László Ferenc
Szerzőnk László Ferenc

A korábbiaknál több mint kétszer nagyobb aksikapacitással bír a franciák kisautója, mellyel ily módon akár már a városból is bátran ki lehet merészkedni. Akinek ez is kevés, annak egyelőre nem igazán való elektromos autó.

A Renault még 2012-ben rukkolt elő jövőbe mutató külsejű, tisztán elektromos autójával, a Zoéval. A típus 8 év elteltével még most is kapható, azonban jelentősen modernizált formában.

A francia mérnökök először 2016-ban nyúltak hozzá a technikához és szereltek nagyobb kapacitású akkumulátort a kisautóba, melynek még eggyel újabb generációja nemrégiben érkezett meg a kereskedésekbe. Az első nekifutáshoz képest a teljesítmény mostanra több mint a másfélszeresére nőtt, de ami ennél jelen esetben sokkal fontosabb, hogy az akkumulátor kapacitása közel 2,4-szer nagyobb lett. Teszten a harmadik generációs Zoe.

László Ferenc

Cuki sci-fi

Szinte hihetetlen, de már tíz éve annak, hogy a Renault Zoe Preview előzetesen felvázolta számunkra, hogy milyen lesz a két évvel később végleges formájában leleplezett Zoe. Melynek alapvető formaterve 2020-ra sem változott túl sokat, és az időtálló dizájnnak köszönhetően ezzel nincs is semmi baj.

Zoe Preview 2010-ből:

Renault

És ilyen a 2020-as új Zoe:

László Ferenc

A másodjára ráncfelvarrt francia apróság elsősorban az átrajzolt fényszóróiról és hátsó lámpáiról, valamint a módosított lökhárítóiról és külső visszapillantó tükreiről ismerszik meg. Megújult a nappali menetfény, és mostantól már fénycsíkot húz a hátsó lámpa indexe.

Ami változatlan maradt, az a 4 métert 8 centiméterrel meghaladó hossz, illetve a 10,56 méter átmérőjű fordulókör, melynek köszönhetően továbbra is élmény a városi forgalomban lavírozás, és a parkolás sem túl nagy ördöngősség a kompakt Zoéval. A tolatókamera képe viszont lehangoló minőségű, a tolatóradar pedig olyan hiperszenzitív hogy szinte még egy arra repülő légyre is azonnal beriaszt.

A tolatóradar sípolásához hasonlóan nem túl kellemes a 30 km/h tempó alatt kiadott egyedi menetjelző hang. Ez ugyebár a gyalogosok figyelmeztetésére lett kitalálva, de az utastérben is erősen hallható. Szerencsére kikapcsolható, de ezt a gombnyomást minden egyes indítást követően meg kell ejteni.

László Ferenc

Magaslati levegő

A vezetőülésbe ereszkedést követően azonnal a magasságállítás lehetőségei után kezdtünk kutatni. Gyorsan kudarcot vallottunk, az ülésmagasság nem állítható, ugyanis alul minden egyes köbcentiméternyi helyet kitöltenek az akkumulátor cellái. Ez van, a Zoéban majdnem olyan magasan ülünk, mint egy kompakt szabadidő-autóban.

A műszerfal sokkal modernebb lett. A kellemes fogású kormány mögött alapáras a 10 colos digitális műszeregység, az állított kivitelű középső érintőkijelző pedig kiviteltől függően 7-9,3 colos képátlón tárja elénk az ízléses grafikájú felhasználói felületet. A menő kártyás indítókulcs mellett említést érdemel többek közt az Android Auto- és Apple CarPlay-támogatás, illetve az 50 ezer forintos félautomata parkolórendszer és az 50 ezer forintos automata klíma. Utóbbiak a magasabb Zen felszereltségi szinten "ingyen" járnak.

László Ferenc

A 2,58 méteres tengelytáv nem kicsi, konkrétan 5 centiméterrel nagyobb, mint az új Corsáé. Elöl kényelmesen el lehet férni, egy 1,8 méter magas sofőr mögött viszont már nem sok hely marad egy hasonlóan magas utasnak. Ettől függetlenül korlátozott mértékben akár családi autóként is használható a Zoe, mely öt személyesre van vizsgáztatva. Az olcsóbb Zoék ülésein 100 százalékban újrahasznosított anyagból készített szövetkárpit feszül, a drágább kivitelben pedig műbőr borítású ülések találhatók.

