Nem csak hogy duplájára nőttek az autókölcsönző cégek árai a legfelkapottabb turistaközpontokban, de örülhetnek a bérlők, ha egyáltalán van elvihető autó. Az elmúlt két év turbulens piaca megtépázta a hagyományos autóbérléssel foglalkozó cégeket is. A megoldást részben a magánautók megosztását kiszolgáló cégek jelenthetik.
A világjárvány, a chiphiány és az ukrajnai háború közvetlen hatásaként vagy nagyon megdrágultak, vagy hatalmas hiánnyal küzdenek a bérautós cégek. Ugyanakkor könnyen megeshet, hogy az autókölcsönző piac változása nem rövid időre, hanem örökre szól a Wired magazin cikke szerint.
A hagyományos bérautópiac 2020 elején kezdett igazán válságba kerülni, amikor a világon mindenütt bevezetett utazási korlátozások nyomán az autókölcsönző piac lényegében összeomlott. Az Avis-Budget repülőtéri bérbeadási üzletágának csaknem kétharmada eltűnt, 2020-ban pedig a vállalat egészére kiterjedő bevételek 41 százalékkal csökkentek az előző év azonos időszakához képest. Az Europcar 2020-as bevétele 42 százalékkal, a Hertz bevétele pedig 46 százalékkal esett vissza.
Eladott flották
A kilátástalan helyzetre reagálva a kölcsönző cégek eladták autóikat. Az Egyesült Királyságban 30 százalékkal csökkentették a flottákat a British Vehicle Rental and Leasing Association (BVRLA) autókölcsönző tagszervezet szerint. A lépésnek megvolt akkor a maga értelme, mivel az iparág két kulcsfontosságú piaca, a vállalkozások és a turisták otthonaikban ragadtak – magyarázza az akkori helyzetet Yusuf Allinson, az IBISWorld piackutató cég elemzője.
Az autókölcsönzők árait is az egekbe emeli az általános járműhiány
De ahogyan a lezárások enyhültek és az utazási kedv visszatért, az autókölcsönző cégek nem tudták újra feltölteni a flottájukat a gyártást megbénító chiphiány miatt. A helyzetet tovább súlyosbította az Ukrajnában gyártott alkatrészekre támaszkodó ellátási láncok összeomlása. Az autóhiány több mint kétszeresére emelte a bérleti árakat is. A WHO fogyasztói szervezet szerint húsvét idején az autóbérlési költségek átlagosan 135 százalékkal nőttek Portugáliában, Cipruson, Spanyolországban, Görögországban, Olaszországban és Franciaországban a 2019-es szinthez képest.
Nem Airbnb – Carbnb
A Wired arról számol be, hogy a helyzet az úgynevezett peer-to-peer kölcsönzői szolgáltatók tudták enyhíteni, amelyek lényegében magántulajdonban lévő autók kiadásával foglalkoznak. Nagyjából olyanok, mint az Airbnb, de autókkal. Az ilyen szolgáltatások, mint a Turo és a Getaround, vagy az egyesült királyságbeli székhelyű HiyaCar éves összevetésben 220 százalékos növekedésről számolt be a bérbeadások számában, miközben a Turo autótulajdonosok bevételei megtízszereződtek. A Turo ráadásul egy ügyes húzással az repülőtérre érkező turistákat is igyekszik kiszolgálni. Például a repülőtéri parkolóban hagyják a tulajdonosok a járművüket, ahol az alkalmazáson keresztül kinyithatják a foglalással rendelkezők. Even Heggernes, a Getaround Europe alelnöke azt mondja a mindenhol előforduló autóhiány egyelőre nem érinti őket, pont azért, mert magánautókat használnak.
Mint az Airbnb, csak autóval: sokat kereshet, aki időnként bérbe adja saját kocsiját
Az Airbnb mintájára működik a magánautók kölcsönzésére szakosodott Turo.
Mindezek az előnyök korántsem jelentik, hogy mindenhol van elegendő autó. A HiyaCar összesen 2000 autóval rendelkezik 150 ezer regisztrált felhasználó számára. A megosztási platformok alapvetően arra támaszkodnak, hogy a tulajdonosok nem idegenkednek attól, hogy idegenek használják az autóikat, amihez bizalomra van szükség. Ezen túlmenően, nekik is bele kell tenni némi munkát annak érdekében, hogy a járművek tiszták legyenek, legyen bennük elegendő üzemanyag, és egyébként is a bérlők elérhessék az autóikat. Ez kihívást jelentő kérdés valamennyi ilyen cég számára, ugyanakkor a megélhetési költségek emelkedése miatt, sokan keresik a lehetőségeket, hogy extra bevételhez jussanak.
A Wired konklúziója egyébként az, hogy az autóhiány, a fenti megoldások és az átrendeződő autógyártás hosszú távon is kihat majd a bérleti piac áraira. "Az autókölcsönző iparág korábban részben azért tudta alacsonyan tartani az árakat, mert az autógyártók túl sok járművet gyártottak" – mondja Toby Poston, a BVRLA vállalati ügyekért felelős igazgatója. A kölcsönző cégek ömlesztve vásárolták meg a felesleges járműveket kedvezményesen, és a bérleti pályafutásuk befejeztével eladták azokat, vagy visszavásárlási rendszert hoztak létre a gyártókkal és megállapodtak az autók rövid időre történő használatáról. Mindkét metódus helyzeti előnybe hozta eddig az autókölcsönzőket, de a közelmúltban tapasztalható hiány miatt a helyzet megfordult, az autógyártóknak többé nem kell veszteségesen megszabadulniuk a felesleges autóállománytól.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.