Miért van az, hogy egyes autók akár néhány nap alatt tulajdonost cserélnek, míg másokat hetekig, hónapokig árulnak, mire gazdára lelnek?
A carVertical autótörténeti ellenőrző platform adatai alapján összeállt egy lista a könnyebben, és nehezebben eladható típusokról a magyarországi használtautó-piacon 2021-ben. A statisztikák úgy tűnik elég egyértelműen mutatják: az olcsó, egyszerű autók gyorsan gazdát találnak, míg a kifinomultabb, drágább modellek eladói akár hónapokig is kereshetik autójuk következő tulajdonosát.
A leggyorsabban eladható autók
Nem nagy meglepetés, hogy a leggyorsabban elkelő autók a kisautó kategóriából kerülnek ki, hiszen ezek nyújtják a lehető leggazdaságosabb megoldást egy sor igényre. Jellemző, hogy a top 5-ös lista helyezettjei között csupán néhány nap eltérés van az átlagos eladási időt tekinve.
Legyen szó akár az egyszerűségéről és a jó értelemben vett igénytelenségéről híres régi Swiftről, vagy a már sokkal igényesebb, mégis olcsón fenntartható és javítható újabb modellekről, a rendszerváltás utáni magyar tömegautó vezető helye nem meglepő.
A Punto szintén budget megoldást kínál az utazásra, és bár sokan tartanak a legendásan megbízhatatlan olasz autóktól, ez már nem az a korszak.
Egyre ritkább látvány az utakon, és lehet, hogy pont ezért kelnek el gyorsan a Matizok. A pici, könnyű, olcsó autó 800 köbcentis motorja jó fogyasztással megoldja a mindennapokat.
Sokan még a mai napig elismerően nyilatkoznak a 206-os formatervezéséről, és bár a megjelenése óta eltelt évek alatt kiderültek a típushibái, ezekkel együtt olcsón birtokolható típusról van szó.
A másik magyar népautót, az Astrát senkinek sem kell bemutatni. Ahogy a korabeli reklám is mondja, a magyar utakra gyártott és tesztelt modell példányai még a mai napig – még ha jó néhány rozsdafolttal és olajszivárgással is – rendületlenül róják a magyar utakat.
A lista alján szereplő típusok is logikusak, hiszen milyen autót nehéz eladni? Aminek alacsony az ár-érték aránya, gyorsan veszít értékéből, magas az üzemeltetési költsége, nehezen szervizelhető, hiányos az alkatrész-ellátottsága, sok extrával rendelkezik (melyek gyakran meghibásodnak). Nem is kell, hogy mindegyik teljesüljön, elég csak egy-két ilyen tulajdonság, és a vevők máris sokkal megfontoltabbak lesznek, nehezen választanak, akár visszakoznak egy-egy adásvételtől.
Érdemes összehasonlítani az átlagos eladási időket a top 5-ös listával: hatalmas a különbség. A típusok értéke között is nagy, sok esetben nagyságrendi a differencia, és a vevők szemszögéből érhető, hogy válogatósabbak lesznek egy drágább autónál.
A Grandland X, bár a napjainkban nagyon divatos crossover kategória képviselője, mégis a lista utolsó helyét foglalja el. Ennek oka lehet az, hogy viszonylag telített a piac, hiszen nagy kínálata van a modellnek, másrészt ez egy alig néhány éve futó modell, és bár jó vétel lehet egy-egy használt példány, sokan mégis inkább az újat veszik meg, akár lízingre.
A Puma régebbi modellje az olcsó sportautóélményt próbálta nyújtani, de mivel ehhez viszonylag gyenge motorral rendelkezett, igazából csak a fanatikusok tartottak ki mellette, így érthető, hogy a piacon lévő néhány példány nehezen adható el. Az új Puma a Grandland X-hez hasonlóan egy jelenleg is gyártásban lévő crossover, rengeteg extrával, bonyolult technikai megoldásokkal.
A Mazda CX-30 szintén a jelenleg is gyártott crossover kategória képviselője, és bár ennél a modellnél már nem jellemző a régi Mazdák rossz hírneve a rozsdásodás miatt, áruk miatt mégis nehezebben cserélnek tulajdonost ezek a példányok.
A Vitara talán egy kategóriával közelebb van a terepjárókhoz, ár-érték aránya miatt mégis nagyon keresett modell Magyarországon, és a használt példányok eladhatósága is ezzel magyarázható: telített a piac.
A BMW 4-es sorozata nehezebb eladhatósága a magasabb árral, illetve üzemeltetési, szervizköltségekkel, valamint a magyarországi és főleg a külföldi példányok által elárasztott piaccal magyarázható.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.