A Zoe a harmadik autó az Euro NCAP történetében, amely nulla csillagos minősítést ért el. A vadonatúj elektromos autóval, a Springgel szemben is komoly kifogások jelentkeztek.
Az Euro NCAP független tesztintézet nyilvánosságra hozzta legfrissebb teszteredményeit, amelyek között szép számmal akadtak kiváló értékelések, ám komoly problémákra is felhívják a figyelmet.
A 11 tesztelt új modell közül 7 érte el a legmagasabb, ötcsillagos értékelést: a BMW iX, a Genesis G70 és GV70, a Mercedes-EQ EQS, a Nissan Qashqai, a Skoda Fabia és a Volkswagen Caddy. Az elektromos FIAT 500e és az MG Marvel R is jól teljesített, négy csillagot kapott.
Az év negatív meglepetése egyértelműen a Dacia Spring és a Renault megújult elektromos modellje, a Zoe: az előbbi egy, az utóbbi nulla csillagos eredményt ért el.
A Renault az elsők között hódította meg az elektromos piacot, amikor 2013-ban bemutatta a Zoét, a népszerűvé vált városi autóját. A kocsit tavaly frissítették komolyabban, az „új” Zoe nagyobb akkumulátorfejlesztést kapott, de új biztonsági elemeket nem. Ellenkezőleg: az első ülésbe szerelt oldallégzsákot, amely korábban a fejet és a mellkast is védte, egy kevésbé hatékony, csak a mellkast védő változatra cserélték. Ez az utasok védelmének romlását jelenti – olvasható az Euro NCAP hivatalos közleményében.
Az új Zoe – mint írják – összességében gyenge védelmet nyújt ütközések esetén, hiányzik az ütközések elkerülési technológiája, ami mára egyre fontosabb szerepet játszik az értékelésben. Összességében a típus 43 százalékos felnőtt utasbiztonsági besorolást ért el – ez a legalacsonyabbat az elmúlt 11 évben –, és 52 százalékot a gyerek utasok védelménél. Az Autocar brit lap hozzáteszi az eredményhez, hogy az automata vészfékrendszer, amely jelenleg hiányzik a Zoéból, jövő márciustól belekerül a jármű alap verziójába is.
Az Autocarnak küldött nyilatkozatában a Renault azt közölte: A Renault tudomásul veszi az Euro NCAP által közzétett eredményeket a Zoe E-Tech Electric speciális tesztjeit követően, amelyeket a jelenlegi, 2020-ban bevezetett új protokoll szerint hajtottak végre. Hozzátették, hogy az első Zoe 2013-ban öt csillagot kapott a törésteszten, de mára ez a protokoll változáson ment keresztül. Ugyanazzal a biztonsági felszereléssel egy modell akár két csillagot is veszíthet minden egyes protokoll változásakor.
Sajnos nem állnak jobban a dolgok a Dacia újdonságával kapcsolatban sem. A teljesen elektromos Spring, amelyet vadonatúj járműként forgalmaznak, nagymértékben a kínai gyártású Renault City K-ZE-n alapul, amely az egyébként is problémás Renault Kwid származéka. Indiában és Brazíliában több éve értékesítik.
Mint az Euro NCAP közleményében olvasható: az ütközési teszteken kifejezetten problémás az autó teljesítménye, az elülső ütközési teszteken a vezető mellkasa és a hátsó utasok feje életveszélyes sérüléseknek van kitéve, oldalütközés esetén pedig marginális mellkasvédelem. A közepes ütközési védelem és az átlag alatti ütközéselkerülési technológiák egycsillagos minősítést eredményeznek a Dacia Spring számára.
A Spring egycsillagos értékelésével kapcsolatban a Dacia úgy nyilatkozott, hogy a kocsijuk biztonságos A-szegmensű autó. „Homologizált, megfelel az európai biztonsági előírásoknak, illetve túlmutat ezeken.”
„Az automatikus vészfékezés például nincs kötelezően elvárt asszisztensként az európai szabályozásban” – jegyezte meg a Dacia. A gyártó hozzátette: a Spring számtalan biztonsági funkciót kínál, amelyek jobb védelmet nyújtanak, mint a legtöbb ma Európában közlekedő autó (beleértve a felső szegmenseket is). Ugyanakkor, az ellentmondás továbbra is fennáll az autó könnyű súlya/kis mérete – ami hatékonyabbá és olcsóbbá teszi – és az ütközésekkel szembeni védelem között; különösen, ha az Euro NCAP protokollok kétévente szigorodnak, kiváltképp a kis, városi autók esetében.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.