Autó László Ferenc 2017. november. 19. 15:00

Bakancs és futócipő: kipróbáltuk az új BMW X3-at és 6-os GT-t

László Ferenc
Szerzőnk László Ferenc

A német prémium márka két igen fontos modelljét újította meg az év végére: az egyik a trendi SUV szegmensben áll rajtvonalhoz, a másik pedig egy igen szűk piaci résben próbál pénztárcanyitogatásra csábítani. Mindkettőt meghajtottuk.

A BMW 1999-ben dobta piacra első divatterepjáróját, az azóta már három kiadást megélt és testvérmodelleket is kapott X5-öst. 2003-ban aztán kijött az eggyel kisebb és olcsóbb méretkategóriában versenyző X3, melynek most készült el a harmadik kiadása. Az iparági tendenciákat remekül mutatja, hogy az aktuális BMW X3 a maga 4,7 méteres hosszúságával már több helyet foglal el a parkolóban, mint egy elsőgenerációs BMW X5, ami még csak 4,66 méter hosszú volt. De természetesen nem csak a méret nőtt, hanem sok egyéb újdonságot is hozott a friss X3.

Képgaléria.
László Ferenc

Mi változott?

Első blikkre elég nehéz megkülönböztetni egymástól a kifutó és a vadonatúj X3-ast, de adunk egy biztos tippet. Amennyiben a ködlámpa szélesre vett formájú, akkor az garantáltan egy 2018-as modellévű példány. Érdekesség, hogy az összes eddigi SUV-ra köralakú ködlámpát biggyesztett a BMW és ez az első olyan modell, amelyen e tekintetben változás fedezhető fel. A tervezők ezt leszámítva elég konzervatív módon bántak a körzővel és vonalzóval, nincs egyetlen olyan apró dizájngeg sem, mint például az X2 C-oszlopán felbukkant oldalsó BMW embléma.

A gigantikus veséket kapott BMW X3-ban helyet foglalva azonnal otthonosan érezheti magát a sofőr és első utasa, hátul viszont kicsit árnyaltabb a kép. Ketten hátul is kényelmesen elférnek, de ha egy harmadik felnőtt csatlakozik a csoporthoz, akkor vállban már szűkös a helykínálat. A lábtérre nem lehet panasz, ellenben az ülőlapok meglepően rövidek lettek.

A csökkentett légellenállású és az elődjénél 55 kilogrammal könnyebb új X3-as csomagtartója változatlanul 550 literes, a menetdinamikára pedig jó hatást gyakorol az ideális 50:50 százalékos tömegeloszlás.

László Ferenc

Minőség, felszereltség

A Tokaj környékén megejtett rövid menetpróba során többféle felszereltségi szinttel is volt szerencsénk kipróbálni az X3-ast. Az igen jól felszerelt Luxury Line tesztautónak még a műszerfala is gazdagon és ízlésesen be volt vonva bőrrel és a teljesen elektromos állítású üléseket gyorsan személyre tudtuk szabni. A szerényebben felszerelt X3-asokban persze csak műanyag, igaz kellemes tapintású műszerfal található, és ezekben az üléseket is manuálisan kell állítani.

Az akár érintőkijelzős okoskulccsal is rendelhető új X3-asból sem hiányozhat a gesztusvezérlés. Vagyis a hangerő állításához, illetve az adott címre történő navigáláshoz elég néhány kézmozdulat a levegőben. Mivel ezek a feladatok egyéb konvencionális módokon is végrehajthatók, ezt az extrát bátran kihagynánk a megrendelt extrák közül. Elsősorban azért, mert akkor a vezetés közben történő önfeledt gesztikulálás nem eredményezne furcsa reakciókat az autó részéről.

László Ferenc

Motorok, árak

A hangszigetelés elsőrangú és az összeszerelési minőség is példás. A könnyű terepezés során az ide-oda dőlő és csavarodó karosszéria és a beltér elemei is teljesen hangtalanok voltak, vagyis igen masszív kasztnihoz van szerencsénk. A 3 literes hathengeres dízelmotor igen kellemes, már-már benzines orgánumú, és olyan, mintha sosem fogyna el az ereje. A 265 lóerős teljesítménynek köszönhetően bármilyen előzés könnyen és biztonságosan megoldható. A 2 literes öngyulladós egység 190 lóerős teljesítménye is sok mindenhez elég, ez esetben azonban be kell érnünk a nem túl kellemes négyhengeres motorhanggal.

