Autó hvg.hu 2022. február. 28. 15:16

Egy elektromos autó gyártása akár másfélszer drágább egy hagyományosénál

A Stellantis vezetője szerint vagy a vevőket veszítik el, vagy veszteségesek lesznek, ha nem oldják meg a problémát.

A Stellantis-csoport vezérigazgatója, Carlos Tavares a Motortrend magazin szerint egy befektetőkkel folytatott tárgyalás során beszélt arról, hogy egy elektromos autó megépítése 40-50 százalékkal többe kerül, mint egy hagyományos belső égésű motoros autóé.

Az autóipari vezető hangsúlyozta: nincs mód arra, hogy ezt a költségtöbbletet teljes egészében a vevőkre terheljék, mert akkor elveszítik a középosztályt képviselő vásárlói csoportot, amelyik a fő vevőkörüket jelentik. Ugyanakkor, ha nem kompenzálják a többletköltséget, nem lehet fenntartani a jelenlegi árszintet, mert veszteséges lesz a működésük.

Jeep Wrangler electric

Mint elmondta, nagyjából évi tízszázalékos termelékenységnövekedésre lenne szükség ennek ellensúlyozására a következő öt évben, egy olyan iparágban, amely általában 2-3 százalékos javulást mutat ezen a téren. Mivel erre nem sok esély mutatkozik, az egyik lehetőség a gyártási költségek csökkentése a beszállítókon keresztül, amelyek egy jármű előállítási költségeinek 85 százalékát határozzák meg. Tavares szerint a beszállítóknak jelentős mértékben hozzá kell járulniuk ahhoz, hogy a villamosítás okozta többletköltségek elviselhetőek legyenek.

Tavares ugyan nem közölt részleteket arról, hogy milyen költségeket is jelent számukra a villamosítás, nemrégiben azonban Thomas Schmall a Volkswagen-csoport egyik technológiáért felelős vezetője ismertetett néhány számot arról, mibe kerül számukra elegendő akkumulátorkapacitást szerezni. Azt mondta, „25-30 milliárd euróról beszélünk”, ami nem csak a gyárépítés költségeit jelenti, hanem a termeléshez szükséges alapanyagellátás árát is.

A Volkswagen-csoport hat akkumulátorcella-gyár építését jelentette be korábban, amelyek mindegyike 1-2 milliárd euróba kerül, és a kapacitásuk 40 és 80 gigawatt óra között lesz. Hozzátette azt is, hogy az ilyen létesítmények méretezésénél mindig van néhány természetes korlát is, mint a közüzemi szolgáltatások, az energia és a víz elérhetősége.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

* * * Támogatott hitel vállalkozások számára

A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.

Hirdetés
hvg360 Rácz Gergő 2025. március. 13. 19:48

A kormány akkor tiltja be, amikor már magától is megdögleni látszik a műhús

Könnyen lehet, hogy végnapjait éli a piaci csodának indult mesterséges húspiac: amíg a műhúsoknál továbbra is várat magára az áttörés, a növényi alapú alternatívát gyártó cégeknél rövid időn belül töredékükre estek a részvényárak. A folyamatnak több oka van, a piaci szereplők ezzel együtt optimisták, és a bátor befektetőknek a mostani szintek akár jó belépési pontot is jelenthetnek, ha épp akad elkölteni való pénzük. Lehet, hogy hazai célpontokat nem találnak, mivel a kormány újonnan bejelentett tervei szerint a teljes szegmenst betiltaná.