Elég életszagú megfigyelést vizsgáltak alaposabban is.
Az amerikai IIHS, vagyis a Nemzeti Autópálya Közlekedésbiztonsági szervezet mérései szerint azok a járművezetők, akik előszeretettel támaszkodnak az adaptív sebességtartó automaták (ACC) segítségére, nagyobb valószínűséggel hajtanak a megengedettnél gyorsabban.
Az ACC a hagyományos tempomat fejlettebb változata, amely érzékelők segítségével fenntartja az előre kiválasztott követési távolságot az előtte haladó járműtől, így nincs szükség arra, hogy a vezető alkalomszerűen fékezzen, majd újra aktiválnia kelljen a tempomatot. Mára ez a funkció gyakran kiegészül azzal is, hogy a járművet automatikusan a sáv közepén tartja a vezetési asszisztens.
Sam Monfort, az IIHS statisztikusa szerint ACC-nek megvannak a biztonsági előnyei, de a járművezetők ezeket az előnyöket gyakran arra használják, hogy nagyobb tempóval közlekedjenek. "Az ütközési sebesség pedig az egyik legfontosabb tényező abban, hogy egy baleset végzetesnek bizonyul-e" – mondja.
Az IIHS kutatói Boston környékén 40 sofőr viselkedését elemezték négy héten át, akik valamennyien fejlett adaptív tempomattal rendelkező autókkal közlekedtek. Kiderült, hogy 24 százalékkal nagyobb valószínűséggel lépték át a megengedett sebességet az adaptív tempomat használatával, mintha saját maguk "vezettek" volna. Megfigyelték azt is, hogy egyes szakaszokon nagyobb valószínűséggel hajtottak gyorsabban, különösen a 90 km/h-s sebességkorlátozásoknál figyelték meg, hogy a vezetősegítő rendszerek használatával majdnem 12 km/h-val haladtak átlagosan gyorsabban, mint egyébként. Ez nem tűnhet nagy különbségnek, de az IIHS megjegyezte, hogy ezzel körülbelül 10 százalékkal megnő a kockázata annak, hogy egy baleset halálos kimenetelű lesz.
A tanulmány konklúziója azt emeli ki, hogy jövőbeni fejlesztéseknek azt kellene célként kitűzni, hogy a megszerezhető biztonsági előnyök ne vezessenek túlzott gyorshajtáshoz. A cikkből az is kiderült, hogy valamennyi tempomat-rendszerben nagyobb mértékű, 5 mph (8 km/h) léptetések is lehetségesek, ez pedig részben megmagyarázza, hogy az autósok miért lépik át jelentősebb mértékben a sebességhatárokat az adaptív tempomattal.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.