Csak Romániában vagy Lengyelországban 70-80 ezer sofőr hiányzik a munkaerőpiacról.
A Nemzetközi Közúti Fuvarozók Egyesületének (IRU) legfrissebb kutatása szerint Európában már 40 százalék felett van a sofőrhiány. Az IRU 25 országra és összesen 1500 fuvarozási cégre kiterjedő nemzetközi kutatást végzett a munkaerőhiányról.
A legrosszabb helyzetben a közismerten nagy munkaerő elvándorlástól szenvedő országok vannak, mint Románia vagy Lengyelország – írja a kutatás eredményei alapján a Vezess.hu. Előbbinél 71 000 utóbbinál pedig 80 000 kamionsofőr hiányzik a munkaerőpiacról. A helyzet érdekes módon Németországban sem jobb, ami eddig kifejezetten vonzotta a kelet-európai sofőröket. Az IRU összesítése szerint ugyanis 2021-ben tavaly 80 000 hivatásos kamionsofőr hiányzott a német munkaerőpiacról.
Rövid távon valószínűleg nem javul a helyzet, hiszen 6-7 százalék a 25 év alatti kamionsofőrök aránya, Európában minden harmadik hivatásos teherautó-vezető az idősebb generáció tagja. A kamionsofőrök átlagéletkora 47 év.
Globálisan nézve egyébként a legdurvább sofőrhiány Kínában van, ahol 1,8 millió betöltetlen álláshely volt 2021-ben ebben a szektorban.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.
* * * Támogatott hitel vállalkozások számára
A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.