Székesfehérváron két olyan nagyforgalmú csomópont is van, ahol jellemzően hosszasan feltorlódik a forgalom, pedig elég egyszerűen lehetne rajta valamennyit segíteni.
Két helyen is kikerültek az úgynevezett cipzár elv alkalmazására figyelmeztető táblák a városban: az egyik helyszín a Új-Csóri úton van, Várpalota és az elkerülő út felől, míg a másik, az Auchan körfogalomnál Veszprém felől.
A figyelemfelhívó tábláktól azt várják a szakemberek, hogy amennyiben az autósok ezt a forgalomszabályozási módszert megfogadják, úgy csökkenni fognak a hosszú sorok ezen a helyszínen – írja oldalán a Magyar Közút Zrt.
A cipzár elv lényege, hogy egy adott útszakaszon, ahol két sávból egy lesz, mindenki, aki a meg nem szűnő sávban halad, maga elé enged egy autót a megszűnő sávból. Mindenki, aki a megszűnő sávban halad, csak a sáv legvégén vált sávot, amikor előtte már nincs másik jármű. Vagyis a cipzár működéséhez hasonlóan egy autó érkezik jobbról és egy autó balról a megszűnő sáv legvégén.
A cipzár elv használata Németországban, illetve Ausztriában már évek óta ismert a közlekedők körében, de jelen van már Magyarországon is. A táblát az indokolja, hogy jelentős torlódást okozhat az a jelenség, amikor az egyenesen haladó sávban a sűrű forgalom közepette senki sem enged be a csatlakozó sávból egyetlen autót sem, vagy éppen a túlzott udvariasság miatt egyszerre több autót is beenged egy-egy közlekedő maga elé.
Fontos, hogy a táblák csak felhívják a figyelmet az elvnek megfelelő közlekedésre, de a KRESZ szabályai ugyanúgy érvényesek, elsőbbsége a meg nem szűnő sávon haladóknak van, aki pedig a sávok között a terelővonalon halad a KRESZ-t szegi meg, ugyanis a közlekedést akadályozza.
Nemrégiben egy lengyelországi videón lehet éppen látni, hogy milyen helyzeteken múlnak sokszor a dugók, jelen esetben például egyetlen autó sem ment abban a sávban, amely több száz méter múlva szűnt csak meg.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.