Végre egy praktikus autó, ami elrugaszkodik egy picit a mára mind unalmasabb divatterepjáró-univerzumból. Az 508 SW nemcsak szemrevaló, hanem egy a hétköznapokban is nagyon szerethető családi járgány.
Az év elején vendégeskedett nálunk az új Peugeot 508, amelynek szedán kivitelével több, mint elégedettek voltunk. Ez elsősorban annak volt köszönhető, hogy a második generáció szakít minden olyan hagyománnyal, ami az elődje lehetőségeit alaposan behatárolta.

A formaterv nemcsak kívül, hanem belül is igen merész, unalmas részletmegoldásokkal sehol sem találkozhatunk, és bár hibátlannak nem neveznénk az új 508-ast, a szürke hétköznapokban és a hétvégi kirándulásokon egyaránt remek társra lelhetünk benne.
Most pedig megérkezett hozzánk a praktikusabbnak ígérkező kombi kivitel, az 508 SW.

Izgalmas
Az elmúlt évtizedekben sokszor belefutottunk már olyan autókba, amelyek szedán kivitele gyönyörű volt, ám a belőlük készített "puttonyos" változat masszívan izzadtságszagot árasztott magából. Van ez így, amikor a döntéshozók rácsapnak a tervezők kezére, és kiadják az ukázt, hogy egy kombi csakis négy keréken gördülő szuperpraktikus doboz lehet.
Szerencsére a Peugeot-nál nem ezt az elbaltázott receptet alkalmazták. Olyannyira nem, hogy míg az alap szedán szinte mindenkinek tetszik, addig a kombi szó szerint mindenkinek. Mi legalábbis az egyhetes tesztidőszak alatt nem találkoztunk olyannal, akinek ne jött volna be az 508 SW formája.

A frontrészt a markáns hűtőrács, illetve a tigrisfogat mintázó hosszú, függőleges menetfénnyel kiegészített okos (adaptív) LED-fényszóró látványa határozza meg. Itt jegyzendő meg, hogy utóbbi csak a jobban felszerelt 508-asokhoz jár, a fapadosabb kivitelek halogénes lámpával világítanak.
Oldalról egy a mai emelt SUV-ok korában üdítően ható alacsony karosszériára lehetünk figyelmesek, amit lőrésszerű ablakokkal és csak leghátul emelkedő övvonallal láttak el a tervezők. A farrész a maga egyszerűségében nagyszerű, nincs itt más, csak egy szélesre elnyújtott Peugeot felirat, egy nem túl nagy oroszlános logó és egy fekete díszítőelemmel összekötött lámpa páros. No, és két szolid kipufogóvég.

Praktikum
A Peugeot 508 SW alig 3 centiméterrel hosszabb a szedánnál, az elődjénél viszont 5 centiméterrel rövidebb, illetve 6 centiméterrel alacsonyabb. A már-már sportkombinak nevezhető SW ugyanakkora tengelytávval rendelkezik, mint a szedán, vagyis a hátul ülők lábának egyetlen milliméterrel sem jut több hely. Ha a sofőr és a mögötte ülő utas is 185 centiméter körüli, akkor az utóbbi lába már hozzáér az első ülés hátához.
Ezzel szemben jó hír, hogy a hátul utazók fejtere jelentősen megnőtt. Ez elsősorban annak köszönhető, hogy a kombi 1,7 centiméterrel magasabb a szedánnál, de a tetővonal sem indul itt olyan hamar lejtésnek. A belső visszapillantó tükörhoz hasonlóan az ajtók is keret nélküliek, ami több mint menő, főleg egy alapvetően családi használatra szánt autótól.

Az alap 508-asba 487 liternyi csomagot lehet behelyezni, a kombiba viszont akár 530 liternyi pakk is befér. Utóbbi nem rekordérték, hiszen például az Octavia kombi 640 literes puttonnyal bír, de a Ford Mondeo 525 literes, a Volvo V60 529 literes, illetve az Opel Insignia 560 literes fara körülbelül hasonló szintet képvisel, mint a Peugeoté.
A 2:1 arányban osztott hátsó ülések döntésével egészen 1 780 literig bővíthető a raktér, akár nagyobb tárgyak szállításának sincs akadálya, viszont kár, hogy lehajtott ülésekkel nem teljesen sík a padlólap. A praktikum és a könnyebb pakolás jegyében a csomagtér küszöbszintje 6 centiméterrel alacsonyabbra került, illetve a szedánénál 2,4 centiméterrel szélesebb "szájon" pakolható a raktér.

Technika
A műszerfal fényévekkel izgalmasabb a német riválisokénál, és szerencsére emiatt viszonylag keveset kell áldozni az ergonómia oltárán. A rendkívül kis méretű kormány alul és felül egyaránt csapott, ugyanis csak így lehet jól rálátni a nem közvetlenül a volán mögé, hanem a fölé elhelyezett digitális műszeregységre. Ez még nem a 208-asban lévő 3D-s technikát vonultatja fel, mindenesetre ízléses a grafikája, és remekül személyre lehet szabni, hogy pontosan mit is szeretnénk látni a 12,3 colos panelen.
Utóbbira akár a 460 ezer forintos éjjellátó kamera képét is ki lehet tenni, melynek révén teljes sötétségben is már 200 méterről észrevehetők a távolban gyalogló emberek vagy az út melletti kóbor kutyák. Csúcstechnika nem vitás, amivel éles kontrasztban van a tolatókamera, melynek rendkívül pixeles, életlen képét ennél sokkal olcsóbb és egyszerűbb autókban is rangon alulinak találnánk.

