Vigyázzon, ha az Operánál jár, a közterület-felügyelők gyorsan lecsapnak azokra, akik a cikkünkben bemutatott parkolási csapdába beleesnek.
Az alábbi fotókat egy olvasótól kaptuk, a helyszín a fővárosban a VI. kerületi Dalszínház utca, az Operaház mögött. Egy autós nagyjából abból méri le, hogy szabad-e egy utcában parkolni, vagy sem, hogy lát-e táblát az utca elején, vagy valamelyik szakaszán.
Persze a Dalszínház utcában is van egy megállni tilos jelzés – mint alább látszik – alatta kiegészítő táblával az utca torkolatánál, de a haladóbbak, még azzal a parkolási KRESZ-szabállyal is tisztában vannak, hogy a megállási tilalom csak arra az oldalra vonatkozik, amelyen a tábla kint van, ez a tábla viszont az elfoglalt parkolóhelyekhez képest a szemközti oldalán vannak. Sőt az is látszik, hogy a kötelező haladási irányt jelző tábla alatt is van egy megállni tilos tábla, de az el van fordítva az épület felé.
Az igazán profik pedig még azt is tudják, hogy egyirányú utcában legalább 5,5 méternek kell lennie a baloldalon parkoló autó széle és az úttest túlsó széle között, akkor lehet csak megállni a bal oldalon.
A csavar a dologban, hogy nem is ezek megszegése alapján fogják itt megbírságolni. Ebben az esetben ugyanis a közterületesek a KRESZ 40. § (1) bekezdése és (8) bekezdés a) – egyszerűbben a járdán parkolásra – hivatkozva bírságolnak. Magyarán a fotókon is látható, az úttest színétől és anyagától eltérő, igaz a "járdával" azonos térkővel kirakott, egyébként első blikkre „parkolóöblöknek” tűnő terület, ahol többen is leparkoltak, jelentik magát a járdát, amire megy a bírság és a kerékbilincs.
Megkérdeztük Pető Attila KRESZ-szakértőt is, hogy hogyan látja az esetet. Neki két megjegyzése volt. Az egyik, hogy a járda az útnak a gyalogosok közlekedésére szolgáló – az úttesttől szintkülönbséggel, kiemelt szegéllyel, vagy más látható módon elhatárolt – része, a másik pedig, amennyiben a járda az úttesttel egy szintben van, attól korláttal, növényzettel vagy más hasonló módon el kell választani. Útburkolati jel a járda és az úttest elválasztására nem elegendő. Ez alapján pedig elég necces ez az elhatárolási mód, ami alapján bírságoltak.
Az pedig tényleg csak bónuszkérdés, hogy a korábban kint levő, egyértelmű megállni tilos táblát, miért szedték le a kandelláberről? (Még akkor is, ha a Google utcaképén az látszik, pont mennyire érdekelt valakit a tábla.)
Mindenesetre egy ilyen kis kaland 11 500 forintos kerékbilincs-leszedési díj mellett, 10 ezer forintos büntetést is magában foglal, miközben ez a parkolási szabályozás korántsem nevezhető éppen a legkorrektebbnek.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.