Mindegy, hogy milyen autót vezetünk, az irányjelző hangját (szinte) minden autóban hallani lehet. Most elmondjuk, miért.
Szinte mindegy, milyen autót vezetünk, márkától és típustól függetlenül ugyanazt a hangot lehet hallani, amikor az irányjelzőt használjuk: egy halkabb vagy hangosabb kattogást.
Aki foglalkozott már az autó bütykölésével, az egész biztosan találkozott már azzal az alkatrésszel, ami a hang kiadásáért felelős, a legtöbb autós azonban egészen addig nem tudja, honnan érkezik a hang, amíg az ezért felelős kütyü el nem romlik.
A Jalopnik ezért készített egy videót arról, honnan is jön a hang, és amit talán még kevesebben tudnak: hogyan is néz ki az azért felelős kütyü belülről.
Ez az eszköz nem más, mint az úgynevezett irányjelző (vagy index-) relé, ami márkánként és típusonként eltérő lehet, működését tekintve viszont egyforma. A lezárt készülék valójában egy megszakítóberendezés, amely az áramkör zárásával és megszakításával biztosítja az irányjelző villogását – vagyis ennek köszönhető az, hogy az indexlámpa nem folyamatosan világít.
A relé gyorsasága határozza meg azt is, hogy milyen gyorsan villog a lámpa. A villogás számának egyébként 90 +/- 30-nak kell lennie percenként, vagyis minimum 60-at, maxium 120-at villanhat. Az ennél lassabb vagy gyorsabb irányjelzők balesetveszélyt okozhatnak, így vagy a relét vagy az izzót érdemes kicserélni, ám ha ez sem segít, érdemes szakemberhez fordulni.
És ha már a hangoknál tartunk: tudta, hogy ezért van furcsa hangja az autónak tolatás közben?
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.