Izera néven gyártottak volna megfizethető áru villanyautókat, de a projekt lényegében sehol sem tart.
Lassan két éve, hogy először merült fel lehetőségként, hogy Lengyelország saját villanyautó-márkával rukkolna elő. A terv az volt, hogy elektromos autókat gyártanának Izera néven. A márka nevét a cseh–lengyel határon átvonuló Jizera-hegység és folyó ihlette. A 400 kilométeres hatótávúnak ígért elektromos autókat a sziléziai Jaworzno városában épülő üzemben gyártották volna.
Most úgy tűnik, az álmoknak vége lehet, mert a Rzeczpospolita újság híre szerint az eddig 69 millió zlotyba (mintegy 590 millió forintba) került projekt továbbra is gyerekcipőben jár. „A 2022 második felére tervezett gyárépítés megkezdése, ahonnan évente legalább 100 000 e-autó kerülne ki, irreális. Bár a határidő így is egy évvel későbbi az eredetinél” – az rp.pl oldala.
A projektért felelős ElectroMobility Poland cég még át sem vette a gyár területét, bár tavaly a Szejm törvényt fogadott el ennek elősegítésére. A legkomolyabb problémákkal azonban a lengyel cég a termelés előkészítése kapcsán szembesült. Továbbra sincs beszállítója a járművek platformjának, vagyis a fő elemnek, amelyre az egész autó épülne.
Szakértők szerint így, hogy a projekt messze elmarad az ütemtervtől és a világ legnagyobb autógyártói évről évre új elektromos modellekkel bővítik portfóliójukat, egyébként sincs sok értelme az új márkának. „Ha az Izerának végre sikerül is elhagynia a gyárat, akkor sem lesz többé esélye a versenytársakkal szemben” – írják.
A márka nagyjából odáig jutott mostanra, hogy két prototípust bemutattak, amelyek közül az egyik egy SUV, amely egy olasz tervezőstúdió munkája, a Torino Designé, akik a McLarennel és BMW-vel is dolgoznak.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.