Az elődjénél rövidebb és könnyebb japán kisautó úgy fogyaszt kevesebbet a korábbiaknál, hogy közben az ereje megnőtt és vezetési élmény fronton is az előnyére változott.
Az első Yaris 1999-ben látványosan berúgta az ajtót a kisautók piacán, nem sokkal később meg is választották az Év Autójának. 2005-ben jött a második generáció, a 2010-ben debütált harmadik nekifutás pedig elsőként hibrid hajtáslánccal is rendelhetővé vált. 2020-ban már a negyedik generációnál tartunk, és a jelenlegi járványhelyzetben szigorú egészségügyi óvintézkedések mellett megszervezett belgiumi menetpróbán testközelből, vezetés közben is megismerkedhettünk vele.
Egész pontosan a legfontosabb húzómodellel, a hibrid Yaris-szal.
Plusz, mínusz
A Franciaországban gyártott és igen izgalmas vonalvezetésű új Yaris 3,94 méter hosszú és 5 milliméterrel rövidebb az elődjénél. A Toyota tehát nem állt be a sorba és a legtöbb riválisától eltérően nem növelt a hosszon, ily módon a városban történő parkolás továbbra is gyerekjáték egyszerűségű.
A tengelytáv viszont 50 milliméterrel gyarapodott, így több helyet jut a hátul ülőknek. Kipróbáltuk, egy 1,84 méter magas sofőr mögött még éppen elfér egy ugyanekkora utas, a rendelkezésre álló hely nem hatalmas, de a kategóriának megfelelő. A szélesség is nőtt 50 milliméterrel, így a vállak kevésbé érnek össze, mint korábban, de hosszabb távon természetesen továbbra is csak 4 személynek kényelmes a Yaris.
Az első ülések 21 milliméterrel lejjebb kerültek, ami dinamikusabb vezetési élménnyel kecsegtet. Akinek ez nem tetszik, az a későbbiekben választhatja a Yaris divatterepjárósra faragott, némileg megemelt testvérmodelljét, az akár négykerékhajtású hibridként is rendelhető Yaris Crosst. A kormány kisebb lett, 6 fokkal függőlegesebben áll és 77 milliméterrel közelebb került a sofőrhöz, ami mind-mind hozzátesz egy picit a vezetési élményhez.
A csomagtartó 286 literes térfogattal bír, már amennyiben hozzávesszük a padlórész alatti rekeszt is. Ez egyébként minimális, 6 literes növekményt jelent az elődhöz képest, így a családi nagybevásárlások javát vélhetően továbbra sem a Yaris-szal fogjuk megoldani.
Milyen az élet vele?
A remek fogású, ám az útról nem túl sok visszajelzéssel szolgáló multifunkciós kormány mögött középen egy hagyományos négyszögletű digitális kijelző található, és a mellette lévő csőműszerek sem analóg kivitelűek. A műszerfal közepén lévő érintőkijelző mellett hagyományos nyomó- és tekerőgombok könnyítik meg az életünket, és sokak számára jó hír, hogy a lentebb található klímavezérlő panel is hasonlóan régimódi kezelőszerveket kapott.
Hasznos extra a 10 colos képet biztosító és szélvédőre vetítő HUD, ezenkívül pedig a kétzónás klíma, a LED-es fényszóró és a vezeték nélküli mobiltöltő mellett sem mehetünk el szó nélkül.
A felhasznált anyagok minősége lehetne jobb. Bár a műszerfalon találunk puhább felületeket, ide viszonylag kevésszer nyúlunk, ellenben az ajtókon lévő könyöklőkön értelemszerűen gyakran pihentetjük az alkarunkat, és ezért is furcsa, hogy ide nagyon kemény műanyagok kerültek.
A váltókar ódon hangulatúan hatalmas méretű, ha a lemezek alatt amúgy már teljesen high-tech a Yaris, talán ezt is lecserélhették volna valamilyen divatosan kompakt elektromos megoldásra. Ugyanitt találjuk az üzemmódváltót, mellyel a normál, a takarékos és a sportos módok között válthatunk, valamint itt tudjuk kikapcsolni a menetstabilizátort, és az itt elhelyezett másik gombbal tehetjük rövidebb távokra teljesen elektromos működésűvé az autót.
A kategóriában elsőként a Yarisba szerelnek első középső légzsákot, mely baleset esetén megakadályozza az elöl ülők fejének összekoppanását. A típusban most debütál a teljes sebességtartományban aktív sávtartó, illetve a 10-80 km/h között aktív gyalogos- és kerékpáros felismerés. A 10-25 km/h tartományban hasznos kanyarban történő ütközés megelőző rendszer, illetve a 40-80 km/h között aktív vészhelyzeti kormánysegéd pedig olyan új fejlesztések, amelyek eddig még egyetlen Toyotában sem voltak elérhetők.
Haladjunk!
A Lengyelországban készülő hibrid hajtáslánc egyik fő pillére az 1,5 literes 3 hengeres szívó benzinmotor, mely elsősorban rendkívül hatékony működéséről, másrészt nem túl kellemes, de zavarónak azért nem mondható orgánumáról ismerszik meg. Az Atkinson ciklusú egység 92 lóerejéhez, illetve 120 Nm-es nyomatékához hozzájön még a villanymotor 79 lóereje és 141 Nm-e, a rendszerteljesítmény pedig 116 lóerőre jön ki.
