Mi miatt érdemes, és milyen hibával nem érdemes reklamálni?
Tavaly 820 ezer használt autót adtak el Magyarországon, ami új rekordnak számít, ráadásul ez a mennyiség közel duplája az egy évtizeddel korábbinak. Az eladott autók kétharmada minimum tízéves, a teljes autóállomány átlagos kora tizenöt év. Egy részüket magánszemélyek adták-vették egymás közt, és ha az autó elromlott, ilyen esetekben mindig a vevőnek kellett bizonyítania, hogy rejtett hibás autót sóztak rá.
Mindez nem változott, viszont januártól szigorúbb szavatossági szabályok védik azokat, akik magánszemélyként kereskedésből vásárolnak használt autót – írja a téma kapcsán a Telex.hu. Ha egy autó a szerződéskötést követő első éven belül megy tönkre, akkor a kereskedőnek kell bebizonyítania, hogy a hiba a vásárlás után keletkezett, és nem előtte. Korábban hat plusz hat hónapos határidő szerepelt a törvényben, vagyis az első fél évben a kereskedőnek kellett bizonyítania, hogy hibátlan autót adott el, a másodikban pedig a vevőnek, hogy rejtett hibás autót adtak el neki.
A Telexen megjelent cikk szerint a kereskedők úgy vélik, nem életszerű, hogy le akarják verni a cégeken az akár 15–20 éves autók váratlanul előbukkanó hibáit. Szerintük jó volna, ha a törvény az autók korának és futásteljesítményének arányában állapítaná meg az autókereskedések felelősségét.
Gombolai Éva jogtanácsos, a D.A.S. Jogvédelmi Biztosító munkatársa úgy látja, hogy az év eleji változásnak akkor lesz jelentősége, amikor a felek nem tudnak peren kívül megegyezni, és az ügy bíróságra kerül. Amikor egy kirendelt szakértő nem teljes bizonyossággal állapítja meg a hiba keletkezési körülményeit, akkor a bíróság valószínűleg a vevő mellé áll majd, a kereskedő kénytelen lesz fizetni a javítást és a szakértői vizsgálat díjával súlyosbított perköltséget is.
A lap cikke megjegyzi, hogy nagyon nem mindegy, mivel lehet és mivel nem lehet visszamenni a kereskedőhöz: nem érdemes reklamálni a kopó-fogyó alkatrészek, tehát a féktárcsák és betétek, a kuplung, a gumiabroncsok, illetve a lengéscsillapítók és a futómű-alkatrészek fáradása, hibája miatt, mert ezek akár egy páréves autón is cserére szorulhatnak, ez az autófenntartással jár. Amikor viszont az autó motorhibás lesz, elektronikai zavarokat produkál, tönkremegy a váltója, esetleg a turbó vagy az üzemanyagrendszer hibásodik meg, érdemes visszamenni a kereskedésbe és megállapodni, vagy jogi segítséget kérni.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.