Szélvédőre vetítő HUD-ra a speciális műszerfal miatt nincs is szükség, a középen trónoló érintőpanel pedig alaphelyzetben 8, felár ellenében 10 colos képátlón tárja elénk a különböző menüpontokat. A grafika itt is szerethető, a kijelző alatti zongorabillentyű-szerű, illetve érintésérzékeny gombok kezelését pedig egész gyorsan meg lehet szokni, bár a felhasználói felület sokszor nem túl logikus, amolyan franciás kialakítású. Fekete pont jár azért, mert a klímát is az érintőpanelen lehet szabályozni, ez ugyanis jelentősen elvonja a figyelmet a vezetésről.
A felhasznált anyagok, illetve az összeszerelés minőségét nem sok kritika érheti, az ülések közepes oldaltartást biztosítanak, a vezetéstámogató arzenál hiánytalan, a 280 ezer forintos, 10 hangszórós Focal hifi pedig az átlagnál kicsit jobban szól. A vezeték nélküli telefontöltőt, illetve az első USB-aljzatokat sajnos alaposan eldugták a középkonzol első rejtett fakkjába.

Hogyan megy?
Legutóbb a 225 lóerős csúcsmotorral, az 1,6 literes turbós benzines egységgel tettük próbára a szedánt, és talán egyedül a 9-10 liter körüli fogyasztásával voltunk csak elégedetlenek. Nos, az 508 SW tesztautó ennél jelentősen kevesebb, 7 liter üzemanyaggal is beérte 100 kilométeren, igaz nem benzint, hanem gázolajat kellett tankolni bele. A tartály nem túl nagy, 55 literes, és közel 800 kilométeres hatótávot tesz lehetővé.
A 2 literes, 4 hengeres dízelmotor 180 lóerőt, illetve 400 Nm-t szabadít rá az első kerekekre, mégpedig egy nyolcfokozatú Aisin automataváltón keresztül. Utóbbi egész fürgén és finoman teszi a dolgát, és a motorleállító automatika adott esetben már 18 km/h környékén pihenőre küldi a lassító autó belsőégésű motorját. 130 km/h-s autópálya tempónál a főtengely kellemesen keveset, percenként 1 800-at fordul.

Az erő bőven elegendő a dinamikus közlekedéshez, olyannyira, hogy vélhetően a 160 lóerős dízelmotorral sem okoz csalódást a típus, ami a gyengébb, 2 literes egységgel 400 ezer forinttal kerül kevesebbe. Érdekesség, hogy a gyári adatok szerint a kombi mindössze 5 kilogrammal nehezebb az alapmodellnél, ez esetünkben konkrétan 1 540 kilogrammos tömeget jelent.
A 0-100-as sprintet 8,4 másodperc alatt lehet letudni, és a gyorsulásnak 231 km/h-nál szakad vége. A szedán ennél 0,1 másodperccel fürgébben gyorsul és 4 km/h-val magasabb a végsebessége – a gyakorlatban ezeket a különbségeket nem lehet észrevenni. A kormányzás nagyon közvetlen, de a kormány nem túl sok visszajelzéssel szolgál az útról. Az adaptív futóművet mindenképpen érdemes megrendelni, mert a rossz minőségű hazai utakat ismerve sokat javíthat a hétköznapi használhatóságon.

Jön a zöld rendszámos
Várhatóan 2020 elején érkezik a magyar piacra a szedán és kombi változatban egyaránt elérhető plugin hibrid. A 11,8 kWh-s teleppel szerelt elsőkerék-hajtású hibrid esetében egy 1,6 literes és 180 lóerős turbós benzinmotorhoz, illetve egy a váltóba integrált, 110 lóerős villanymotorhoz van szerencsénk. A rendszerteljesítmény 225 lóerő.
Az elektromos hatótávolság mintegy 50 kilométer, tehát ezek a francia járgányok hazánkban minden további nélkül megkaphatják a számos kedvezménnyel járó zöld rendszámot. Normál, 230-as aljzatról mintegy 8 óra alatt lehet feltölteni a lemerült akkumulátort, és tisztán elektromos módban 135 km/h a legnagyobb elérhető sebesség.

Konklúzió, árak
+ : egyedi megjelenés, jó minőség, izgalmas beltér, rengeteg extra, praktikus kombi kivitel. –: hátul kevés lábhely, franciás menürendszer, gagyi tolatókamera. |
A Peugeot 508 SW talán nem a legjobbkor, a tomboló divatterepjáró-őrület és a 7 üléses autókra járó állami támogatás idején látta meg a napvilágot. De már nagyon hiányzott a piacról egy ilyen kívül-belül izgalmas kombi, amely nem feltétlenül a csomagtartójának mérete, hanem sokkal inkább az egyedi karaktere révén szerezhet magának vásárlókat.
Cikkünk írásakor a legolcsóbb 508SW 9,63 millió forint. Ez a 130 lóerős, 1,5 literes dízelmotorral és kéziváltóval szerelt Active alapmodell, ami 450 ezer forinttal kerül többe a kevésbé praktikus normál 508-asnál. Ennyit pedig bőven megér az SW kivitel.
A 180 lóerős, 2 literes dízelmotoros, GT Line felszereltségű tesztautó alapára 12,75 millió forint, az extrákkal megspékelt autó végső ára pedig 14,7 millió forint. Titkos tippünk a 160 lovas dízelváltozat, ami már 10,8 millió forinttól hazavezethető, míg a 180 lovas benzines alapmodell 10,9 millió forinttól indul.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.
