Autó Demeter Péter 2017. június. 29. 18:38

Még nehéz hova tenni – megnéztük a második francia Opelt, a Grandland X-et

Demeter Péter
Szerzőnk Demeter Péter

Itt a kézzelfogható bizonyítéka, hogy a francia-német kapcsolat sokkal régebb óta tart, nem olyan vakon ugrottak a felek abba a hirtelennek tűnő házasságba. A tényleges világpremier előtt megnézhettük a francia alapú, új Opel kompakt szabadidő-autót.

Valójában is bombameglepetés volt év elején, hogy a PSA (Peugeot-Citroen-konszern) megvásárolja az Opelt, amely akkor már több mint 80 éve a General Motors tulajdonában volt. A szenzáció elmúlt a gépezet forog tovább, az átállás zajlik, amelynek már kézzel fogható eredményei is vannak. Az egyik, hogy logót, vezért és szlogent is cserélt az Opel.

A tulajdonosváltást egyébként még az unió versenyhivatalának is jóvá kell hagynia, addig a két cég részéről inkább csak a háttérben tapogatózhatnak egymásnál, hivatalos kereskedelmi megjelenésről például szó sem lehet.

Az események fényében ugyanakkor igazán érdekes az Opelnél két újdonság megjelenése is. Az év elején általunk is bemutatott Crossland X, valamint a most látott Grandland X városi szabadidő-autóké. Miközben már 2012-ben megállapodott a PSA és az Opel, hogy közös platformon fognak, költséghatékonyan B- és C-szegmensű – kis- és kompakt méretű – hobbiautókat fejleszteni és gyártani. Hogy az étvágy evés közben jött-e meg, hogy végül a PSA bekebelezze az Opelt, azt egzakt módon kideríteni nehéz lenne, de az biztos, hogy a teljes felvásárlás ténye igencsak meglephette az opeleseket is.

D.P.

De lássuk, mire készül ezzel a két modelljével immár a Peugeot–Opel? Az talán nem újdonság, hogy az elmúlt években katapultáltak a szabadidő-autók eladásai, évről évre tud 20 százalék körüli növekedést produkálni ez a gépjárműfajta. Elsősorban a kisebb autókat és a korábban közkedvelt egyterűeket háttérbe szorítva.

Az általunk most, a világpremier előtt látott Crossland X az úgynevezett C-SUV, vagyis a kompakt méretű hobbiautók közt kíván piacot nyerni, ahol a Nissan Qashqai, a Hyundai Tucson, Peugeot 3008, Renault Kadjar a legnagyobb szereplők. Becslések szerint, csak európai szinten, ezekből 2018-ra közel kétmillió darab fog fogyni évente. Egy ilyen méretű piacot pedig nem lehet kihagyni.

A PSA–Opel taktikája persze az, hogy oszd meg és sokasodj elven, minden igényt kielégítsenek ügyes kölcsönhatások révén. Ennek megfelelően az Opel Grandland X a franciaországi Sochaux-ban készül majd a Peugeot 3008-assal közös alapon, míg a másik modell a Crossland X pedig Zaragózában egy Opel-üzemben, ahol a Citroen C3 például. Az Opelnek saját gyártásban ottmarad a Mokka X, amely persze észszerű megfontolásból kaphat majd francia testvért, ugyanis a német–francia üzletnek van itt egy nyomos oka, a Peugeot-Citroen platformjai között nincs olyan, amely „igazi”, akár összkerék-hajtást is tudó SUV-t tudna kiállítani.

D.P.

Visszatérve a Crossland X-re, itt a franciák adják az alapot. A hajtás tőlük érkezett, a motor, a váltó, a felfüggesztések. (Az Opel ugyan Szentgotthárdon rendelkezik komoly kapacitású motorgyárral, azonban azok a motorok nem kerülnek egyelőre ezekbe a modellekbe.) A motorokat tekintve a Grandland X-be az 1.2 literes 130 lóerős háromhengeres turbómotor kerül első körben, míg dízel oldalról egy négyhengeres 1.6 literes 120 lóerős.

Amit ezekről a motorokról tudni lehet, azt a Crossland X-ből ismerhetjük, mert próbáltuk is őket, és az 1.6 literes dízellel nagyon jól mozog az autó, szerényen is fogyasztva 5,4 liter körüli értékekkel. A benzines változat is megfelelő dinamikával mozgatta a Grandlandnál kisebb, könnyebb Crossland X-et, és ami feltűnő, a háromhengeres karakter egyáltalán nem volt érzékelhető. Erőforrás vonalon nem lesznek nagyon kifogásolhatók a Grandlandok sem vélhetően.

Maga ez a koncepció úgy van faragva, hogy Opelnek tűnjön minden, még ami Peugeot-Citroen is. Ilyen például a központi infotainment-egység a rajta futó szoftverekkel. Trükkös, mert külsőre Opel, de a logikája már a Peugeot-é. De nyilván, aki napi szinten használja, annak lényegében mindegy melyiket szokja meg. Külsőre pedig kétségtelenül sorba állíthatóak ezek az Opel-modellek: Crossland X, Mokka X, Grandland X. Mindhárom autó valamilyen formában mixe egymásnak és más Opel-modelleknek, a Grandland hátsó lámpái például egyértelműen az Astrát idézik. Mi még olyan modellt láthattunk, néhol furcsa részletekkel, ezek gyakorlatilag kézzel lettek összerakva a bemutatóra, a szériagyártás a napokban indul majd, és októbertől lesz ténylegesen piacon az újdonság.

D.P.

Az autó hossza 4,477, a szélessége 1,844, a hossza 1,636, a tengelytávja pedig 2,675 méter, húsz centivel hosszabb, mint a Mokka X vagy a Crossland X. A csomagtere 514 liter alaphelyzetben. Ami a felszereltséget illeti: az érintőkijelző 8 colos képátlóval bír, az Apple CarPlay és az Android Auto szabvánnyal is kompatibilis elvileg, amelynek tényleges működésnek a két nagy techgyártó licencein múlik. Az Opel elmúlt években sokat költött az OnStar szolgáltatásának bevezetésére is, amely mint megtudtuk tovább bővül két hasznos kiegészítővel, a szállásfoglaló Booking.com-mal és a Parkopedia parkolóhely-keresővel.

Már csak az árak vannak hátra, amelyről hivatalosat még nem árult el az importőr, de a testvér 3008-asnál vélhetően olcsóbb lehet alapmotorral, nagyjából alapszinten hatmillió forint környéki árral.

Hirdetés