Az elődjénél 16 százalékkal erősebb negyedik generációs hibrid hajtás a gyártó szerint 3,7 literes átlagfogyasztást produkál. Normál városi, elővárosi közlekedés során mi ennél kedvezőbb, alig 3,4 literes fogyasztást mértünk, ami a későbbi dinamikusabb használat és a rövidebb autópályás szakaszokat követően 3,8 literre nőtt. Az üzemanyagtartály mindössze 36 literes, de könnyen kiszámolható, hogy adott esetben akár 1000 kilométeres hatótávhoz is elegendő lehet.
A fogyasztás tehát kiválónak mondható, miközben a 0-100-as gyorsulás szintideje 11,8-ról 9,7 másodpercre csökkent, a végsebesség pedig 165-ről 175 km/h-ra nőtt. A rugalmasság is javult, egy 80-120-as előzéshez a korábbiaknál 2 másodperccel rövidebb időre van szükség. A benzinmotor akár autópálya tempónál is kikapcsol, ha nincs rá szükség, a villanymotoros hajtás a korábbi 75 helyett akár 130 km/h-ig be tud segíteni.
A Toyota szerint tipikus használat esetén az idő akár 80 százalékában is működhet villannyal a Yaris, szemben az előd mintegy 50 százalékos értékével. Zöld rendszámot persze így sem kaphat, hiszen 25 helyett csak 2-5 kilométert képes megtenni egyfolytában elektromosan és külsőleg sem tölthető.
A kizárólag ötajtós változatban készülő Yaris nem jön zavarba, ha kanyargós utakon tesszük próbára. A futóművét kiválóan eltalálták, persze egyelőre csak a remek minőségű belga utakon tudtuk vallatni. A vezetési élmény még sosem volt ilyen korrekt egy Yarisban, amiért komoly elismerés jár a fejlesztőknek, akik bár továbbra sem tudták maradéktalanul megszerettetni velünk a fokozatmentes automataváltót, annak működését kellemesebbé tették.
Az autó tömege 20 kilogrammal csökkent az elődhöz képest, a hátsó ülőlap alatt elhelyezett lítium-ion akkumulátor tömege 27 százalékkal mérséklődött.
Van másik!
A Toyota nem titkolja, hogy a hibrid Yarisból tervezi eladni a legtöbbet, de ezenkívül két egyéb hajtással is rendelhető a típus. Az alapmodellben egy 72 lóerős és 93 Nm nyomatékú 1 literes benzinmotor található, amit kizárólag ötfokozatú kéziváltóval szerelnek, és amelynek 14,6 másodperces 0-100-as szintideje sok mindennek mondható, csak sportosnak nem.
A legjobban az 1,5 literes normál benzines Yaris gyorsul, melynek 125 lóerős teljesítménye, illetve 153 Nm-es nyomatéka kereken 9 másodperces 0-100-as sprintet tesz lehetővé. Ez a modell hatfokozatú kézi- és fokozatmentes automataváltóval készül, és könnyen kikövetkeztethető módon többet fogyaszt, mint hibrid társa.
Teljesen különálló típusként kezelendő a 3 ajtós GR Yaris, mely egy igazi kis méregzsák, amit nem a fogyasztásra, hanem a minél gyorsabb és élvezetesebb haladásra hegyeztek ki. Az 1,6 literes 3 hengeres turbós benzinmotor 261 lóerős teljesítménye, illetve 360 Nm-es nyomatéka 5,2 másodperces 0-100-as szintidőt, illetve 230 km/h végsebességet biztosít. Az összkerékhajtás pedig már csak a hab a tortán.
Konklúzió, árak
+ : szerethető formaterv, jó vezethetőség, erősebb hibrid hajtás, szerény fogyasztás, komplett biztonsági arzenál. –: az utastérben felhasznált anyagok lehetnének jobb minőségűek, hátul maximum átlagos helykínálat, a csomagtartó nem túl nagy. |
A kívül kicsit kisebb, belül picit nagyobb új hibrid Toyota Yaris sokkal egyedibb külsőt kapott, mint az elődje, és legalább ennyire fontos változás, hogy miközben erősebb lett és sokkal jobb vezetési élményt produkál, fogyasztása minden különösebb erőfeszítés nélkül akár messze 4 liter alatt tartható.
A hibrid Yaris hazai alapára 6,29 millió forint, a jól felszerelt Premium Edition kivitel árcéduláján 7,49 millió forintos összeg olvasható. Komoly pénz ez egy kisautóért, de a csúcstechnikát más gyártóknál is alaposan meg kell fizetni. A tapasztalataink szerint a Yarishoz hasonlóan keveset fogyasztó és rendkívül praktikus, 109 lóerős hibrid Honda Jazz 6,99 millió forinttól indul, a 140 lóerős hibrid Renault Clio pedig minimum 7,1 millió forint kifizetését követően vezethető haza.
Yaris fronton a 4,8 millió forintos 1 literes kivitel jelenti a belépőszintet, a legdrágább pedig az igazi unikumnak számító GR Yaris a maga 11,65-13,2 millió forintos árával. A divatterepjárós Yaris Cross hazai forgalmazása 2021-ben kezdődik meg.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.