléspróbát vettünk a japán gyártó kompakt crossoverének második generációjában, az egyedi designnal, modern technikával és akár plugin hibrid hajtással is elérhető új C-HR-ben.
A Toyotát hosszú időn keresztül rengetegen kritizálták amiatt, hogy bár elsőosztályú megbízhatóságú termékeket gyárt, a legtöbb autója mégis olyan unalmas, mint egy kiadós ásítás. És aztán elérkezett 2016, amikor is napvilágot látott a C-HR, vagyis az első C-Coupé High Rider, mely izgalmasan eklektikus formatervével méretes sziklát dobott a kompakt divatterepjárók feszített víztükrű medencéjébe.
A design olyan ütősre sikeredett, hogy a három évvel később megejtett ráncfelvarrás során szinte semmit sem változtattak a külsőn, most pedig itt az elsőtől az utolsó csavarig teljesen új második generáció, mely ismételten igen komolyat gurít formatervezés fronton.
Az Európában tervezett, fejlesztett és gyártott második generációs C-HR-rel a Hamburgban megejtett nemzetközi bemutatón találkoztunk először testközelből, ezúttal még csak statikus formában, de hamarosan várhatóan már a vezetési élményeinkről is beszámolhatunk majd.
Szemrevaló, bár kicsit megosztó
A tavaly év végén debütált előfutár koncepcióautó jellegzetes designmegoldásai a sorozatgyártású C-HR-en is visszaköszönnek, a második generáció legalább annyira tekintetmágnesként funkcionál, mint az elődje.
Első blikkre az általunk nemrégiben alaposan letesztelt bZ4X villanyautó juthat eszünkbe, de ezúttal talán picit talán kevésbé megosztó a design, melyet elöl a karakteres fényszórók, oldalt az Y mintázat, hátul pedig a világító típusjelzést felvonultató lámpacsík határoz meg.
A rövid első- és hátsó túlnyúlások mellett nem mehetünk el szó nélkül a síkba süllyesztett kilincsek mellett sem, Toyotán eddig még nem találkozhattunk ilyen jellegű aerodinamikai optimalizálással.
A kéttónusú fényezés új stílusban jelenik meg: a kontrasztos fekete szín a tetőn túl egészen a hátsó lökhárítóig és az autó hátsó részéig nyúlik.
Míg az előd esetében a 19 colos kerekek jelentették a plafont, az új C-HR immár akár 20 colos felnikkel is rendelhető, melyek vélhetően kevésbé lesznek kompatibilisek a kétes minőségű hazai utakkal.
Milyen belül?
A kocsi automatikusan üdvözli a felé közeledő vezetőt, életre kelnek a fényszórók és megvilágítást kap a csomagtérajtó középső típusjelzése, ezzel egy időben pedig az üléspozíció, a műszeregység, a HUD és az infotainment kijelző az adott személyre jellemző beállításokat veszi fel.
Az utastérben a korábbiaknál jobb minőségű anyagokkal és jelentősen modernizált technikával találkozhatunk. A kormány mögötti műszeregység most először teljesen digitális lehet, a remek felbontású és háromféle üzemmódot felvonultató panel 12,3 colos képátlójú.
Alacsonyabb felszereltség esetén 8 colos az infotainment rendszer kijelzője, vagyis akkora, mint amekkora képernyő az elődben volt, a jobban felszerelt példányok viszont már 12,3 colos érintőkijelzőt vonultatnak fel.
A Toyotánál újdonság a 64 színárnyalatú hangulatvilágítás, mely nem egyszerűen csak személyre szabható, hanem például az aktuális napszaknak megfelelően, vagy a légkondi hőfok állításának hatására automatikusan is képes változtatni a színét.
A hangulatfények a biztonságot is fokozzák: a kiszállást segítő rendszer hangjelzésén és vizuális figyelmeztetésein túl a pirosra váltó belső világítás is felhívja a vezető figyelmét arra, hogy ajtónyitáskor fennáll a veszélye a hátulról közeledő járművekkel vagy kerékpárosokkal történő ütközésnek.
Újdonság a digitális kulcs, melynek köszönhetően elég az okostelefonunkat magunknál tartani az ajtók nyitásához és a motor beindításához.
Egy 184 centiméter magas sofőr mögött helyet foglaló hasonló méretű utas térde előtt 2-3 centiméternyi légrés található, a feje felett pedig ennek körülbelül a duplája. Elöl kényelmesen el lehet férni, hátul viszont elég furcsa az üléspozíció, a térdeink magasan vannak, és a kisméretű ablakok miatt garantált a bunker feeling.
Hátulra ráadásul légbefúvó sem jut és USB-C aljzatból is csak egyet kapunk. A csomagtér sem túl öblös, de a C-HR nem is tágas családi autónak készült, hanem elsősorban egyedülállóknak és pároknak.
