Közönséges használt autók is veteránná válhatnak, ha minden így megy tovább.
Ha már az 1980-as évek autói is oldtimernek számítanak, akkor valami nem stimmel. Németországban erősen gondolkodnak azon, hogy felemeljék a 30 éves (egyébként a magyarországival megegyező) korhatárt. Valóban: a kétütemű Trabantok és a korai Polók nem a szó klasszikus értelmében keltenek múzeumi benyomást. Márpedig az oldtimer minősítés eredeti célja az autós kulturális örökség megőrzése, a kényes szerkezetek gondos ápolása volt.
Csakhogy ma már olyan autók érik el a veterán kort, amelyek nem rozsdásodnak széjjel. Maguk a tulajdonosok sem régiségként, hanem kopott használt autóként tekintenek rájuk – idézte a hamburgi Spiegel a történelmi járművek ügyében illetékes Classic Data Marktbeobachtung cég ügyvezetőjét, Marius Brunét, aki szerint az oldtimerek történetét most már újra kellene írni.
Más kérdés, hogy az igazi veterán autók ára már-már spekulációs buboréknak tűnik. Egy fél évszázados Porsche 911 vagy Mercedes SL (a pagodatetejű) annyit is megérhet, mint három vadonatúj Ferrari. Brune szerint ez sem tarthat örökké: lassacskán távozik az utolsó generáció, amelynek néhány tagját még lázba hozzák a négykerekű régi csodák. Már kezdenek felbukkanni a piacon azok a komplett gyűjtemények, amelyekkel nem tudnak mit kezdeni az örökösök.
A veterán autók megszűrése tehát most már a német autóipari szövetségnek (VDA) is érdeke. Pedig a VDA volt az, amely annak idején kilobbizta a H (azaz historikus) rendszámot, a vele járó adókedvezménnyel együtt. Árulkodó azonban az arány: 2008 óta a német autóállomány 11 százalékkal nőtt (most 46 millió közelében jár), de ugyanennyi idő alatt a hivatalosan oldtimernek nyilvánított kocsikból több mint 100 százalékkal lett több. Sok más országban nem kapnak privilégiumokat az öreg autók, máshol csöndben alkalmazkodtak a helyzethez: Hollandiában 25-ről 40 évre emelték a korhatárt.
A dilemma mindenképp itt van, írta a Spiegel: „Hogyan öregedhet meg méltóságteljesen az, ami már fiatal korában sem volt méltóságteljes?“
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.