A csomagtartó 338 literes kapacitása nem rossz, de azért megjegyzendő, hogy az újgenerációs Clio hátsó fertálya már 391 liternyi pakkot képes magába fogadni. A csomagtartó szintje alatt rekeszek találhatók, ide tudjuk elrejteni a töltőkábeleket. Az 1/3-2/3 arányban osztott hátsó ülések lehajthatók, így egészen 1225 literre növelhető a térfogat.

László Ferenc
László Ferenc

Elektromos spiritusz

A Zoe "lelke" egy háromfázisú szinkronmotor, amely az első kerekekre juttatja el 136 lóerős teljesítményét, illetve 245 Nm-es nyomatékát. Erőhiányra egyáltalán nem panaszkodhatunk, a villanyautós instant nyomaték mindig azonnal rendelkezésre áll, a Zoe minden körülmények mellett ugrik. A 0-100-as sprint 9,5 másodperc alatt letudható, a végsebesség a korábbi 130-ról 140 km/h-re nőtt.

Autópályán jól jöhet ez a minimális sebességnövekedés, jelen tesztalanyunk azonban nem meglepő módon egyéb felhasználási körülmények mellett érzi jól magát. Tipikusan városi-elővárosi használat mellett 300-350 kilométeres hatótávra lehet számítani, amit minden óvatoskodás nélkül stabilan hoz a kis Renault. Ez annak köszönhető, hogy az elődökben lévő 22, illetve 41 kWh kapacitású telepek után az új modellbe már egy 52 kWh-s akkumulátor került.

Egyes prémium kategóriás elektromos SUV-ok közel kétszer ekkora kapacitással tudnak hozni körülbelül ugyanekkora hatótávot.

László Ferenc

Az LG Chem celláira épülő aksi változatlan méret mellett alig nehezebb az elődeinél, konkrétan 326 kilogrammos. Az 1,5 tonnás össztömeg nem kevés, azonban mivel a nehéz aksi legalul rejtőzik, a tömegközéppont kellemesen alulra került. A típus WLTP-szabvány szerinti hatótávja 386 kilométer, amit óvatosabb használat mellett akár felül is lehet múlni, de például télen a fűtés jelentősen megvághatja a hatótávot.

A 400 V-os lítium-ion akkumulátor normál otthoni 230 V-os dugaljról több mint 34 óra alatt tölthető fel, de ilyen töltőt alapáron nem is kapunk. A Zoe erőssége ugyanis a 22 kW-os AC töltésben rejlik, melynek révén egy teljes töltés akár 3 óra alatt lezavarható valamelyik publikus töltőponton. Vagyis jelentősen gyorsabban, mint a tipikusan maximum 7,4-11 kW-os AC-töltést kínáló riválisok esetében.

László Ferenc

Az elülső méretes márkajelzés alatt található töltőpont 350 ezer forint ellenében DC-kompatibilissé tehető. Ez esetben 50 kW-os villámtöltővel egy 0-80 százalékos feltöltés 70 perc alatt letudható. Nem rossz, de egyes riválisok e tekintetben már 100 kW-os teljesítmény mellett is tölthetők.

A 15-17 colos kerekekkel szerelt Zoe 109 lóerős, 225 Nm-es változatban is kapható. Ez viszont csak minimálisan olcsóbb a 136 lovas változatnál, a hatótávja pedig alig 10 kilométerrel nagyobb.

László Ferenc

Egyebek

Hagyományos váltó értelemszerűen nincs, a középkonzolon lévő kar egyszerűen csak menetirányváltóként funkcionál. A Renault több új típusában is fellelhető kar olyan igényes formatervű és kellemes tapintású, hogy akár ennél sokkal drágább prémiumautókban is megállná a helyét. Az viszont furcsa, hogy nincs normál P, vagyis parkolómódja. A start/stop gombra nyomva természetesen parkolópályára helyezi magát a technika, és a váltókar alatti szinten ott figyel az elektromos rögzítőfék gombja is.

