Kipróbáltuk, mire képes a gyakorlatban a Volkswagen konszern cseh márkájának észszerűen felszerelt, elérhető árú kisautója, a megújult Fabia. Vázoljuk a 4 millió forint körüli modell előnyeit, hátrányait.
A még szocialista alapokon nyugvó, de már VW technikával telepakolt Felicia utódjaként 1999-ben tűnt fel a színen a Skoda új kisautója, a Fabia. A típusból 2007-ben jött ki a második generáció, majd pedig 2014-ben debütált az azóta is regnáló harmadik széria. Utóbbi még nem olyan öreg, hogy megérett volna a leváltásra, ahhoz viszont már elérkezettnek látták az időt a döntéshozók, hogy megejtsék az életciklus felénél esedékes ráncfelvarrást.
A felfrissített modellből mi is kértünk egy olyan tesztpéldányt, amely se nem fapados, se nem az egekig extrázott. Nyúzópróbán az okos választásnak ígérkező Skoda Fabia Clever 1.0 TSI.
Mi változott és mi nem?
A sebészek igen óvatosan bántak a késsel a ráncok felvarrása során, így a külsőt érintő változtatásokat szinte nagyítóval kell keresni. Megváltozott például az opcionálisan immár teljesen LED-es technikával is rendelhető fényszóró formája, ami esetünkben sárgás halogénfénnyel világít, illetve ugyancsak módosult a hűtőrács, valamint a lökhárító. Oldalnézetből maximum az új felnik lehetnek árulkodók, hátul pedig a változatlan formájú, de módosított rajzolatú lámpák árulják el, hogy ez itt a legújabb Fabia.
A tesztautónak nagyon jól áll a 141 ezer forintos felárú versenykék metál fényezés, a bátrabbak pedig akár mostanság divatos kétszínű fényezéssel is rendelhetik a csehek kisautóját. Alapáron 15 colos lemezfelnik járnak, amelyek helyére esetünkben 16 colos könnyűfémfelnik kerültek 281 ezer forint ellenében, de 17-18 colos kerekekkel is rendelhető a Fabia.
Faceliftről lévén szó, a tengelytáv változatlanul 2,45 méter, a Fabia maradt a konszern régi platformján. Az elsőként a Seat Ibiza, majd pedig a VW Polo esetében használt MQB A0 platformra egészen a következő Fabia érkezéséig várnunk kell. Ennek megfelelően a 10 centiméterrel nagyobb tengelytávú említett konszerntársakban egyértelműen nagyobb a beltér, és nemcsak hosszában, hanem szélességében is.
Négy felnőtt ettől függetlenül egész korrekt helykínálat mellett utazhat az új Fabiában, a csomagoknak pedig 330 liternyi hely jut. Az Ibiza, illetve a Polo ennél 20-25 literrel öblösebb puttonyú, viszont azokból nem készül olyan praktikus kombi, mint a Fabiából. Utóbbi 27 centiméterrel hosszabb az 5-ajtós kivitelnél, csomagtartója 530 literes.
Belső értékek
Az esetünkben túlnyomórészt sötét tónusú utastér komorságát némi ezüstös betét hivatott megtörni. Az összeszerelési minőség példás, azonban anyagminőség fronton a Polo még mindig picit előrébb van, abban ugyanis kevesebb a kopogósan kemény műanyag.
A kormány mögött két analóg műszer fogja közre a kisméretű monokróm kijelzőt. Digitális műszeregység nem rendelhető, pedig a Polóban sokan szeretik ezt a 115 ezer forintos high-tech extrát. A középkonzolon lévő 6,5 colos képátlójú érintőkijelző a Clever felszereltség részét képezi, a Polo 8 colos panelje viszont nem rendelhető a cseh kistestvérbe.
Alapáron csak az első ablakemelők elektromosak, 60 ezer forint ellenében viszont már hátul sem kell kurblizni. A klíma alaphelyzetben manuális, a digitális verzióért 115 ezer forintot kérnek el. A térérzeten sokat javít a 240 ezer forintba kerülő hatalmas méretű panoráma üvegtető, ezenkívül pedig említést érdemel még az 50 ezer forintos tempomat, a 93 ezer forintos tolatókamera, a 130 ezer forintos hátsó holttérfigyelő, illetve a 14 ezer forintos fáradtságfigyelő.
