Autó hvg.hu 2022. május. 13. 15:18

Jóváhagyta a dízel- és benzinüzemű autók 2035-ös betiltását az illetékes EU-bizottság

A személyautók az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának 13, a kisteherautók 2 százalékáért felelnek jelenleg az Európai Unióban.

Az Európai Parlament Környezetvédelmi Bizottsága megszavazta az EU Bizottságának azt a javaslatát, hogy a „Fit for 55” klímacsomag részeként 2035-től ténylegesen tiltsák be a belső égésű motorokat az új személygépkocsik és könnyű haszongépjárművek esetében. Ez azt jelenti, hogy öt évvel előbbre hozzák a korábban megállapított határidőt.

A bizottság megszavazta azt is, hogy az autógyártóknak 2021-hez képest 2025-re 20 százalékkal, 2030-ra 55 százalékkal, 2035-re pedig 100 százalékkal kell csökkenteniük átlagos szén-dioxid-flottakibocsátásukat.

Azt a kezdeményezést viszont elutasították, amely egy köztes célt is kitűzött volna 2027-re. A gyártóknak akkorra kellett volna elérniük a 75 százalékos kibocsátáscsökkentést. Az autóipari lobbiszervezetek már a kezdetektől ellenezték a köztes javaslatot, amely komoly nehézségek elé állította volna az iparági szereplőket.

A szavazás eredményét az Európai Parlament plenáris ülésén kell ratifikálni, ahol a Bizottságban részt vevő EP-képviselők döntéseit általában nem módosítják. A képviselők ezt követően kezdenének tárgyalásokat az EU kormányaival a végleges törvényről.

A szavazáson arról is döntöttek, hogy betiltják az e-üzemanyaggal – nem olajból nyert szintetikus üzemanyaggal – működő új autókat is 2035-től, amelyet szerettek volna elkerülni az olyan gyártók, mint a Porsche, amelyek ilyen típusú üzemanyagokba fektetnek be, hogy ügyfeleik továbbra is vehessenek klasszikus meghajtású járműveket.

A közlekedési ágazatot zéró emisszióssá tenni az egyik legfontosabb pillére az EU azon tervének, hogy az évszázad közepére elérje a klímasemlegességet, mivel ez az egyik olyan ágazat, ahol az elmúlt években nőtt a kibocsátás. Ma a személyautók az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának 13 százalékáért felelősek az EU-ban, a kisteherautók pedig kettő százalékért.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Hirdetés
Vállalkozás Gyükeri Mercédesz 2024. december. 22. 20:00

"Mi csak a gyümölcs ízét tudjuk megőrizni": a magyar szörpforradalom egyik bölcsőjében jártunk

Addig gépesítünk, amíg az nem megy a minőség rovására, vallja Galajda Péter, aki azért kezdett el szörpöt gyártani, mert nem talált megfelelőt a piacon. A Mayer szörp mára az egyik legismertebb prémium élelmiszer lett, ahol ugyan mindig van a polcon a nagymama főzetét idéző eperszörp, de kísérleteznek chilivel és kaporral is.