A Stellantis vezetője szerint vagy a vevőket veszítik el, vagy veszteségesek lesznek, ha nem oldják meg a problémát.
A Stellantis-csoport vezérigazgatója, Carlos Tavares a Motortrend magazin szerint egy befektetőkkel folytatott tárgyalás során beszélt arról, hogy egy elektromos autó megépítése 40-50 százalékkal többe kerül, mint egy hagyományos belső égésű motoros autóé.
Az autóipari vezető hangsúlyozta: nincs mód arra, hogy ezt a költségtöbbletet teljes egészében a vevőkre terheljék, mert akkor elveszítik a középosztályt képviselő vásárlói csoportot, amelyik a fő vevőkörüket jelentik. Ugyanakkor, ha nem kompenzálják a többletköltséget, nem lehet fenntartani a jelenlegi árszintet, mert veszteséges lesz a működésük.
Mint elmondta, nagyjából évi tízszázalékos termelékenységnövekedésre lenne szükség ennek ellensúlyozására a következő öt évben, egy olyan iparágban, amely általában 2-3 százalékos javulást mutat ezen a téren. Mivel erre nem sok esély mutatkozik, az egyik lehetőség a gyártási költségek csökkentése a beszállítókon keresztül, amelyek egy jármű előállítási költségeinek 85 százalékát határozzák meg. Tavares szerint a beszállítóknak jelentős mértékben hozzá kell járulniuk ahhoz, hogy a villamosítás okozta többletköltségek elviselhetőek legyenek.
Tavares ugyan nem közölt részleteket arról, hogy milyen költségeket is jelent számukra a villamosítás, nemrégiben azonban Thomas Schmall a Volkswagen-csoport egyik technológiáért felelős vezetője ismertetett néhány számot arról, mibe kerül számukra elegendő akkumulátorkapacitást szerezni. Azt mondta, „25-30 milliárd euróról beszélünk”, ami nem csak a gyárépítés költségeit jelenti, hanem a termeléshez szükséges alapanyagellátás árát is.
A Volkswagen-csoport hat akkumulátorcella-gyár építését jelentette be korábban, amelyek mindegyike 1-2 milliárd euróba kerül, és a kapacitásuk 40 és 80 gigawatt óra között lesz. Hozzátette azt is, hogy az ilyen létesítmények méretezésénél mindig van néhány természetes korlát is, mint a közüzemi szolgáltatások, az energia és a víz elérhetősége.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.
* * * Támogatott hitel vállalkozások számára
A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.