A japán gyártó magyarországi üzemében hamarosan egy új normál hibrid modell gyártásába vágnak vele, a későbbiekben pedig tisztán elektromos kocsik is készülhetnek itt.
A Magyar Suzuki Zrt. mai budapesti sajtótájékoztatóján bejelentették, hogy a vállalat esztergomi gyárában tavaly összesen 107 974 járművet gyártottak, a teljes értékesítési mennyiség pedig 120 164 autó volt.
Krisztián Róbert operatív igazgató kérdésünkre elmondta, hogy a teljes gyártási mennyiség mintegy 35 százalékát teszik ki a hibrid technika nélküli, Európán kívül – így például Kolumbiában – értékesített, turbós benzinmotorral szerelt autók. A fennmaradó 65 százalék lágyhibrid turbós benzines, illetve normál hibrid szívó benzines kocsi.
Mint megtudtuk, az utóbbi két hajtáslánccal készülő Vitara az európai piacon 80-20 százalék arányban lágyhibrid, illetve normál hibrid leoszlású. Az erősen árérzékeny magyar piacon még 90 százalék feletti az olcsóbb lágyhibrid Vitara típuson belüli aránya.
A kedvezőtlen piaci körülmények miatt a Suzuki idén áprilisban és néhány napja is áremelésre kényszerült, így egy jól felszerelt normál hibrid Vitaráért ma már 11 millió forintot kérnek el.
A szintén Esztergomban gyártott S-Cross jelenleg még csak lágyhibridként érhető el, de szeptemberben ebből is érkezik a Vitaráéhoz hasonló normál hibrid változat.
A sajtótájékoztatón elhangzott, hogy a most megrendelt hazai gyártású autókra körülbelül 3-4 hónapos szállítási határidőt vállalnak, az import kocsik, így például a Swift és az Ignis esetében ennél hosszabb várakozásra kell felkészülni.
Vitarából tavaly 8350-et értékesítettek itthon, szemben ami több mint egy éve volt. Az S-Crossból is többet (6261-et) adtak el, mint tavaly. A 2021-ben Magyarországon forgalomba helyezett személyautók 14,48 százaléka Suzuki volt, a márka immár hatodik éve piacvezető.
Az 1,754 milliárd eurós nettó árbevétel 6 százalékos növekedést jelent 2020-hoz képest, az 52,4 millió eurós adózás előtti eredményű vállalat a 12. legnagyobb árbevételű magyarországi cég.
Az idéntől indiai munkaerőt is alkalmazó, jelenleg 2638 főt foglalkoztató esztergomi gyár tavaly 92,9 millió eurós fejlesztést hajtott végre, amit többek közt új emissziós laborra, festéküzem modernizálásra, illetve modellfejlesztésre fordítottak. Idén mintegy 100 millió eurós beruházásra lehet számítani, új napelemes rendszert építenek ki, amely várhatóan jövő tavasszal kezdi meg működését.
Krisztián Róbert elmondta, hogy plugin hibrid modellt előreláthatólag nem fognak gyártani Esztergomban, előbb-utóbb viszont várhatóan villanyautók is készülnek majd a magyar üzemben. A japán gyártó azt ígéri, hogy 2025-ben érkezik majd az első lokálisan zéró károsanyag-kibocsátású modellje, és 2030-tól a termékpalettán belül jelentősen növelni akarják az elektromos modellek részesedését.
Világviszonylatban az esztergomi a harmadik legnagyobb Suzuki-gyár, mely mindent megtesz versenyképességének fenntartása érdekében, és ha az első elektromos Suzukik nem is feltétlenül itt fognak készülni, a későbbiekben szinte biztosan gyártanak majd Magyarországon ilyen kocsikat. Rövid távon viszont egyelőre sem villanymotort, sem akkumulátort nem terveznek gyártani a hazai üzemben.
A cég kínálatában jelenleg egy zöld rendszámos modell található, a plugin hibrid hajtásláncú és 20,25 millió forintos alapárú Across, mely tulajdonképpen nem más, mint egy átbrandelt Toyota RAV4 PHEV. A Japánból importált 306 lóerős Across elektromos hatótávja 75 kilométer.
A lágyhibridek képtelenek elektromos módban gurulni, a normál hibridek pedig legfeljebb néhány kilométert képesek megtenni lekapcsolt benzinmotor mellett. Utóbbi kategóriába tartozik a Toyota Corolla kombi kivitelére épülő, 9 millió forintos indulóárú Suzuki Swace, melyet az Egyesült Királyságban gyártanak.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.