340 lóerővel és 550 kilométeres hatótávval debütált a spanyol márka sportos hangvételű szabadidő-autója. Megérkezett a világító emblémás Cupra Tavascan, mellyel a nemzetközi sajtóbemutatón testközelből ismerkedtünk meg.
A Cupra szó ismerősen cseng a benzingőz iránt fokozott érdeklődést mutatók számára. Nem csoda, hiszen a Seat sokáig ilyen típusjelzéssel megspékelve dobta piacra a legerősebb és legsportosabb modelljeit. Néhány éve aztán a Cupra kivált a Seatból és önálló márkaként folytatta tovább az útját.
Így született meg az első immár Seat márkajelzés nélküli Cupra, mely a keresztségben a Cupra Ateca nevet kapta, és így látott napvilágot a sportosra hangolt Cupra Leon is. Könnyen kikövetkeztethető, hogy ezek rendre a Seat Ateca szabadidőautóra, illetve a kompakt Seat Leonra épültek, vagyis nem teljesen új fejlesztések.
Nem úgy az akár 390 lóerős 5 hengeres Audi motorral is elérhető Formentor, mely a Cupra első igazi saját modellje, vagyis belőle már nem létezik normál Seat alapkivitel.
Az átemblémázott VW ID.3-nak tekinthető Cupra Bornt követően pedig most itt a tavaly már 150 ezer autót értékesített márka második villanyautója, a vadonatúj Tavascan, melyet a cég első embere mutatott be Berlinben, az elektromos Formula E helyi futamának előestéjén.
Minek nevezzelek?
Tavascan egy katalán kistelepülés a francia és az andorrai határ közelében, több mint 1100 méter magasan fenn a hegyekben. A legújabb Cuprát Barcelonában fejlesztették, azonban a Formentortól eltérően nem a márka hazájában, hanem a távoli Kínában, a Volkswagen helyi gyártósorain készül.
A Cupra első tisztán elektromos hajtásláncú SUV kupéjának elejét a háromszög motívumokkal ékesített okos mátrix LED-fényszórók uralják, az izmosra formált gépháztető elülső-középső részén pedig büszkén világít a jellegzetes márkaembléma. A hatféle fényezéssel készülő újdonság kilincsei LED-világítást kaptak és nyitáskor a talajra vetítik a Cupra logót.
Az oldalnézetet a hátrafelé dinamikusan lejtő tetővonal, a süllyesztett kilincsek, illetve a kiviteltől függően 19-21 colos kerekek uralják. A kovácsolt könnyűfém-felnikre 255 milliméter széles sportgumikat szerelnek, így tapadáshiánytól nem igazán kell tartani.
A világító logóval és diffúzorral megspékelt formás hátsó rész magasra nyíló ajtaja mögött 540 literes csomagtér található, ami jelentősen nagyobb a belsőégésű motoros, illetve plugin hibrid verziókban készülő Formentor 420 literes puttonyánál.
A Tavascan 20 centiméterrel hosszabb és 9 centiméterrel magasabb a Formentornál, méretét és kialakítását illetően a konszernen belül a VW ID.5 és a Skoda Enyaq Coupé áll a legközelebb hozzá. A 4,64 méter hosszú, 1,86 méter széles, 1,6 méter magas és 2,77 méteres tengelytávolságú újdonság körülbelül a Peugeot 408 és a BMW X4 ligájában focizik.
Az akár 7 üléses változatban is rendelhető Seat Tarraco 9 centiméterrel hosszabb és 6 centiméterrel magasabb a Tavascannál, tengelytávja viszont csak 2 centiméterrel nagyobb.
Nagyképű
A kis digitális panellel kombinált hatalmas érintőképernyő koncepciója a nemrégiben debütált "elektromos Passat"-ból, az ID.7-ből lehet ismerős, de persze nagyon más a német és a spanyol modell hangulata.
A kormány mögött egy mindössze 5,3 colos műszeregység található, az infotainment kijelző viszont 15 colos képátlójú, ami új rekord a Cupránál.
