A környezettudatosabb fuvarozást szolgálná, ha a "szennyező fizet elv" alapján szednék az útdíjat.
Az Európai Bizottság és az Európa Parlament az úthasználati díjakra vonatkozó szabályok – egyelőre nem hivatalos – reformjáról döntött. Az Euromatrica direktíva néven ismert javaslat legfontosabb eleme – írja a Totalcar –, hogy az európai úthálózat gerincén az eddigi, jellemzően időarányos díjak helyett az úthasználat arányában fizetnének a teherautók. Emellett legkorábban 2023-tól figyelembe vennék a díjak megállapításánál a járművek szén-dioxid-kibocsátását is.
A változtatások célja, hogy a szén-dioxid- és károsanyag-kibocsátás mértékének csökkentésére ösztönözzék a szállítási vállalkozásokat, illetve ezen keresztül kevesebbet szennyező járművek kifejlesztésére a járműipart.
Lényeges pont, hogy csak az európai gerinc-úthálózaton (TEN-T) szüntetnék meg az időalapú matricákat – ez Magyarországon lényegében az autópályákat jelenti – és a díjszabás mértékét is a tagországok hatáskörében hagyná. Magyarán a közúthálózat nagy részén megmaradhatna az egyszerűbb, időalapú elszámolás.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.