Autó hvg.hu 2017. április. 15. 06:41

19 érdekes tény, amit nem tudott a Volvóról

Melyik volt az első Volvo? Milyen biztonsági találmányt adott a világnak a svéd cég? Hol volt az első, Svédországon kívüli összeszerelő üzem? Íme néhány érdekes tény, amit csak kevesen ismernek.

Kerek évfordulót ünneoel a Volvo, a svédek világszerte is ismert márkája ugyanis 90 évvel ezelőtt, 1927. április 14-én fejezte be és gördítette ki a kapun a cég történetének első autóját. A Mydriftfun összeszedett néhány érdekességet, amit valószínűleg csak kevesen tudnak a Volvoról.

1. A Volvo név a latin volvare kifejezésből ered, melynek jelentése: gurulok, gördülök.

2. A cég által gyártott legelső autó a Volvo ÖV 4, egy négyhengeres, 2 literes motorral szerelt nyitott kocsi volt. Az autó beceneve Jakob lett.

Wikipedia / Peter Froese

3. Az első, kereskedelmi forgalomba szánt teherautó a Tpye 1 volt, amit 1928-ban mutattak be a svédek. Még abban az évben a következő modellt, a PV 651-et is bemutatták, amiből összesen 1383 darab készült – ebből 27 exportra.

4. A sorozatgyártás 1932 májusában indult be, a Volvo elsőként 10 ezer járművet gyártott – 3800 személyautót (ebből 1000 négyhengerest és 2800 hathengerest) és 6200 teherautót.

5. Az első luxusautó a PV 36 volt, melyben hat utas fért el: három elöl és három hátul.

Wikipedia

6. 1941. szeptember 6-án, vagyis egy nap leforgása alatt 50 ezer járművet adtak el. A második világháborúra való tekintettel nem túl meglepő, hogy mindegyik teherautó volt.

7. A Volvo 1944-ben kezdett el azon dolgozni, hogy az általa készített autók minél biztonságosabbak legyenek.

8. Az 1950-es években a Volvo volt az egyetlen, ami minden tulajdonosnak 5 év baleseti biztosítást adott a kocsira a vásárláskor. Később ezt a gyakorlatot beszüntették.

9. A cég 1957-ben mutatta be a Volvo a forradalmi újításnak számító kétpontos biztonsági övet, amit minden autó első üléseire beszereltek. Egy évvel később bejelentették, a hátsó ülésekre is telepítik az öveket.

10. A cég egykori mérnöke, Nils Bohlin 1959-ben mutatta be a hárompontos biztonsági övet, ami az elődjéhez képest jóval biztonságosabb volt. A Volvo annyira fontos találmánynak tartotta ezt, hogy minden autógyártó számára ingyen adta át a technológiát.

Volvo

11. A Volvo 1960-tól kezdve telepít az autókba puha műanyagból készülő műszerfalat.

12. A svédek 1963-ban nyitották meg az első, Svédországon kívüli összeszerelő üzemüket, a kanadai Halifaxban. Az oda szállított alkatrészekből összeszerelt autókat Észak-Amerikában értékesítették.

13. Az első fékrásegítő rendszert 1965-ben a Volvo Amazon kapta meg. Ugyanebben az évben orvosok segítségével tervezte újjá az autók üléseit a cég, hogy a kocsiban a megfelelő testtartásban lehessen utazni.

14. Az 1966 augusztásban bemutatott Volvo 144 új szintre emelte az autók biztonsági felszereltségét. A kocsiban elöl és hátul is energiaelnyelő gyűrődőzónákat alakítottak ki, mind a négy kerék tárcsaféket kapott, az utastérben nem voltak kiálló részek, a biztonsági öv pedig új csatot kapott.

Volvo

15. 1970-ben mintegy 2 millió autót adtak el, ami minden szempontból rekordnak számított.

16. A cég 1977-ben mutatta be az általuk tervezett lambda-szondát, amit a kocsik kipufogórendszerébe építettek be. Ez a szerkezet felelős az üzemanyag/levegő arány szabályozásáért.

17. A Volvo 1987-ben a világon először épített az autó elejébe és hátuljába is ködlámpákat. Légzsákokat szintén 1987 óta szerelnek az autóba.

18. A cég logója egy pajzsot és egy lándzsát ábrázol, ami Mars isten szimbóluma. Hogy ezt a hűtőrácshoz tudják rögzíteni, átlóban egy vasrudat használtak, így pusztán véletlen, hogy ez is a védjegy része lett.

Volvo

19. A tervek szerint 2020-ra egyetlen ember sem fog meghalni, aki Volvóban utazik.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Hirdetés
Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.