Nyílt titok, hogy a tisztán elektromos meghajtású autók is szennyezik a környezetet, csak éppen áttételes módon, valahol messze egy távoli erőműben. A kérdés inkább az, hogy mennyire?
Egy most megjelent tanulmány szerint az elektromos autók napjainkban körülbelül kétszer zöldebbek, mint öt évvel ezelőtt. No, persze nem a fényezésük színéről, hanem a működésük környezetbarát mivoltáról van szó.
Az Imperial College London által készített tanulmány szerint ez nem maguknak a négykerekűeknek köszönhető, hanem sokkal inkább annak, hogy az Egyesült Királyságban egyre nagyobb teret nyernek maguknak a megújuló energiaforrások. Tehát egyre több a napelem és a szélerőmű, miközben a szénenergia szépen lassan visszavonulóban van.
Míg egy Tesla Model S öt évvel ezelőtt áttételes módon mintegy 124 gramm széndioxiddal szennyezte a környezetet, addig ez az érték ma már csak 74 gramm. Ráadásul ezek az értékek a napsütéses órákban szegényebb téli időszakra vonatkoznak: nyáron egy ilyen amerikai villanyautó kilométerenként csak 41 gramm CO2-vel terheli a környezetet.
Összehasonlításképp, a legtisztább, nem teljesen elektromos meghajtású személyautó, a Toyota Prius kilométerenként 70 gramm széndioxodot bocsát ki a levegőbe. A Nissan Leafhez és a BMW i3-hoz hasonló kisebb villanyautók körülbelül fele annyi CO2-vel szennyezik a környezetet, mint a legtisztább hibridek - derül ki a tanulmányból. Az persze más kérdés, hogy egy akkumulátorokkal alaposan megpakolt villanyautó gyártása sokkal jobban terheli a környezetet, mint egy benzinmotorosé.
Az Egyesült Királyságban jelenleg már több mint 100 ezer elektromos autó van használatban, a villanyautók és hibridek eladásai pedig négy év alatt harmincszorosára nőttek. A szigetországban az új autó eladásoknak jelenleg mintegy 1,8 százalékát teszik ki ezek a zöldnek mondott járművek.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.