A kizárólag nyolcfokozatú automataváltóval rendelhető BMW X3 hamarosan M40i sportváltozatban is elérhető lesz, amire a széria történetében eddig még nem volt példa. Ebben már egy 360 lóerős turbós 3 literes benzinmotor lesz, mely 4,8 másodperces 0-100-as sprintet tesz lehetővé. A fejlett vezetőtámogatási rendszerekkel megspékelt X3 természetesen gyengébb benzinmotorokkal is készül: a kétliteres négyhengeres turbós benzinmotor 184 és 252 lóerős változatban lesz elérhető. Kár, hogy hibrid változat egyelőre nem létezik az új X3-asból.

Az európai piacokon kizárólag összkerékhajtással debütáló BMW X3 alapára 13,35 millió forint, mely összeg ellenében egy 20i-t vezethetünk haza. A 20d alapára 14,25 millió forint, ami felett árban a 15,9 millió forintos 30i következik. A 30d kereken 17 millió forintos áron kapható, az M40i pedig 20 millió forinton fog nyitni. Fontos, hogy ezek mind alapárak, melyek az extralistáról válogatva alaposan megnövelhetők.

László Ferenc
László Ferenc

BMW 6 GT

A szépség megítélése ugyebár meglehetősen szubjektív dolog, mindenesetre vélhetően nem járunk messze az igazságtól, ha azt állítjuk: az 5-ös GT volt minden idők egyik legfurcsább formatervű BMW-je. És akkor még igen enyhén fogalmaztunk. Ettől függetlenül az 5-ös GT nem volt egy rossz autó, ezt bizonyítják a rétegmodellhez képest egész korrekt eladási mutatók, és a tény, hogy a modell idén megkapta az utódját.

Mostantól kezdve azonban nem 5 GT, hanem 6 GT a széria hivatalos neve, és szerencsére pont a véleményes dizájn tekintetében változott a legtöbbet a típus. Nem mondanánk, hogy az újdonság most már olyan szép, mint egy hagyományos BMW szedán, de az elődjénél több mint 6 centiméterrel lejjebb futó tetővonal és a dinamikusabb formaterv azért mindenképpen megteszi a hatását.

László Ferenc

El lehet férni benne?

A 3,07 méteres tengelytávolság változatlan maradt, azonban a kocsi hossza 9,3 centiméterrel növekedett. Joggal feltételezhetnénk, hogy a laposabban futó tetővonal miatt szűkös lett a fejtér, azonban tapasztalataink azt mutatják, hogy még az 1,8-1,9 méter magas utasok feje fölött is jól értelmezhető légrés marad a hátsó sorban. A lábtér változatlanul hatalmas, és az általános térérzet is nagyon rendben van.

A csomagtartó immár 610 literes kapacitással bír, és mivel ez egy ötajtós járgány, pakolhatóság tantárgyból is jár az ötös osztályzat. A 40:20:40 arányban felosztott hátsó ülések lehajtását követően 1,8 köbméteres raktér áll rendelkezésünkre. A kocsi farán egy rejtett szárny is helyet kapott, mely 110 km/h felett automatikusan felnyílik, illetve gombnyomásra manuálisan is megemelhető, és ezáltal némi extra leszorítóerő nyerhetünk.

László Ferenc

Magas üléspozíció

A fejlesztők nemcsak a formaterven dolgoztak sokat, hanem azon is, hogy a testes modell tömegét hatékonyan lecsökkentsék. Ennek eredménye 150 kilogramm mínusz lett, vagyis ha a 6-os GT-be beül két átlagos felnőtt, akkor a kocsi annyit nyom a mérlegen, mint egy teljesen üres 5-ös GT. Ez nemcsak a fogyasztásra, hanem a kezelhetőségre is jó hatást gyakorol: a Tokaj környéki kanyargósabb útszakaszokon igazi élvezet volt a gázpedál nyomkodása és a sportosra vett kormány tekergetése.

