Nem is olyan rég csak a kőkemény kétszemélyes sportkocsik tudtak hasonlót, amit 2021-ben egy akár családi autóként is remekül használható kompakt Mercedes-AMG. Kipróbáltuk a Magyarországon készülő CLA Shooting Brake legütősebb változatát.
A Ferrari 1999-ben dobta piacra 360 Modena típusjelzésű kétszemélyes sportkocsiját, mely alig 1,21 méter magas közúti rakéta mozgatásáról egy középen elhelyezett 3,6 literes V8-as szívó benzinmotor gondoskodik. A remek orgánumú 90 fokos hengerszögű egység kereken 400 lóerőt, illetve 373 Nm-t szabadít rá a hátsó kerekekre, és 4,5 másodperces 0-100-as szintidőt biztosít.
A Ferrari 360 2005-ben búcsúzott, és 1,5 évtizeddel később most itt egy kompakt kombi, ami teljesítményben, nyomatékban és gyorsulásban is bőven ráver a még mindig felettébb kívánatos olasz technikára. Úgy, hogy közben elfér benne az egész család és néhány bőrönd is.
Meghajtottuk a Mercedes-AMG CLA 45 S 4Matic+ Shooting Brake-et, Kecskemét egyik friss üdvöskéjét.
Miheztartás végett
A 2013-ban debütált CLA-ból több mint 750 ezer darab fogyott, így Stuttgartban egyáltalán nem volt kérdéses, hogy lesz-e második generáció. Utóbbi 2019-ben a bevált recept alapján az aktuális A-osztály kupés hangulatú szedán változataként látott napvilágott. És persze sportkombit is gyártanak belőle, még pedig Shooting Brake néven.
Utóbbi csúcsmodellje jelen tesztalanyunk, az AMG gondviselését élvező 45 S 4Matic+ Shooting Brake. A rengeteg fekete, szürke és fehér új autó között üde színfolt a napsárga fényezést viselő tesztautó, mellyel egyetlen métert sem kell megtenni ahhoz, hogy dinamizmust sugalljon magából.
A frontrészt a hatalmas méretű és valahogy mégsem tolakodó hűtőrács, a karakteres menetfényű fényszórók és a sportos formájú lökhárítók uralják. Utóbbiak szélén és alján finom kis légterelők kaptak helyet, az oldalnézetet pedig a hátrafelé erőteljesen szűkülő ablakok és a sötét felnik határozzák meg.
Remek petrolhead fűszer a keret nélküli ajtó, hátul pedig egy méretes felső légterelőre és négy hangsúlyos, 90 milliméter átmérőjű kipufogóvégződésre lehetünk figyelmesek. Itt van egy kicsi átverés, mert a négy végződés mögött csak egy-egy kipufogócső rejtőzik, de ez bőven bocsánatos bűn a kicsit később taglalandó remek hangzás ismeretében.
Belső értékek
Az utastér kevés meglepetéssel szolgál azok számára, akik ültek már A-osztályban vagy CLA-ban, de persze itt is minden egy kicsit az átlagosnál sportosabbra lett hangolva. Kezdjük például az ülésekkel, melyek hosszú távon sem kényelmetlenek, miközben kanyarokban remek oldaltartást biztosítanak. Mivel elektromosan állítható az oldalsó támasztékuk, mindenki megtalálja bennük a számítását.
A remek tapintásérzetű, kellően vaskos sportkormányról nem hiányzik a középállás-jelző, ami csak akkor üthetne nagyobbat, ha a karosszéria színében pompázna. A felhasználói felület a kormányon lévő kis érintőgombokkal, a középső tapipaddal és a 10,25 colos érintőkijelzővel egyaránt kezelhető, és akkor a hangvezérlésről még nem is tettünk említést.
A kormányon lévő szatelitgombokkal bármikor villámgyorsan válthatunk a különböző üzemmódok között és állíthatunk a felfüggesztés keménységén. Kár, hogy ezek, illetve a klímavezérlés középső panele kicsit slendrián módon kerültek rögzítésre, de ezt leszámítva a minőségérzet rendben van.
Hátul hárman foglalhatnak helyet, de a középső utas mosolya nem feltétlenül őszinte. A lábtér korrekt, fejtérből lehetne kicsit több, de a sportkombit vásárlók ezzel általában tisztában vannak. A csomagtartó 505 litere sok mindenre elég, ráadásul a hatalmas ötödik ajtó miatt pakolni is könnyű ezt a Shooting Brake-et, ami egyébként térfogatban 35 litert ver a normál CLA-ra és 135 litert az A-Klasséra.
Atomerőmű
Az AMG Affalterbachi központjában kézzel összeszerelt erőforrás a világ legerősebb sorozatgyártású 4 hengeres benzinmotorja. Az M139-es 2 literes egység nem kevesebb, mint 421 lóerős teljesítményt ad le, amiben komoly szerepe van a 169 ezres fordulatszámú és nem kevesebb, mint 2,1 baros nyomású turbónak.
