Autó hvg.hu 2019. július. 01. 12:00

Csak semmi vakítás: miért nagyszerűek az adaptív fényszórók?

Az okos fényszórók olyan számítási teljesítménnyel rendelkeznek, mint egy néhány évvel ezelőtti komplett otthoni számítógép. Nem mellesleg pedig jelentősen javítanak a közlekedés biztonságán.

Nem is olyan régen igen unalmasak volt az autók fényszórói, hiszen szinte kivétel nélkül mind ugyanolyan halogénizzós példányok voltak. Aztán feltűntek a színen az első hidegebb fényű xenonlámpák, mely lámpával szerelt, általában nagy és drága autók elől a kezdeti időkben lényegében mindenki automatikusan és igen előzékenyen lehúzódott. Mára eljutottunk arra a szintre, hogy már xenonos autókat is alig forgalmaznak, hiszen mindent elárasztanak a még kisebb fogyasztású és még nagyobb hatótávolságú LED-es, sőt újabban már lézeres fényszórók.

Az akár 600-650 méteres hatótáv önmagában véve azonban még nem minden, nem árt ugyanis, ha némi intelligencia is szorul a fényszórókba. A kormány elfordításával együtt mozgó fénykávák alapötlete már évtizedek óta velünk van, és a közelmúltban egész széles körben elterjedtek a kanyarfényszórók, illetve ma már egyre több autó rendelkezik automata távfénnyel. Ennek lényege, hogy az autó a szembejövők és az utolértek függvényében magától vált a normál- és a távolsági fényszóró között. Egyszerű ki-bekapcsolással.

A legmodernebb autókban ma már adaptív vagy más néven intelligens fényszórók találhatók. Ezek az általában több tucat apró LED-fényforrással üzemelő lámpák minden esetben a lehető legmesszebb világítanak, miközben garantálják, hogy a közlekedés többi résztvevőjét ne zavarja az igen komoly fényintenzitás. Az autó különböző érzékelőiből, kameráiból, illetve navigációs adataiból az aktuális sebességnek és kormányszögnek megfelelően mindig úgy változik a fénynyaláb, hogy a sofőr a lehető legtöbb vizuális információt kapja a vakítás legkisebb esélye nélkül.

hvg.hu

A fejlett technológia érzékeli, ha utolérünk egy lassabban közlekedő autót és/vagy ha velünk szemben jön egy másik jármű, és a fényszórót úgy vezérli, hogy a fénynyaláb csak a közöttük és mellettük lévő sötét területeket világítsa meg. Olyan ez, mint egy fénnyel festő high-tech tűzijáték, ami nemcsak jelentősen növeli az éjszakai közlekedés biztonságát, hanem egyben igen látványos is a gyakorlatban.

Az okos fényszórók automatikusan leveszik a távolsági fényt, ha azt érzékelik, hogy lakott területre érkezünk, és egyes modellekben arra is képesek, hogy rövid villantásokkal vizuálisan megjelöljék az út mellett lévő gyalogosokat vagy állatokat. Az igen komoly valós idejű számítások elvégzését megkövetelő mátrix-fényszórók talán egyetlen hátránya a magas ár: a több százezer forintos felár nemcsak új autó vásárlásakor, hanem egy esetleges balesetet követő javítás során is komolyan elvékonyíthatja a pénztárcánkat.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Hirdetés
Gazdaság Sztojcsev Iván 2024. december. 29. 07:00

És akkor januárban Novák Katalin a mozgás évének nyilvánította 2024-et, aztán történt egy s más

Egész véletlenül tökéletesen beletrafált egykori köztársasági elnökünk, amikor elrendelte, hogy 2024 legyen a mozgás éve: mozgott idén a pártrendszer (egész váratlan irányokba), a GDP-növekedési előrejelzés (magasból a nulla közelébe), a forintárfolyam (hajaj), a világpolitika, és maga Novák Katalin is, jó messzire. Megnéztük a gazdaság és a vállalkozás rovatunkból az év legolvasottabb cikkeinek listáját, és most megmutatjuk, mi érdekelte idén önöket a legjobban.