Autó hvg.hu 2019. május. 06. 18:07

Egyelőre nem sokat hoz a 25 milliárdért kiépített tengelysúlymérő-rendszer

Több mint 25 milliárd forintot költött el a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. a teherautók tengelysúlymérő hálózatára, de eddig csak a tesztelése jóval többe került, mint amit a rendszer visszahozott.

Az országszerte 89 mérőhelyen telepített 107 mérőállomáson az útburkolatba süllyesztett érzékelők forgalomlassítás nélkül határozzák meg az áthaladó járművek tengelyterhelését és össztömegét. A nemzeti tengelysúlymérő rendszer (TSM) célja többek között a túlsúlyos, így aszfaltromboló teherautók kiszűrése.

Az Átlátszó arra volt kíváncsi, mennyi bírságot szabtak ki eddig a rendszer révén, de nekik nem válaszolt az illetékes minisztérium, ám Hadházy Ákos közadatigénylését már nem utasították el.

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlése szerint 2018 júniusa és 2019 márciusa között összesen 1923 szabálytalan járművet kaptak el. Évekre lebontva ez úgy néz ki, hogy 2018-ban a fél év alatt 1293 szabálytalankodó lett meg, ebből 468-an figyelmeztetést kaptak.

Közigazgatási bírság – objektív felelősség alapján – 825 tulajdonosnak/üzembentartónak érkezett, 62,6 millió forint értékben – vagyis egy-egy túlsúlyos vagy más módon szabálytalan kamionos alkalmanként átlagosan 75 ezer forintos bírságot kapott. 2019-ben az adatkérésig 630 esetben összesen 43,2 millió forint bírságot osztottak ki.

Ezekből az látszik, hogy a közel 25 milliárdos rendszer közel egy év alatt alig több 100 milliós bírságot hozott be: összehasonlításképp a VÉDA – az autósok gyorshajtását is néző rendszer 14 milliárd forintba került, tavaly csak a bírság 21 milliárd forint volt.

Az is beszédes, hogy a közbeszerzés szerint a tesztüzemeltetés havonta 127 millió forintba került. Azt, hogy ez a jövőben mennyi lesz, még az ITM sem tudja.

Ezért nem tud meglépni az díjfizető kamerák elől - megnéztük élőben

Milyen közel kell menni egy kamionhoz, hogy ne látsszon a rendszám? A leállósávban is lát a kamera, és ha gyorsan sávot váltunk, akkor is lebukunk? Gyakorlati kérdések és válaszok az útdíjfizetés főhadiszállásáról. Ritka alkalom, hogy külsősöket is beengednek a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) központjába.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Hirdetés
Élet+Stílus Galicza Dorina 2024. december. 28. 20:00

Elillant történelem és babonamentes tűzvédelem – megnéztük a felújított Notre Dame-ot

Párizs székesegyháza fényesebben ragyog, mint valaha, de az évszázadok alatt felhalmozódott kosszal együtt mintha a történelmét is lemosták volna róla. Bár a felújítás még nem ért véget, ha a belső tér már nem változik, akkor az évtizedek múlva sebtében idelátogató turista azt se fogja tudni, mi történt az elmúlt öt évben a templom körül.