A Clever csomagba beletartozik viszont a fűthető első ülés, a hátsó parkolóradar és a bőrkormány. Apró, de igen hasznos figyelmesség, hogy a tanksapkában a korábbi hagyományoknak megfelelően egy jégkaparót rejtettek el a tervezők.
Haladjunk!
A 4 hengeres 1,2 literes TSI motor eltűnt a kínálatból, mint ahogy már dízel erőforrással sem rendelhető az új Fabia. A tesztautóban egy Otto-részecskeszűrővel tisztább működésűvé tett 3 hengeres 1 literes turbós TSI benzinmotor teljesít szolgálatot, mely 95 lóerős legnagyobb teljesítménye 5000-es percenkénti fordulatszámon hívható le. A 160 Nm-es nyomaték 1800-3500 között áll rendelkezésre.
Ez a motor az Ibizában és a Polóban ugyanilyen erős, de 15 Nm-rel nagyobb nyomatékú. Városi közlekedéshez persze a 160 Nm is bőven elegendő, azt viszont meg kell szokni, hogy 2000-es fordulatszám alatt harmatgyengének érződik a motor. Kihúzatva megjön az erő és érdekes módon a hang nem vált át kellemetlen orgánumúra. Az ötfokozatú manuálváltó közepesen jól kapcsolható, illetve nagyon hosszú áttételezésű. A 0-100-as sprint 10,6 másodperc alatt tudható le, a végsebesség 185 km/h.
A 75 lóerős alapmotort nem tudjuk jó szívvel ajánlani, ellenben az 1 literes TSI 110 lovas változata megérhet 235 ezer forintot. Ezen összegért cserébe ugyanis nemcsak 15 extra lóerőt és 40 extra Nm-t kapunk, hanem egy hatgangos kéziváltót is. Ha pedig valakinek megér még 430 ezer forintot, akkor akár hétfokozatú DSG automataváltót is kaphat.
A nagyrészt városi forgalomban eltöltött egyhetes téli tesztidőszak során a 4,6 literes gyári értéknél körülbelül 1,5 literrel nagyobb fogyasztást mértünk, ami korrekt eredménynek mondható. Ebben fontos szerepe van az 1 tonnánál alig nagyobb tömegnek, ami egyebek közt a vezetési élményre is pozitív hatást gyakorol.
Persze egy 95 lovas kisautótól nem lehet igazi élményautózást elvárni, mindenesetre az új Fabia nemcsak a városi cikázás, hanem a hegyi kanyarvadászat során is derekesan helytáll. A jól eltalált futómű minden körülmények mellett a helyzet magaslatán áll, az autót elöl és hátul is tárcsafék lassítja.
Konklúzió, árak
+ : időtálló formaterv, pörgős motor, modernizált technika, korrekt fogyasztás, jól árazott extracsomag, van belőle kombi is. –: régi platform, alul gyenge motor, nincs dízel a kínálatban, hosszú váltó-áttételezés, nincs digitális műszerfal. |
Ha a helyén tudjuk kezelni a felfrissített Skoda Fabiát, akkor nem igazán kell csalatkoznunk benne. A ráncfelvarrás kívül nem sok, belül viszont annál több változást hozott, és remek dolog, hogy megmaradt a kínálatban a praktikus kombi változat. Helykínálat tekintetében az Ibiza és a Polo veri a Fabiát, igaz ezek némileg drágábbak is a cseh versenyzőnél.
Legolcsóbban 3,71 millió forint ellenében lehet új Fabiánk, de ehelyett a fapados Active helyett érdemes inkább a 3,78 millió forinttól induló, okosabban felszerelt Clever felszereltségi szintet választani. A 95 lóerős Clever alapára 4,1 millió forint, a 110 lovas változat pedig minimum 4,3 millió forint ellenében vezethető haza. Ha nem igazán számít a pénz, akkor a csúcskivitelű és szemrevaló Monte Carlo kivitelt 5,9 millió forintos áron vásárolhatjuk meg.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.