Az elektromos autók számának növekedése nem a probléma, hanem a megoldás része lehet Magyarországon is – mondta Hollandia egyik e-mobilitási guruja Budapesten.
Hollandia az egyik legfejlettebb piacot jelenti az elektromos autózásban a világon, ahol az újonnan eladott kocsik 30 százaléka villanyautó, néhány év múlva pedig 50 százalékos lesz ez az arány. Magyarországon ennél jóval kisebb az arány: az újautó-eladások 4–4 százaléka volt elektromos, illetve tölthető hibrid.
Baerte de Brey, holland e-mobilitási guru az Európai Elektromobilitási Szövetség (AVERE) alelnöke Budapesten járt, itt készített vele egy interjút a Villanyautósok oldala, többek közt arról, hogy a nagyságát és népsűrűségét tekintve hasonló országok közül Hollandia hogyan került ilyen gyorsan vezető szerepbe.
Megkérdezték, hogyan lehet életképes a villanyautózás, ha a többség Hollandiában és Magyarországon sem tudja otthon tölteni a villanyautóját, nyilvános töltőt kell használniuk. Erre azt mondta, a töltők száma ugyan folyamatosan gyarapszik, de legalább ilyen fontos, hogy Hollandiában kormányzati beavatkozással sikerült elérni, hogy a szolgáltatók megegyezzenek arról, hogy az oszlopaikat egyszerűen – egy közös eszközzel, RFID kártyával – el tudja indítani bárki. „Az érintetteknek el kellett fogadni, hogy az ügyfeleik időnként a másik szolgáltató töltőjét is használják, de a problémát együtt oldják meg” – mondja.
Fontos pont az is, amennyiben a politikusok 2030-re ki akarják vezetni a belső égésű motorral szerelt járműveket az újautó-piacról, minden negyedik-ötödik elektromos autóra jutnia kell töltőnek, amivel a villamosenergia-hálózatnak is tartania kell a lépést. 2035-től Magyarországon sem lehet majd új, belső égésű motoros autókat forgalomba hozni – mondja – így azt is meg kell oldani, hogy 2028-ra Budapesten 6000 töltő legyen az utcákon.
Akkumulátor-útlevelet kapnak a villanyautók
Az „útlevél" célja, hogy valósabb képet lehessen kapni egy-egy termék tényleges környezeti hatásairól.
Annak érdekében, hogy a hálózat bírja a terhelést, az ilyen méretű elektromos autóparkok kiszolgáláshoz olyan gyakorlati megoldások kellenek, mint az úgynevezett „okos töltés”, aminek lehetővé tétele már kötelező Hollandiában.
Az autós egy alkalmazásban megadja, mikorra akarja az elektromos autóját teljesen feltölteni, az algoritmus pedig kiszámolja ennek a legolcsóbb módját. Például azzal kalkulál, hogy éjjel 2 órakor rendszerint bezuhan az áramár Hollandiában, mert ilyenkor jellemzően szeles az idő az Északi-tengeren, és csúcsra járnak a szélerőművek.
Magyarországon ez a biztos pont lehetne például a déli időszak. A napos időben, az áramtermelési csúcsidőszakban töltőn lévő autók segíthetnek tehermentesíteni a villamosenergia-hálózatot. Mint említette, találkozott nálunk az MVM szakértőivel is, akik elmondták, hogy Magyarországon is vannak már ilyen áramtermelési csúcsok. Ezek kiaknázására az elektromos autók számának növekedése nem a probléma, hanem a megoldás lehetne.
A szakember szerint a 2035-ös kötelező uniós dátumnál hamarabb fog megtörténni a technológiai átállás, többek között azért, mert a nagyobb járműflottákkal rendelkező cégek akár az energiaszolgáltatásban is részt vehetnek. „Beszéltem nemrég egy nagy autókölcsönző cég vezetőjével, akinek Európában kétmillió autója van. Ez a cég évente is tetemes mennyiségű új autót vásárol, és az a felismerés is pénzt hoz majd neki, hogy az autók két bérlés között parkolva energiaszolgáltatást is végezhetnek." A sok apróból pedig egy nap alatt összejöhet 200 ezer euró is.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.