A jelenlegi, részben tesztpadokon megállapított fogyasztási adatok helyett sokkal pontosabb képet adhat az autók tényleges üzemanyag-felhasználásáról az új készülék.
Január elsejétől kötelező az EU területén értékesített új személyautókban az FCM (Fuel Consumption Monitoring) rendszer, ami rögzíti az egyes autók tényleges fogyasztását – írja az automotor.hu.
Az adatok felhasználásáról még nem döntött az EU, de a legvalószínűbb forgatókönyv szerint a műszaki vizsgák alkalmával olvassák majd ki ezeket a tárolókat, majd az így kapott értékeket EU-s szinten összesítve határozhatják majd meg az autók tényleges fogyasztását. További lehetőségként ezt az értéket vehetik majd figyelembe az autógyártók flottafogyasztásának megállapításánál is.
A pontosabb adatok révén, hosszútávon a jelenlegi WLTP-fogyasztási teszt helyett is ez a módszer lehet a CO2-alapú autóadózás kiindulási alapja, illetve az elektromos hajtással rendelkező autóknál az elfogyasztott árammennyiség utáni adózást is lehetővé tenné. Ez már csak amiatt is fontos lehetőség, mert a jelenlegi WLTP-értékben csak a folyékony üzemanyag fogyasztása jelenik meg, az áramé nem, az FCM azonban mindkettőt rögzíti. (Ugyanezt a jelet egyébként az autóban levő műszer is használhatná a pontosabb fogyasztási adatok visszajelzésére.)
A jelenlegi, WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure) 2017 szeptemberétől váltotta le a korábbi fogyasztás-mérési szabványt, mert a valós adatok egyre inkább eltávolodtak a gyártók által megadott, próbapadon mért fogyasztási adatoktól. Ez a teszt közelebb áll a való életben jellemző helyzetekhez, nagyobb sebességet és nagyobb motorterhelést követel meg.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.