A lassításkor történő energia-visszanyerés alaphelyzetben nem túl erős, és emiatt a motorfék is viszonylag gyenge. Ha erősebb fokozatra kapcsolnánk, akkor a váltókart hátra kell húzni D-ből B-be. Ilyenkor megnő az energia-visszatermelés mértéke és erősebb lesz a motorfék, de még mindig nem olyan erős, mint egyes riválisokban. Továbbá érdemes odafigyelni arra, hogy teljes töltöttség közeli állapotban a rendszer nem tud visszatermelni az akkumulátorba.

László Ferenc

Más kompakt Renault-któl eltérően elöl-hátul tárcsafékek teljesítenek szolgálatot, a fékerővel nincsenek problémák, a regeneratív és hagyományos fékezés közötti átmenet viszont némi megszokást igényel. A kormányzás elég steril, a felfüggesztés számára pedig fokozott tempó mellett túl nagy feladat a jelentős tömeg kordában tartása, de ez ebben a kategóriában nem igazán számít hibának.

A hifit az érintőképernyőről lehet vezérelni, a klíma viszont sokak örömére dedikált nyomó/tekerőgombokkal állítható. Utóbbiak ugyancsak felettébb igényesre sikeredtek, és akár a Dusterből is ismerősek lehetnek. A Bose hangrendszer felára 150 ezer forint, amit megéri kifizetni, mert a hifi egészen jól megtölti muzsikával a kis kasztnit. USB-portból előre és hátulra is került 2-2 példány, elöl pedig Qi vezeték nélküli mobiltöltőt is találunk. A kesztyűtartó nem túl nagy méretű, de legalább felette van egy csúszásgátló felületű kis rakodópolc.

Az első ülésfűtés és a kormányfűtés hasznos opció, 100 ezer forintot kérnek el érte. Az alapmodellekbe 50 ezer forintért kérhető ködlámpa, ami a Zen felszereltségi szinten már alapáras tétel – a LED-es fényszóró a standard felszereltség részét képezi.

László Ferenc

Konklúzió, árak

+ : időtálló formaterv, kiváló városi menettulajdonságok, korrekt hatótáv, gyors AC-töltés, ötszemélyes kivitel.

: nem állítható ülésmagasság, a tolatókamerán és -radaron lenne mit fejleszteni, steril kormányzás, lehetne olcsóbb.

Amennyiben egy ötszemélyes, korrekt hatótávú kompakt városi villanyautóban gondolkozunk, akkor a Renault Zoe háza táján jó helyen járunk. Nem mondanánk, hogy hibátlan a kis francia, azonban a hajtásláncát az évek során szinte tökéletesre faragták, a külseje pedig mind a mai napig sokak szívét megdobogtatja.

Cikkünk írásakor állami támogatás nélkül 11,7 millió forintba kerül a Zoe R135, mely vételár Renault kedvezménnyel 10,35 millió forintra csökkenthető. Nem kevés pénz ez egy városi autóért, de a villanyautók sajnos még mindig sokba kerülnek. Ennyi pénzből ugyanis majdnem két jól felszerelt 130 lóerős benzines Renault Clio is kijön.

A riválisok közül az 50 kWh-s akkumulátorral szerelt Opel Corsa-e, illetve Peugeot e208 11,4-11,6 millió forintba kerül. Ha ennél nagyobb helykínálatra vágyunk, akkor érdemes a Kia e-Niro felé kacsintgatnunk, melynek 39,2-64 kWh-s változatai 11,5-13 millió forinttól indulnak.

László Ferenc

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Hirdetés
Itthon Martini Noémi 2024. december. 28. 10:00

„Nincs még egy ország, ahol különbséget tesznek menekült és menekült között” – hogyan élnek az állami támogatástól elesett kárpátaljai menekültek?

Augusztus vége óta nem jár állami lakhatási támogatás több ezer kárpátaljai menekültnek. Vannak, akik alkalmi munkából ki tudják termelni a lakbért, másoknak a Máltai Szeretetszolgálat továbbra is finanszírozza a lakhatást, de rengetegen tűnnek el nyomtalanul a rendszerből, és olyanokról is hallani, akik arra kényszerültek, hogy visszatérjenek Kárpátaljára. Az utóbbi négy hónapban több érintett családdal és szállásadóval maradtunk kapcsolatban, hogy megtudjuk, hogyan élnek túl. Három helyszín, három különböző sors.