A legjobb, ha a motor mihamarabb eléri az ideális működési hőmérsékletét, de nem mindegy, hogy ezt hogyan valósítjuk meg. Adott esetben milliós büntetés is járhat az álló helyzeti melegítésért.
A mai modern személyautók – legyen szó benzines vagy éppen dízel típusokról – egyes vélekedésekkel ellentétben nem igazán igénylik azt, hogy a téli zimankóban elindulás előtt bemelegítsük a motorjukat. Az elektromos autókról nem is beszélve.
Egy igen rövid, a hó letakarításáig és/vagy a páramentesítésig tartó melegítésről persze szó lehet, de alapvetés, hogy napjaink belső égésű motoros autóit sokkal jobb úgy üzemi hőfokra hozni, hogy óvatos gázpedálkezeléssel mihamarabb elindulunk velük. A magas fordulatszámot ajánlott elkerülni és 2000-es percenkénti fordulatszám környékén már érdemes feljebb váltani.
A német autóklub, az ADAC tesztjei azt mutatták, hogy -10 Celsius-fokos környezeti hőmérséklet esetén négypercnyi álló helyzeti motorjáratás után csak -7 Celsius-fokig melegszik a motorolaj, az utastérbe pedig 13 Celsius-fokos levegőt fúj a ventilátor. És ehhez 1 deciliter üzemanyagot fogyaszt el az e közben igen magas károsanyag-kibocsátású autó.
Ettől függetlenül a téli hónapokban sokan mind a mai napig 5-10 percig álló helyzetben járatják a kocsijuk motorját, és csak ezt követően kelnek útra. Ez nem igazán jó ötlet, főleg akkor, ha külföldön járva olyan országokban teszik ezt, ahol büntetés jár az álló helyzeti motormelegítésért.
Ilyen ország például a szomszédos Ausztria, ahol a helyi autóklub arra figyelmeztet, hogy akár 5 000 eurós (1,65 millió forint) pénzbírság is járhat a figyelmetlen autósoknak. Még pedig azért, mert tettükkel egyrészt szennyezik a környezetet, másrészt feleslegesen keltenek zajt. Ilyen esetekben viszonylag ritkán szabják ki a maximális pénzbírságot, az autósoknak általában 75-150 euróval (25-50 ezer forint) lesz vékonyabb a pénztárcájuk.
Németországban 10 eurós (3 300 forint) büntetés jár az álló helyzeti motormelegítésért, Svájcban pedig 60 frankos (18 000 forint) pénzbírságra lehet számítani ilyen helyzetben. Magyarországon jelenleg nem büntetik az indulás előtti tartós motorjáratást.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.