Végre háttérvilágítást kapott a klíma és a hangerő állításához használatos érintősáv, a felhasználói felületet widgetek révén lehet személyre szabni, és természetesen fullos Android Auto, valamint Apple CarPlay támogatást kapunk.
A kiterjesztett valóság funkcióval megspékelt HUD a szélvédőre vetít, a 12 hangszórós hi-fi-t most először a Sennheiser szakemberei finomhangolták. Autópályán immár automata sávváltásra is képes a kocsi, mely parkolás közben akár az okostelefonunkról is távvezérelhető.
Alapáron jár a sportülés és a későbbiekben komolyabb kagylóülés is elérhető lesz a kínálatban.
Hajtóerő
A Volkswagen már jól ismert MEB platformjára épülő Tavascan alapmodelljében egy 286 lóerős teljesítményű és 545 Nm nyomatékú villanymotor hajtja a hátsó kerekeket.
A VZ típusjelzésű összkerekes verzióban ezenkívül egy 109 lóerős és 134 Nm-es produkcióra képes első villanymotor is található. A végeredmény 340 lóerő, ami 2,4 másodperces 0-50 km/h, illetve 5,6 másodperces 0-100-as szintidőt tesz lehetővé.
Viszonyításképp, az ID.5 csúcsmodellje, a 299 lóerős GTX 6,3 másodperc tudja le a 0-100-as sprintet.
A nettó 77 kWh kapacitású vízhűtéses lítium-ion akkumulátor 520-550 kilométeres hatótávot tesz lehetővé, a hőszivattyú sajnos feláras extra. Ideális esetben 7 perc alatt akár 100 kilométeres hatótávot is "tankolhatunk", egy 10-ről 80 százalékra történő feltöltés pedig körülbelül 30 percig tart, már amennyiben persze találunk egy legalább 135 kW-ra képes DC-töltőt.
A menetirányváltót D-ből B módba kapcsolva igen komoly motorfékkel szolgáló egypedálos vezetési élményben lehet részünk, a rekuperáció erőssége a kormány mögötti kis fülekkel négy fokozatban akár manuálisan is állítható.
Üzemmódból a következők állnak rendelkezésre: Range, Comfort, Performance, Cupra, Individual és Traction, melyek közül az utolsó csak az összkerekes verzióban érhető el.
A gyártó azt ígéri, hogy remek élmény lesz a Tavascan vezetése, ami többek közt az ideálishoz közeli 49:51-es tömegeloszlásnak, az alacsony tömegközéppontnak, az adaptív sportfutóműnek és a progresszív kormányzásnak köszönhető. Az első menetpróbát követően ezzel kapcsolatos élményeinkről is be tudunk majd számolni.
Konklúzió
A szabadidő-autókat úgy viszik mostanság, mint a cukrot, és a villanyautók iránt is egyre komolyabb érdeklődés mutatkozik. Ennek fényében nem csoda, hogy a Magyarországon jelenleg hét kereskedéssel rendelkező és folyamatosan terjeszkedő Cupra most egy ilyen Tavascan jellegű modellel rukkolt elő, mely a márka hagyományaihoz híven sportosan kupés életérzést hozott magával.
Az első személyes, bár még csak statikus találkozást követően annyit már tudunk, hogy a formaterv és maga a koncepció több, mint rendben van, ezenkívül pedig a hajtáslánc és a vezetési élmény is korrektnek ígérkezik.
Az árak egyelőre ismeretlenek. A Volkswagen minimum 24,3 millió forintot kér az ID.5 GTX-ért, a hasonlóan 299 lovas Skoda Enyaq Coupé iV RS pedig 26,6 millió forinttól indul. A Cupra első villanyautója, a 204 lovas kompakt Born 18 millió forinton nyit.
A kereskedésekbe 2024-ben megérkező Tavascanból évente 70 ezres mennyiséget terveznek eladni. Jövőre mutatják be a Győrben gyártandó Terramart, 2025 pedig már a kompakt UrbanRebelről fog szólni a közeljövőben várhatóan az amerikai piacot is letámadó Cupra háza táján.