Komoly felháborodást váltott ki egy nemrégiben benyújtott szövetségi tervezet, amely jelentősen korlátozná a motorosok lehetőségeit éppen a hétvégéken és ünnepnapokon, miközben a legtöbben lényegében csak ilyenkor használják a járműveiket.
Az elmúlt hónapban nyújtott be egy tervezetet a német Szövetségi Tanács (Bundesrat), hogy csökkentsék a hangos járművek jelenlétét az utakon.
A tervezet egyik eleme, hogy minden forgalomba kerülő motornak 80 decibelnél halkabbnak kell lennie. (Ez a hangerő nagyjából egy fűnyíróéval egyezik meg az Autobild szerint.) A gyári értéknél hangosabb, átalakított rendszerrel felszerelt motorokat azonnali bírsággal sújtanák. A legnagyobb tiltakozást mégis az a rész váltotta ki, amelyben arra kérik a szövetségi kormányzatot, tekintse át a a jogszabályi hátterét annak, hogy a pihenőnapok nyugalmára hivatkozva a vasárnapi és ünnepnapi motorozást általánosságban is korlátozni lehessen.
A hozzáállás nem példa nélküli az Európai Unióban: Tirolban például június 10-én lép életbe a szabályozás, mely szerint a 95 decibelnél hangosabb járművek bizonyos útszakaszokat nem használhatnak. Szabálysértés esetén a bírság 220 euró (76 ezer forint).
A német előterjesztés csak a zajos, hagyományos motorú kétkerekűekre terjedne ki, a csendes elektromos motorkerékpárokra nem. A tervezet miatt azonnal online peticíó indult, amelyhez eddig több mint 145 ezren csatlakoztak. Ez a szám bőségesen elég ahhoz, hogy a hivatalos szervek kötelesek legyenek vele foglalkozni.
A kormányzati tervek ellen az a német autóklub és a motoros szervezetek is felszólaltak. Elismerték ugyan a zajos motorosok problémáját, de szerintük nem lehet félmillió motorost diszkriminálni, és nem csak a kétkerekű járművekkel kéne foglalkozni. Megjegyzik azt is, hogy ezek a járművek korábban megfeleltek a német forgalombahelyezési szabványoknak, fizetik utána a kötelező költségeket, így tulajdonosaiktól nem várható el, hogy ne használhassák őket szabadon.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.