Az autóipar legfelsőbb rétegeiben egészen máshogy csapódott le a világjárvány, a chip- és alapanyagválság és a növekvő árak, mint a többieknél.
2021-ben komolyan visszaestek az autóeladások, Európában például az utolsó fél évben hónapról-hónapra átalgosan 20 százalékkal kevesebb autót értékesítettek.
Kivételek persze most is akadtak, mint a luxuskategória "nagy ötöse": a Bentley, a Ferrari, a Lamborghini, a Porsche és a Rolls-Royce szárnyaltak tavaly. A Motor1 összefoglalója szerint az említett márkák mindegyike története eddigi legjobb éveként könyvelheti el 2021-et.
A szárnyalásra a Rolls-Royce vezérigazgatója, Torsten Müller-Ötvös adta az egyik leginkább kézenfekvő magyarázatot: „a Coviddal sokan megértették, hogy az élet rövid", meg kell venni az áhított Rolls-Royce-ot. Az anyagi lehetőségeik pedig nem csökkentek a vevőiknek, ugyanis, amint azt a Bloomberg jelentése is kiemelte, a milliárdosok vagyona jelentősen növekedett 2021-ben a világgazdaságot sújtó nehézségek ellenére.
Minden luxusautó-gyártónál 10 százalék feletti volt a növekedés, de voltak ennél sikeresebbek is: a Rolls-Royce például közel 50 százalékkal több autót adott el tavaly.
A legnagyobb eladásokat az exkluzív márkák palettáján néhány éve megjelent szabadidő-autók generálják, amelyek teljesen új vevői kört is hoztak a márkáknak.
A Lamborghini esetében például a 650 lóerős SUV-ból, az Urusból 5021 darabot adtak el. A Rolls-Royce Cullinan, amely az angol márka hasonló szabadidő-járműve vagy a Bentley Bentayga, amely az első luxus SUV volt, mára 40 százalékát adja a Bentley által legyártott auóknak. A Porschénak két SUV-ja van, a nagyobb Cayenne régót vezeti a német márka eladásait. A Ferrari ebből a szempontból egyelőre kilóg a sorból, nincs szabadidő-autójuk, ám hamarosan ez is változik. Idén megérkezhet a Ferrari Purosangue a maranellói gyártó első SUV-ja, ami jelentősen átrendezi majd minden bizonnyal az eladási mixet náluk is.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.