Dorosz Dávid és Tordai Bence szerint a kormány az autópályákat is el akarja lopni. Rogán Antal reggel azonban azt mondta, tanultak a korábbi hibáikból.
Molinót tett ki az M1-es autópálya budapesti felvezetőjének felüljárójára Dorosz Dávid és Tordai Bence, hogy a Párbeszéd ezzel tiltakozzon az autópálya-koncessziók ellen. Amiről szó van, hogy a kormány forráshiányra hivatkozva az összes autópályát, autóutat és gyorsutat kiszervezné 35 évre az M5-ös és M6-os autópályákról ismert ppp-konstrukcióban.
A közös nemzeti vagyonból bizniszt akarnak csinálni a haveroknak
– mondta erről Dorosz a molinó előtt megtartott sajtótájékoztatón. Szerinte Orbán Viktor fél, ezért még a 2022-es választás előtt szeretné „összerabolni”, amit csak lehet. Az autópálya-koncesszió a fideszes 1 százalék üzlete a 99 százalék rovására, ami Dorosz szerint hasonló a trafikok és a kaszinók koncesszióihoz.
A választás előtt 2500–3000 milliárd forintot kap majd a koncesszoroktól a kormány, amiért a következő generáció 10 ezer milliárdot fizet majd vissza
– értékelte a koncepciót Tordai.
Emlékeztetett: hasonló konstrukcióban működik két autópálya fenntartása is, ezeknél pedig azt látni, hogy 50 százalékos profitrátával dolgoznak a koncesszorok. Azaz, a kétszeresét fizetik az adófizetők annak, mint amibe ténylegesen kerülnek az utak. Az emelkedő autópályadíjak és egyéb költségek hasznát pedig nem a felújításokban, vagy a zöld átmenet támogatásában lehet látni, hanem a pályázatok győzteseinek zsebébe kerülnek.
Újságírói kérdésre Tordai azt is elmondta, hogy a Párbeszédnek elvi problémái is vannak az úthálózat koncesszióba adásával. Nem hisznek abban, hogy az állam rossz gazda lenne – mondta –, és az ilyen természetes monopóliumokat közösségi tulajdonban kell tartani. Egy már megépült úthálózatról van szó – részletezte Tordai –, aminek a fenntartása eddig is ment az államnak, semmi szükség nincsen piaci szereplők bevonására.
Rogán Antal, a koncessziós kiírásért felelős Nemzeti Koncessziós Irodát (NKI) felügyelő Kabinetirodát vezető miniszter a terv részleteiről egy sajtótájékoztatón számolt be. A miniszter szerint az M5-ös és az M6-os autópályák koncessziós szerződéseivel ellentétben a teljes gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésére és üzemeltetésére kötendő szerződés nagyrészt forintban lesz, így az államnak nem kell árfolyamkockázatot viselnie. Az útdíjakat továbbra is az állam szedi majd, továbbra is az infláció mértékével emelkednek.
A sajtótájékoztatóról itt írunk bővebben:
Rogán Antal az autópálya-koncesszióról: Tanultunk az elkövetett hibákból
Az M5-ös és az M6-os autópályák koncessziós szerződéseivel ellentétben a teljes gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésére és üzemeltetésére kötendő szerződés nagyrészt forintban lesz, így az államnak nem kell árfolyamkockázatot viselnie. Az útdíjakat továbbra is az állam szedi majd, továbbra is az infláció mértékével emelkednek.