Az eCall-rendszer minden uniós forgalmazású új típusengedélyű autó kötelező tartozéka, de a régebbi gépjárművekbe is könnyen beszerelhető.
Hiába szerelnek a modern autókba már számos olyan technológiát, amely a sofőrt segítve igyekszik megóvni az utasokat egy esetleges balesettől – ilyen lehet többek között a kipörgésgátló, a sávtartó automatika vagy épp az automata vészfék –, önmagukban ezek sem garantálják a balesetek elkerülését. Ha mégis megtörténik a baj, az egyik legfontosabb, hogy azonnal segítséget tudjunk hívni. Ilyenkor minden egyes másodperc számít, ezt a "késlekedést" igyekszik áthidalni az automata segélyhívó rendszer. Szerencsére ma már minden új autóba kötelező beszerelni ezt a tartozékot is – az Európai Unió szabályozása tavaly lépett életbe.
A rendszer közúti baleset esetén automatikusan tárcsázza a határokon átívelő segítségnyújtást biztosító, közös európai 112-es hívószámot, de a hívást természetesen maguk az autósok is elindíthatják.
Az autókba szerelt fedélzeti egység vészhelyzet esetén lép működésbe, és azonnal megkezdi a munkát. Elsőként előállít egy úgynevezett MSD-csomagot, amely a legfontosabb információkat tartalmazó adatcsomagot jelenti. Ez tartalmazza a gépjármű adatait, pontos helyzetét, GPS-koordinátáit, illetve az operátor felé egy hanghívást is elindít. A jármű üzemanyagáról is érkezhet információ, ez a tűzoltóknak lehet fontos. A bekapcsolt biztonsági övekről szintén lehet adat, ebből pedig az utasok számára lehet következtetni.
Így sokkal hamarabb indulhatnak a mentők, mint ha élőszóban próbálnák értesíteni őket, ráadásul a magányosan bajba került, akár öntudatlan autóshoz is eljuthat a segítség.
A hívásokat a Magyar Autóklub operátorai fogadják, az adatok először hozzájuk futnak be, így a téves riasztásokat ők szűrik ki.
A beérkező adatokat a magyar rendőrök már 2017 vége óta képesek fogadni.
Pontos statisztikát még nem közöltek az eCall-rendszerrel kapcsolatban, a korábbi várakozások szerint azonban a fejlesztés a közutakon 50 százalékkal, a városokban 40 százalékkal gyorsítja meg a mentést, amely évente mintegy 1500-zal csökkentheti a súlyos balesetekben bekövetkező halálos esetek számát.
[Pro tipp: 30 ezer forintért a régebbi autókba is beszerelhetik a technológiát.]
Ami az adatvédelmet illeti: a GPS-vevő menet közben folyamatosan jegyzi ugyan, hogy melyik pillanatban hol tartózkodott az autó, de az újabb adatokkal mindig felülírja a régieket. Baj esetén az autó utolsó három pozícióját továbbítja a 112-nek – magyarázta a HVG-nek még tavaly Léstyán Ákos, az autókba utólag beszerelhető eCall-eszközt fejlesztő Albacomp RI Rendszerintegrációs Kft. konzultációs igazgatója. Akkori cikkünkben még részletesebben olvashat a technológia működéséről és várható elterjedéséről.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.