A személyautók az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának 13, a kisteherautók 2 százalékáért felelnek jelenleg az Európai Unióban.
Az Európai Parlament Környezetvédelmi Bizottsága megszavazta az EU Bizottságának azt a javaslatát, hogy a „Fit for 55” klímacsomag részeként 2035-től ténylegesen tiltsák be a belső égésű motorokat az új személygépkocsik és könnyű haszongépjárművek esetében. Ez azt jelenti, hogy öt évvel előbbre hozzák a korábban megállapított határidőt.
A bizottság megszavazta azt is, hogy az autógyártóknak 2021-hez képest 2025-re 20 százalékkal, 2030-ra 55 százalékkal, 2035-re pedig 100 százalékkal kell csökkenteniük átlagos szén-dioxid-flottakibocsátásukat.
Azt a kezdeményezést viszont elutasították, amely egy köztes célt is kitűzött volna 2027-re. A gyártóknak akkorra kellett volna elérniük a 75 százalékos kibocsátáscsökkentést. Az autóipari lobbiszervezetek már a kezdetektől ellenezték a köztes javaslatot, amely komoly nehézségek elé állította volna az iparági szereplőket.
A szavazás eredményét az Európai Parlament plenáris ülésén kell ratifikálni, ahol a Bizottságban részt vevő EP-képviselők döntéseit általában nem módosítják. A képviselők ezt követően kezdenének tárgyalásokat az EU kormányaival a végleges törvényről.
A szavazáson arról is döntöttek, hogy betiltják az e-üzemanyaggal – nem olajból nyert szintetikus üzemanyaggal – működő új autókat is 2035-től, amelyet szerettek volna elkerülni az olyan gyártók, mint a Porsche, amelyek ilyen típusú üzemanyagokba fektetnek be, hogy ügyfeleik továbbra is vehessenek klasszikus meghajtású járműveket.
A közlekedési ágazatot zéró emisszióssá tenni az egyik legfontosabb pillére az EU azon tervének, hogy az évszázad közepére elérje a klímasemlegességet, mivel ez az egyik olyan ágazat, ahol az elmúlt években nőtt a kibocsátás. Ma a személyautók az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának 13 százalékáért felelősek az EU-ban, a kisteherautók pedig kettő százalékért.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.