A literenként 210,5 lóerős motort ugyan 6750-ig el kell forgatni a legnagyobb teljesítményig, de a remek hangzásvilág miatt és az 5000-től lehívható 500 Nm-es csúcsnyomaték miatt nincs semmi ellenvetésünk e tekintetben. Ez egy hamisítatlan sportmotor, mely akkor érzi elemében magát, ha rendesen használják, pörgetik, nyúzzák.
A 160,5 kilogrammos motort 180 fokkal elforgatták a fejlesztők és mögötte helyezték el a turbót. Az erő egy nyolcfokozatú duplakuplungos automata váltón keresztül érkezik meg a kerekekre, mind a négyre. A 4Matic+ elnevezés utolsó karaktere kikacsint a vezetésben a lehető legtöbb élvezetet keresőkre: nem unalmas sínautózást kapunk, hanem alapvetően hátulról támadó erőt. És drift módot, igaz ezt rendesen eldugták a menüben.
A 45 S hatalmas tempót diktál. 4 másodperc alatt letudható a 0-100 és ha nem figyelünk, nem sokkal később akár 270-nel is száguldhatunk, mely értékek egyébként megegyeznek a normál és a Shooting Brake kivitel esetében. Alaphelyzetben is van hangja a technikának, de a komolyabb élvezetek Sport, illetve Sport+ módban kezdődnek. Hörgés, csattogás, durrogás, van itt minden, mint a búcsúban.
Mit tud még?
A nyolcfokozatú duplakuplungos automata váltó villámgyorsan, meglepően puhán és fogalmatlan ide-oda kapcsolgatások nélkül teszi a dolgát, a kormány mögötti fülekkel pedig mi magunk is váltogathatunk. A futómű nem kicsit van leültetve, oldalról olyan hatást kelt az autó, mintha fixen lenne a hátuljában 2 cementes zsák.
Emiatt senki se várhat el olyan finom rugózást, mint amilyenre a normál CLA-k képesek, de az AMG változatot értelemszerűen senki sem ezért vásárolja. Egyébként Comfort módban egészen élhető a felfüggesztés, ami Sport és Sport+ módban mutatja meg, hogy mire képes igazán. A kocsi szuperpontosan az íveken tartható, a kormányzás közvetlen és mindvégig ott rejtőzik némi pajkosság az autóban, ami manapság már egyre ritkább.
A 255/35 R19-es gumik remekül tapadnak, a fekete felnik mögötti AMG sportfékek erősek, remekül adagolhatók és nem igazán fáradnak el, még akkor sem, ha tartósan keményen nyúzzuk őket.
A 8,6 literes gyári fogyasztási értéket lehetetlen hozni a gyakorlatban, nekünk 12,8 literre jött ki az átlagfogyasztás, és érdemes felkészülni arra, hogy tempós haladás esetén 20 liternél komolyabb értékek is kijöhetnek.
Konklúzió, árak
+: egyedi külső, kiváló motor, remek váltó és futómű, relatíve praktikus kialakítás. –: kisebb minőségi gondok, magas fogyasztás és ár, drága extrák. |
Napjaink egyre inkább hibridekről és villanyautókról szóló politikailag irgalmatlanul korrekt világában a Mercedes-AMG CLA 45 S 4Matic+ Shooting Brake egy utolsó szippantás a jóból, legalábbis azok számára, akik még 2021-ben is az autószerű autózás rajongói.
Brutálisan erős és remek karakterű motor, szuper váltó, jól eltalált felfüggesztés és korrekt fékek. Kell ennél több? Rendben, akkor ott van még a teljes értékű ötszemélyes karosszéria és az 500 liternél nagyobb csomagtartó. Így már elég kereknek tűnik a történet, akár a családapák számára is.
A petrolhead tűzijátékot persze nem adják ingyen, sőt! A CLA 45 S 4Matic+ Shooting Brake alapára 25,4 millió forint, a néhány extrával megspékelt tesztautóért pedig 32,2 millió forintot kérnek el.
Ha beérjük 306 lóerővel, akkor már 19,1 millióért hazavezethető a CLA 35 kivitel, ami még mindig 4,9 másodperces 0-100-as produkcióra képes. A szintén 306 lóerős BMW M235i xDrive Gran Coupé 18,5 millió forinton nyit, a 310 lovas Audi S3 limuzin alapára pedig 18 millió forint, de ezek egyike sem érhető el kombiként.
Kompakt kupé fronton a 374 lóerős M240i Coupé xDrive tűnik ígéretesnek, illetve jön az új M2 és az új Audi RS3 is. Végül, de nem utolsó sorban említést érdemel még a 374 lóerős BMW M340i xDrive Touring, mely 21,9 millió forinttól indul.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.