Nem kevés autóval okozott baleset történik amiatt, mert nem látjuk, hogy van valami a holttérben. De létezik olyan szem, amelyik lát helyettünk.
Az autógyártókkal szemben támasztott egyre szigorúbb biztonsági követelmények miatt az autók oszlopai az elmúlt évtizedekben egyre vastagabbak, szélesebbek lettek, így míg korábban a tükrök és az átlátszó üvegfelület segítségével az autó közvetlen környezetének jelentős részét be lehetett látni, mára megnőtt a nem belátható területek nagysága. Egy egyszerű rutinmanőverezésből is lehet baj, ha valaki a holttérben tartózkodik – vagyis ott, ahová a sofőr az autó szerkezeti kialakítása miatt egyszerűen nem láthat be.
A közúti járművek közül a legnagyobb holttere a kamionoknak van, de a személyautók esetében is igen jelentős méretű területről beszélhetünk.
A holtterek kiküszöbölésére először George Platzer amerikai mérnök 1995-ös tanulmányában mutatott néhány lehetséges megoldást. A szakember szerint ha a tükröket egy bizonyos módon állítjuk be, a holttér jelentős része beláthatóvá válik. Ám ennek metódusát a legtöbb autós nem ismeri, vagy nem tudja megfelelően alkalmazni, nem is elvárható mindenkitől a vonatkozó geometria megértése és alkalmazása. Sőt, a babrálásból komolyabb gond is lehet:
a nem megfelelően beállított visszapillantók ugyanis ronthatnak is a helyzeten, mert újabb holttereket hozhatnak létre.
Platzer így inkább elkészítette egy holttérfigyelő rendszer terveit, majd be is jegyeztette a szabadalmat. Nem sokkal később már el is kezdték beépíteni a kocsikba.
Azt az autót, amelyben van holttérfigyelő rendszer – akár csak a távolságtartó tempomat vagy a sávtartó automatika esetében –, radarral szerelik fel a gyártók. Ennek egyetlen feladata, hogy azt a területet pásztázza, melyet a sofőr önmagától nem láthat. Amikor valamilyen objektum kerül oda, a rendszer jelez a sofőrnek. Ez általában egy vizuális visszacsatolást jelent – például a külső tükörbe beépített LED-es piktogram segítségével –, de társulhat hozzá hangjelzés is.
A gyártók azért a radart alkalmazzák erre a feladatra, mert a nem megfelelő időjárási körülmények között pontosabban jelez, mint egy szimpla kamera. Ugyanakkor a technológia lehet zavaró is, például akkor, ha egy dugóban araszol valaki, ilyenkor ugyanis minden olyan járműnél bejelez a rendszer, amely elhalad a holttérben. Persze mindez egy, a holttér miatt bekövetkező balesetnél jóval kisebb kellemetlenséget jelent.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.