Hajtás pajtás
Míg az elődöt 1,2 literes turbós benzinmotorral, illetve 1,8 és 2 literes szívómotorra épülő hibrid hajtással gyártották, addig a friss jövevény már csak és kizárólag hibrid technikával támad, jelentősen modernizált és megerősített formában.
Az 1,8 literes verzió teljesítménye 122-ről 140 lóerőre nőtt, a 2 literes erőforrásra épülő kivitel pedig immár 198 lóerőt szabadít rá az első kerekekre. A legfrissebb ötödik generációs hibrid technika a közelmúltban felfrissített Corollából és a Corolla Crossból lehet ismerős, jelen esetben kiviteltől függően 8,1-9,9 másodperces 0-100-as szintidőt biztosít.
Most először zöld rendszámot is kaphat a C-HR, a 2 literes benzinmotorra épülő plugin hibrid hajtáslánc az új Priushoz hasonlóan 223 lóerős produkciót ad elő.
A navigációs rendszer használata közben a rendszer felismeri a legjobb lehetőségeket az akkumulátor töltésére, és automatikusan beállítja a vezetési módot az energiahatékonyság optimalizálása érdekében. Az új geofencing funkciónak köszönhetően a kocsi automatikusan elektromos üzemmódra vált, amikor az autó alacsony károsanyag-kibocsátású zónába (LEZ) lép be.
Az utastér alá szerelt nettó 13,8 kWh kapacitású és 60 kilogramm tömegű akkumulátor 7 kW-tal tölthető (új Prius: 3,3 kW) és 66 kilométeres e-hatótávot biztosít, a teljes hatótáv eléri a 804 kilométert. Ez a legfürgébb kivitel a maga 7,4 másodperces 0-100-as gyorsulásával.
A korábban csak az 1,2 literes modellhez társítható összkerékhajtás a második generáció esetében a 2 literes normál hibridhez rendelhető, az AWD-i rendszer esetében egy kompakt villanymotor biztosítja a hátsó kerekek hajtását. Ez a kivitel 7,9 másodperc alatt tudja le a 0-100-as gyorsulást.
Jelentősen továbbfejlesztették a felfüggesztést, a kormányzást és a fékrendszert, ami pozitív hatást gyakorol a vezetési élményre, ezzel kapcsolatban viszont csak a későbbiekben tudunk majd nyilatkozni.
Fenntarthatóság
Elődjéhez képest az új generáció kétszer annyi újrahasznosított műanyagot tartalmaz, amelyet több mint 100 különböző alkatrészben használnak fel. Ezek közé tartozik az üléskárpitok új szövetborítása, amely újrahasznosított PET-palackokból készül.
A lökhárítók új gyantaanyagból készülnek, amelyet a formában előre színeznek – ez az innováció várhatóan több száz tonna szén-dioxidot takarít meg. További csökkentéseket értek el egy új, automatizált, vízbázisú festékeket alkalmazó fényezési eljárás bevezetésével, valamint a kormánykerék borításához bőr helyett új vegán anyagot használnak.
A fix panorámatető alacsony emissziós és infravörös-csökkentő rétegekkel rendelkezik, amelyek télen benntartják a hőt az utastérben, míg a napsütéses nyári időben megakadályozzák a túlmelegedést. Ezzel mellőzhető a hagyományos árnyékoló roló használata, ami 5 kilogrammot takarít meg, 3 centiméterrel növeli a belmagasságot és csökkenti a légkondicionáló használatának szükségességét a kényelmes hőmérséklet fenntartásához.
A gyártó számításai szerint az új panorámatető 0,5 g/kilométerrel csökkenti az autó szén-dioxid-kibocsátását - sok kicsi sokra megy.
Limitált szériák
Az új C-HR két magas felszereltségű, egyedi külső megjelenésű limitált szériás kivitellel debütál a piacon.
A GR Sport Premiere Edition G-hálós mintájú hűtőrácsot, 20 colos könnyűfém-felniket, GR logót, "Liquid Black" középkonzolt és a fejtámlákon dombornyomott GR logóval ellátott első sportüléseket vonultat fel.
Ez többek közt head-up kijelzővel és JBL prémium hangrendszerrel felvértezett kivitel Precious Silver színben mutatkozik be, kéttónusú fényezéssel, de más árnyalatok is elérhetők lesznek hozzá.
A High Premiere Edition többek közt jellegzetes Sulphur kéttónusú fényezéssel rendelhető, az utastérben perforált bőrülések, Sulphur kontrasztvarrás, HUD és panorámatető is található.
Az új C-HR árai egyelőre ismeretlenek. Viszonyításképp, a kifutó széria készletes példányai 11 millió forinton nyitnak, az 1,8 literes verzió listaára 12-14,9, a 2 literesé pedig 13,7-15,6 millió forint magasságában mozog.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.