Megjegyzendő azonban, hogy a keret nélküli ajtókkal felvértezett 6 GT-ben mintegy 6 centiméterrel magasabban ül a sofőr, mint egy átlagos szedán BMW-ben, ami némileg csökkenti a sportos érzést, viszont jobb rátekintést biztosít az útra. A kocsit sem alul, sem pedig túlkormányzottnak nem neveznénk, forszírozott tempó hatására mind a négy keréken egyszerre kezdett csúszni az amúgy alapvetően minden esetben inkább hátsókerék hajtásúra hangolt 6 GT a nedves aszfalton.

Elöl és hátul is széria a LED-es világítás, csakúgy, mint a hátsó légrúgós felfüggesztés. A beltér minősége kiváló, csakúgy mint a hifié: a 16 hangszórós Bowers & Wilkins rendszer 1400 W teljesítményű, és még minimális hangerő mellett is elképesztően mély basszusokkal masszírozza az utasok fülét.

László Ferenc
László Ferenc

Hogy megy és mennyibe kerül?

A menetpróbán a 30d-t tudtuk kipróbálni, és a már jól ismert 265 lóerős 3 literes hathengeres dízelmotor ezúttal is lenyűgözött 620 Nm-es hatalmas nyomatéka és kellemes orgánuma révén. A tesztfogyasztás 8-9 liter körül alakult, ami a méretes kasztni, az xDrive összkerékhajtás és az átlagnál dinamikusabb használat ismeretében teljesen korrekt értéknek mondható. Az összes 6-os GT nyolcsebességes Steptronic automataváltóval érkezik: a váltó gyorsan és finoman teszi a dolgát, nehéz rajta fogást találni. És komoly segítséget nyújt abban, hogy a testes jármű 6 másodperc alatt gyorsulhasson 0-ról 100-ra.

A lényegében minden tekintetben az 5-ös és a 7-es BMW közé belőtt 6 GT legolcsóbban 18,7 millió forint ellenében lehet a miénk, és ezért az összegért egy hátsókerékhajtású és 258 lóerős 630i vezethető haza. A 630d 20,2 millió forintos áron nyit, a 340 lóerős 640i alapára 20,55 millió forint, az összkerekes 630d xDrive-ért pedig 21,05 millió forintot kérnek el. A 640i xDrive minimum 21,4 millió forintba kerül, a csúcsragadozó 320 lóerős és 680 Nm-es 640d xDrive alapára 22,3 millió forint. A BMW 6 GT Luxury Line, Sport Line és M Sport csomagos kivitelekben rendelhető, hibrid változat viszont egyelőre még nem készül belőle.

Most már csak az a kérdés, hogy ez a produkció mire lesz elég az ugyancsak vadonatúj Audi A7 ellenében. Utóbbi ingolstadti modell a 6-os GT-jénél harmonikusabb és sportosabb formával csábít vásárlásra, azt viszont az A7 menetpróbájáig egyelőre csak feltételezzük, hogy a jelentősen laposabb és némileg rövidebb négykarikásban kevesebb a hely, mint a 6 GT-ben.

László Ferenc

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Hirdetés
hvg360 Tiszóczi Roland 2024. december. 03. 20:00

„Kib*szott okos vagyok!” – így döntötték be Jeffrey Skilling könyvelési trükkjei a világ egyik legnagyobb cégbirodalmát

Az 1985-ben alakult Enron tizenöt év alatt Amerika ötödik legnagyobb vállalatává nőtt százmilliárd dollár feletti forgalommal, a „nyereségességének pedig nincsenek határai, csak ha te állítod fel azokat” – vélték a vezetők. A hihetetlen eredmények kulcsfigurája Jeffrey Skilling – a vállalat egykori tanácsadójából lett vezérigazgató –, aki kreatív pénzügyi ötleteivel a világ egyik legnagyobb vállalati sikerét, majd végül csődjét hozta össze. Nagy csalások című sorozatunk legújabb cikke.