Autó László Ferenc 2023. június. 21. 06:41

Milánóban találkoztunk a 113 éves első Alfával és a 100 éves első lóherés Alfa Romeóval

László Ferenc
Szerzőnk László Ferenc

Mutatjuk, hogy milyenek a mostani Giuliák, Stelviók és Tonalék igen korai ősei.

Az Alfa Romeo 1986 óta a Fiathoz, illetve annak utódjához, az FCA-hoz (Fiat Chrysler Automobile) tartozik, és a jelenleg három modellt, a Giulia szedánt, valamint a Stelvio és Tonale szabadidő-autókat forgalmazó torinói cég a 2021-es fúzió óta a PSA-val együtt már a tizennégy márkás Stellantis konszern részét képezi.

A cég története azonban jóval korábban, a huszadik század elején kezdődött, első modellje pedig 1910-ben látott napvilágot A.L.F.A. (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili) 24 HP néven, mely legendás típust az Alfa Romeo Milánóhoz közeli remek múzeumában kaptuk lencsevégre.

László Ferenc
László Ferenc

Az első Alfa 4,25 méter hosszú, vagyis 25 centiméterrel rövidebb a legkisebb és legújabb Alfa Romeónál, a tavaly debütált Tonalénél.

Az 1,55 méteres szélesség és 1,7 méteres magasság mellé tekintélyes, 3,2 méteres tengelytávolság társul.

László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc

Az impozáns megjelenésű 24 HP egykoron a felső-középkategóriás autók piacán versengett a riválisokkal.

A Giuseppe Merosi által tervezett nyitott tetős kocsi elejében egy 4,1 literes soros 4 hengeres benzinmotor található, mely 2200-as fordulatszámon adja le 42 lóerős csúcsteljesítményét. A négyfokozatú kézi váltós veterán üzemanyagtartálya 70 literes.

László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc

A 100 km/h végsebességű 1 tonnás 24 HP-ből 1914-ig mintegy 300 példány készült. 1911-ben két versenyverzió is napvilágot látott, ezekkel a 45 lóerőre izmosított kocsikkal a hatodik Targa Florión indult az olasz gyártó.

A 870 kilogrammra könnyített speciális kivitel végsebessége elérte a 110 km/h-t.

László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc

Miután Nicola Romeo megvásárolta a gyárat, a cég neve Alfa Romeóra változott, és az első Alfa Romeo emblémás modell az 1920-ban debütált Torpedo 20/30 HP volt.

A legendás Quadrifoglio embléma, vagyis a négylevelű lóhere 1923-ban tűnt fel elsőként Alfa Romeón. A tizennegyedik Targa Florión indult és az idén 100. évfordulóját ünneplő Alfa Romeo RL versenyautó, valamint a Quadrifoglio előtt nemrégiben leleplezett limitált szériás Giulia és Stelvio modellekkel tiszteleg az olasz cég.

László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Hirdetés