Eddig csak négyajtós limuzinként létezett a Mondeóból hibrid. Nagyon kellett a kombi, ami persze nem egy zöld rendszámos konnektoros, hanem egy klasszikus hibrid. Egy elsősorban városi forgalomban kifejezetten jól fogyasztó, nagy, benzines kocsi. Kipróbáltuk.
Nem túlzás, hogy ahány nap, annyi hibrid vagy új elektromos autó mostanság. Az autógyártók itt Európában teljes fordulatot tettek az elektromobilitás felé, van, amelyik egészen drasztikusan, és van, aki kicsit kevésbé rohamléptekkel.
A Ford az utóbbi tábort erősít még, de náluk is beindul lassan a villamosítás, és saját ígéretük szerint öt éven belül a Ford huszonnégy hibridet és tizenhat tisztán elektromos autót kíván bevezetni.
Itt még messze nem tartunk, egyelőre egy igazi cégautó-klasszikus, a Ford Mondeóból jött meg a praktikus kombi változat hibridje. Eddig csak a négyajtós, limuzin változatban volt elérhető alternatív hajtással. Ez a Mondeo-generáció 2015-ben született, ami azt jelenti, hogy még nagyjából három évig futhat ez a nemzedék, mielőtt komoly változások várnak a modellre.
A Mondeo kombi hibrid érkezésével nem csak egy új hajtáslánc került a kocsi alá, de egyben egy kis "fészlift" is történt a típuson. Újak a lökhárítók, a rácsok, fémcsíkot kapott az áttervezett hátsó lámpa, újratervezettek a felnik. Továbbá, a Ford azt állítja, a kabintér kivitelezése is magasabb minőségi szintet képvisel. Összességében azért kétszer kell megnézni mindent, hogy lássuk a különbségeket a frissítés előtti modellhez képest.
A hibrid kivitel mindenesetre a kombiból egyértelmű újdonság. Ebben az esetben egy 2.0 literes, négyhengeres Duratec motor 142 lóerős teljesítményel adja a belsőégésű motortegységet, ehhez kapcsolódik a bolygófogaskerekes hajtómű – ami a Toyotától származik és ilyen van a Priusban is –, amely nemcsak sebességváltóként működik, hanem úgynevezett teljesítményelosztó is, amely a vezérlőelektronikával együtt dönti el, hogy mikor kell bekapcsolni az elektromos motort.
A hibridrendszer összteljesítménye a saját súlycsoportjában tisztességes 187 lóerejű, amihez 300 Nm csúcsnyomaték járul, elektromotoros járműtől elvárhatóan alacsony 1750-4500 fordulat/perc között megjelenő maximális nyomatékkal. 9,2 másodperc alatt van százon a kocsi, amit csak azért nem érzünk elégnek, mert a villanyautókban máshogy működik a sebességérzékelés a mechanikai hangok hiánya miatt.
Az akkumulátorok kapacitása nem túl jelentős 1,4 kWh, ami a gyártó szerint elég lenne 1,5 kilométeres villamos üzemmódú meghajtáshoz, de itt nem ez a cél, és nincs is EV-gomb. Jelen esetben a cél az, hogy a benzinmotort akkor és úgy használjuk, amikor az a leghatékonyabb üzemállapotában van. Ez azt is jelenti, hogy 133 kilométer/órás tempónál mindenképpen bekapcsol a benzinmotor, és alapesetben sem a legalacsonyabb fordulaton, hanem 1500-as tartomány körül, ahol a hatásfoka a belsőégésű egységnek a legjobb.
A Mondeo persze annak ellenére, hogy akkumulátornak is kellett a hely, még mindig nagyon tágas, ahogy mindig is volt. A csomagtartófedél alatt viszont elbukunk némi helyet az akkumulátor miatt, az alaptérfogat a normál változathoz képest 525-ről 403 literre, a maximális térfogat esetében pedig 1630 liter helyett, 1508 literre csökken.
Rövid tesztvezetés nyomán megalapozott kijelentést tenni a városi, illetve a vegyes fogyasztásra elhamarkodott lenne, de a nagyméretű hibridnél már ennyiből látszik, hogy városban teljesít igazán jól, itt 4,5 litert mutatott átlagértékként a műszer. Míg autópályázás után felmentünk 7,0 literig. A dinamika a 187 lóerős kombinált maximális teljesítmény miatt bőségesen elég, a kabintér pedig csendes.
A Ford Mondeo hibrid kombi ára Titanium felszereltséggel 11,5 millió forint környékén van. Ezért, elektromosan működtetett első ülések, bőrkárpit, hangulatvilágítás, közlekedésitábla-felismerés, 8-hüvelykes érintőképernyős műholdas navigáció, Apple CarPlay és Android Auto jár, lényegében mindene naprakész. Konkurensként igazán a Toyota Corolla Touring Sport 2.0 hibrid akad ellenfélnek, amelyből van egy 180 lóerős változat, a Mondeóénál nagyobb, 581 literes csomagtérrel.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.