A járvány hatásai meglátszanak az abroncshasználati szokásokon is. Kevesebbet autózunk, ezért egyre többen vesznek inkább négy évszakos gumiabroncsot.
Nagyjából negyedével nőtt itthon a négy évszakos abroncsok iránti kereslet január és augusztus között, miközben a nyári és téli gumik eladásai mérsékelten, 6–10 százalékkal csökkentek – közölte a Bridgestone abroncsgyártó.
Az európai adatok is azt mutatják, hogy míg a teljes abroncspiac az elmúlt öt évben lassú emelkedést, illetve az utóbbi másfél évben stagnálást mutat, addig az egész évben használható gumik gyors ütemben törnek előre. A négy évszakosok eladási aránya júliusban kiugró volt (8,5 százalék), elérte a tavalyi 4,4 százalékos éves szint közel kétszeresét, a szám pedig augusztusban is átlagon felüli maradt (6,9 százalék). Lengyelországban a 2020-as arány már 12 százalék feletti, Németországban pedig idén először átlépte a 20 százalékot.
Az ősz rendszerint a téli abroncsok vásárlásának időszaka, ám a várható hazai és nemzetközi utazási korlátozások hatására többen dönthetnek úgy, hogy a téli garnitúra helyett négy évszakosra váltanak, így a téli alacsonyabb kihasználtság esetén tavasszal megspórolják az abroncscserét.
A négy évszakos abroncsok akkor versenyképesek igazán, ha a lehető legszélsőségesebb útviszonyok között is ugyanúgy vagy közel olyan jól teljesítenek, mint a nyári és téli gumik az adott évszakban. Ideális esetben ez azt jelentené, hogy a keveréknek akár a levegő 40-50 fokos hőmérséklet-ingadozását is el kell tudnia viselni – az aszfalton a határértékek pedig akár még szélsőségesebbek lehetnek –, miközben folyamatosan jó teljesítményt kell nyújtania.
A négy évszakos gumi tehát a Bridgestone szerint még mindig azoknak jó választás, akik általában nem szélsőséges időjárási viszonyok között autóznak, elsősorban városban vagy kezelt, jó állapotú közutakon vezetnek, illetve akik éves szinten legfeljebb 20 ezer kilométert tesznek meg a járművel.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.