Valtteri Bottas egy nappal az első Forma–1-es futamgyőzelme után érkezett Magyarországra, hogy a Nagy Futamon pörögjön párat Budapest utcáin. A bemutató előtt nyilatkozott a türelemről, a csendről és Lewis Hamiltonról.
Kivételes alkalomnak számít, amikor egy futamgyőztest nemcsak közvetlenül a futam után, hanem egy nappal később is kérdezni lehet, de a dologk szerencsés földrajzi és időbeli alakulása úgy hozta, hogy Valtteri Bottasnak most épp Budapesten akadt dolga, és épp egy nappal az után, hogy Szocsiban megszerezte élete első Forma–1-es győzelmét. A ma már hagyományos május elsejei programnak számító Nagy Futam előtt nem sokkal ült le újságírókkal beszélgetni a Mercedes friss Grand Prix-győztese, amikor az események és az érzések kicsit talán már leülepedtek benne, nem mintha a finn Bottas az a típusú versenyző lenne, akit könnyen elragadnának az – akár pozitív, akár negatív előjelű – indulatok. Nem akarnánk beleszaladni a nemzetkarakterológiai csapdába sem, de tény, hogy a mezőny finn versenyzői sztoikus nyugalommal képesek tudomásul venni a legextrémebb helyzeteket is. Nem véletlen, hogy Szocsiban a dobogós ceremónia előtt Sebastian Vettelnek nagyon nehéz dolga volt, amikor két finn kollégájával, Kimi Raikkönennel és Bottasszal levezetésképpen társalogni próbált.
Az egy nappal korábbi győzelem azonban szemmel láthatóan még dolgozik Bottasban, boldog lelkiismeret-furdalással mutatja például a telefonján, hogy még vagy negyven üzenetre válaszolnia kell. A legfontosabb gratuláció viszont a családjától érkezett. „Nagyon jó volt hazatelefonálni a verseny után” – mondta mosolyogva. Arra a kérdésünkre, mely szerint jobban megédesíti-e ezt a győzelmet a statisztika, hogy nyolcvan futamot kellett várnia rá, a megkönnyebbülés hangján válaszol, és minden feltűnés nélkül, de nagyon határozottan odaszúrt egyet a világbajnok honfitársának: „Igen, sokat kellett várnom az elsőre, de nem olyan sokat, mint Mika Hakkinennek! Az életben néha türelmesnek kell lenni, de tudtam, hogy idén, ezzel az autóval csak idő kérdése. Örülök, hogy a szezonban viszonylag korán összejött. Remélhetőleg most már jön a többi is, és a következő győzelmek talán már természetesebbek is lesznek.”
A Bottas-féle hozzállás viszont az, hogy ha már összejött, nem kell olyan nagy ügyet csinálni belőle: „Nem igazán változik semmi, leszámítva, hogy nyertél egy futamot.” Volt ugyanakkor a vasárnapi versenyen még egy momentum, amely bepillantást engedett a finn versenyző működésébe. Az utolsó tíz körben, amely Sebastian Vettel nagyon elszánt támadássorozata miatt kívülről kifejezetten feszültnek és izgalmasnak tűnt, és ez látszott Toto Wolff csapatfőnök elszánt tekintetén és görcsös testbeszédén, Bottas azt kérte a csapattól, hogy ha egy mód van rá, hallagassanak már kicsit a rádióban.
„Egy kis csendet kértem a vége felé, hogy jobban tudjak összpontosítani. Nyugodt voltam, nem igazán gondoltam bele a helyzetbe, csak a kanyarokra, a körökre koncentráltam, hogy tökéletesen csináljam. A versenynek ebben a szakaszában nagyon sok minden történt, több beállításon is változtatnom kellet, és nagyon sok információ jött a csapattól, ami persze hasznos, de szükségem volt egy kis nyugalomra, hogy a vezetésre összpontosíthassak. Olyan volt a helyzet, hogy akár nagy nyomás alá is kerülhettem volna, de a csend engem ellazított, kicsit olyan volt, mintha otthon lettem volna, ahol minden nyugodt és minden rendben van” – adott bepillantást a intorvertált énjébe.
Valtteri Bottasra a nyilvánvaló tehetsége és gyorsasága mellett azért is esett a Mercedes választása (miután tavaly kiderült, hogy a világbajnoki címe után visszavonuló Nico Rosberget pótolni kell,) mert a csapatnak elege volt a drámából, márpedig a Rosberg és Hamilton párharcával járó feszültség kezelése a csapatvezetők energiájának elég nagy hányadát lekötötte. A finn habitusa és hozzáállása pedig garanciának tűnt arra, hogy kezelni tudja azt a kétségkívül különleges és kihívásokkal teli helyzetet, hogy a háromszoros világbajnok Lewis Hamilton csapattársa.
És a Mercedes az eddigi jelek alapján egyelőre elégedett lehet az emberi erőforrások menedzselésével: Valtteri Bottasból nekünk sem sikerült kihozni a konfrontatív személyiségjegyeket. Amikor azt kérdeztük, hogy a Mercedesnél eltöltött pár hónap elég volt-e arra, hogy feltérképezze Lewis Hamilton gyenge pontjait, nemcsak udvariasan, hanem hihetően is válaszolt. „Nem igazán koncentráltam a csapattársam gyenge pontjaira, inkább megpróbáltam gyorsan felszedni mindent, amit csak lehetett. Lewis nagyon tapasztalt és jó versenyző, szóval hülye lennék, ha nem próbálnék meg tanulni tőle. Ezért inkább erre figyeltem, és úgy gondolom, hogy csapatként is jól dolgozunk.”
Egyébként egyelőre Hamilton is elégedettnek tűnik a Mercedes választásával. Néhány héttel ezelőtt például egy interjúban azt mondta, azért szeret Bottasszal dolgozni, mert vele a munka a pályán zajlik, és nem a pályán kívül: „Úgy érzem, már most jobb a munkakapcsolatunk, mint bármelyik másik korábbi csapattársammal”. A jelenségre Bottasnak is van egy magyarázata: „Nem játszmázom, nem politizálok, csak vezetek. Próbálom a lehető legjobban elvégezni a munkámat, aminek része a közös munka a csapatársammal, és ezt eddig nagyon profin meg tudtuk oldani”. Megpróbáltuk megtudni, hogy Nico Rosbergtől kapott-e valamiféle tanácsot a beilleszkedése elősegítésére, de Bottas annyit mondott, hogy ilyesmiről szó sem volt.
A finn versenyző körül talán az az egyik legnagyobb rejtély, hogy nem látszik rajta a nyomás, amit egy világbajnok csapat és egyvilágbajnok csapattárs jelenthetne, de Bottasnak erre is van olyan válasza, amely nagy eséllyel megmelengeti a csapatvezetés lelkét: „Úgy érzem, nagyon jó csapat van mögöttem, és rengeteg támogatást kapok. Nem érzem azt, hogy egyedül kell végig csinálnom, mert egy csapat vagyunk. Ha ilyen a hangulat és a csapat hozzáállása, akkor nem érződik a nyomás.”
Helyzetértékelésben viszont már sokkal visszafogottabb idealista. Amikor arról beszélt, hogy a Mercedest irányító Toto Wolff és Niki Lauda is nagyon örült az első győzelmének, rögtön hozzátette: a másik autó viszont csak negyedik lett, és így a Ferrari elég sok pontot begyűjtött Szocsiban. Vagyis a nagy győzelmi mámorban sem feledkezett el arról, hogy van még feladat. Végül is erre a hozzáállásra lesz szüksége, ha egyszer világbajnok akar lenni.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.