A mostanság Franciaországba utazóknak nem árt tisztában lenniük a lakott területen kívüli új sebességhatárral.
Franciaországban idén év elején jelentették be, hogy 2018 júliusától a korábbi 90 km/h-ról 80 km/h-ra csökken a lakott területeken kívüli legnagyobb megengedett sebesség. A tervezetet hatalmas ellenállás fogadta, ettől függetlenül július 1-től bevezették a szigorítást, vagyis vasárnaptól az eddigieknél 10 km/h-val kevesebbel lehet autózni azokon a francia utakon, ahol az egymással szemben közlekedő autókat fizikailag semmilyen akadály nem választja el egymástól.
A sebességhatár csökkentése mintegy 400 ezer kilométernyi útszakaszt érint, és a franciák mellett az országba utazó turistákat is fontos információ, hogy nincs átmeneti időszak, vagyis a sebesség túllépését rögtön július 1-től büntetik a rendőrök.
A komoly politikai és lakossági támadásokat kapott intézkedést Edouard Philippe miniszterelnök azzal indokolta, hogy ily módon évente várhatóan 300-400 életet lehet majd megmenteni. Franciaországban az elmúlt években romlottak a közlekedési baleseti statisztikák, ezért a miniszterelnök a népszerűségcsökkenés rovására is vállalta a sokak által kritizált döntést, melyet két év múlva felül fognak vizsgálni. Vagyis ha nem váltja be a hozzáfűzött reményeket, 2020-ban akár vissza is vonhatják.
A kormányzat televíziós és rádiós kampányokban próbálja meggyőzni az autósokat a sebességcsökkentés előnyeiről. A halálos balesetek számának csökkenésén kívül az intézkedés következtében egy átlagos autós évente mintegy 120 eurót spórolhat az üzemanyagon, és egy 10 kilométeres útszakaszon csak 45 másodpercnyi, egy 25 kilométeresen pedig körülbelül 2 percnyi időveszteséget kell elszenvedni.
A francia lakosság mintegy 74 százaléka által ellenzett sebességcsökkentés kapcsán beszedett gyorshajtási bírságokat a kormányzat ígéretei szerint a közlekedési baleseteket szenvedetteket ápoló kórházak felújítására fogják fordítani.
Magyarországon a legtöbb európai országhoz hasonlóan 90 km/h a lakott területen kívüli legnagyobb megengedett sebesség, de a rendőrség azt ajánlja, hogy ősszel, a vadállatok vándorlásakor a saját érdekében mindenki 80 km/h-ra mérsékelje a tempót. Dániában, Hollandiában, Norvégiában és Svájcban városon kívül 80 km/h a legnagyobb megengedett sebesség, Ausztriában és Németországban pedig 100 km/h.
Az autópálya-sebességhatár a franciáknál és hazánkban is 130 km/h, de Svájcban például csak 120 km/h, a németeknél pedig az autópályákon sok helyen nincs sebességkorlátozás.
A Franciaországba utazóknak érdemes felkészülniük arra, hogy itt egy ideje már nemcsak a vezetés közbeni mobilozást büntetik, hanem azt is, ha az út szélére lehúzódva kézben tartott telefont használ a sofőr. Az ilyen esetekben kiszabott pénzbírság 135 euró.