A Telsa főnöke megint beütött egy szöget a hagyományos autózás és szervizelés koporsójába.
Egy Twitter-bejegyzésében egyszerűen közölte, hogy a Teslák fékbetétjeit egyáltalán nem kell cserélni az autó élettartama során. Mindezt egy felhasználó számára tette egyértelművé, aki csodálkozott, hogy nem kell cserélni ezeket.
A Musk leírta, hogy az autóik a lassítások legnagyobb hányadát meg tudják oldani az elektromotoron keresztül, vagyis ezt az energiát fel tudják használni az akkumulátor töltésére. Magyarán a hagyományos üzemi – hidraulikus – fékek nem is használódnak, nem kopnak. (Vélhetően erre vannak már kellő szerviztapasztalataik, hogy kijelentsen ilyet.)
Egyébként, mint a Tesla felhasználói könyvében szerepel, ha mégis elkopna, a fékbetéteken van elhasználódásjelző, amely, ha eléri a féknyerget, olyan hangot ad, amit nem lehet nem észrevenni.
This is incorrect. Vast majority of vehicle motion is returned to the battery, as the electric motors act like a generator in reverse. Brake pads on a Tesla literally never need to be replaced for lifetime of the car.
— Elon Musk (@elonmusk) 2018. december 26.
A Jalopnik ennek kapcsán egy Jaguar-szervizt is megkeresett, amelynek szintén van már elektromos autója az I-Pace néven. Ők azt mondták, kell cserélni időközönként a fékbetéteket. Természetesen mindez leginkább "láb kérdése", vagyis, ha valaki nagyon gyötri az autóját, akkor cserélni kell a fékbetéteket.
Egy-két érdekessége, azért van az elektromos autóknál a fékezésnél keletkező energia felhasználásának. Lényeges, például, hogy az akku 80 százalék alatt kell legyen feltöltöttségben, hogy teljes egészében hasznosulhasson a fékezés közben nyerhető energia. (Az elektromos autók aksijainak jellemző tulajdonsága, hogy 80 százalékig lehet őket gyorsan tölteni, utána már lassú töltés jön a cellák védelmében, nehogy túlterhelődjenek.)
Egy elektromos autó számára persze az ideális helyzet az, ha a lehető legtöbb energiát hasznosítja újra egy fékezési manőverből, amely egyben, mint látható, akár életre szólóan is megspórolja a fékbetétcserét.
Annyit azért hozzá lehet tenni, hogy Musk nyilván leegyszerűsítette a kérdést a fékezésből eredő kopásra. De a 10-20 éves élettartam alatt nyilván nem csak fékhatás, hanem korrózió, jegesedés vagy más olyan nem kívánt hatás is éri a fékbetéteket, ami üzemszerűnek tekinthető, és emiatt szintén igényelheti az elhasználódás miatti cserét.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.