Nem kevés autós, többek közt munkáját végző futár, ételszállító került hétfő reggel komoly kihívás elé Budapesten. Le kellett tennie kocsit, vagy 150 ezer forintos bírságot kockáztat. A helyzet egyelőre nem javul. Sőt.
Az Országos Közegészségügyi Központ (OKK) legfrissebb mérési eredményei alapján hétfőn tovább romlott a légszennyezettségi helyzet. Egyre több városban rendelnek el szmogriadót. Több helyen, köztük a fővárosban közlekedési korlátozásokat vezettek be.
Amennyiben nem javul a helyzet elrendelhetik a sebességkorlátozást is a fővárosban, a szmogriadó-terv szerint. Ez azt jelentené, hogy az autósok kötelesek Budapest közigazgatási területén haladási sebességüket 20 km/h-val csökkenteni, kivéve, ahol 30 km/h vagy kisebb a megengedett legnagyobb sebesség – írta meg a Vezess.hu.
A nap folyamán a hvg.hu is érdeklődött a rendőrségnél, mik a tapasztalataik, hogyan ítélik meg a helyzetet, illetve a rendőrök ilyenkor mérlegelhetnek-e a szabályszegőkkel szemben? Az autós hazáig, vagy a telephelyig tovább mehet-e a kocsival? Mint válaszukban közölték a témában nyilatkozni nem kívánnak, de az említett ellenőrzési tevékenységet a rendőrök úgy végzik, hogy az a forgalmat ne akadályozza. A helyszínen intézkedő rendőr az arányosság elvét betartva az állampolgárt figyelmeztetheti, helyszíni bírságot szabhat ki, vagy szabálysértési feljelentést tehet.
Megpróbáltunk piaci alapon is körülnézni mi lehet a helyzet, mégis mennyi autót kell félretenni ilyenkor. Ha a Használtautó.hu kínálatát nézzük, az aktuális, 92 252 személyautóból 76 168 példány, azaz a kínálat 82 százaléka biztosan nem érintett, vagyis a szmogriadó riasztási fokozatában is részt vehetne a forgalomban. Plusz mindazok a járművek, amelyek emissziós értékei már ezt megelőzően is megfeleltek az Euro3 előírásnak – kaptuk tájékoztatásul a használtautós oldal kommunikációs cégétől.
Kiegészítésként mindenképpen érdekes adat, hogy a Nemzeti Közlekedési Hatóság oldalán talált egyik felmérés szerint, amely a közúti közlekedési környezetvédelem felmérésével foglalkozott, azt mutatja, hogy 2016-ban a 0-tól 16-os besorolási osztályig terjedő skála közepén helyezkedik el 7,46-os átlaggal a magyar gépjármű állomány. Ami nem is tűnik rossznak, sokkal kellemetlenebb, hogy közel egynegyedét adják a 4-es besorolású autók, vagyis olyanok, amelyeket már ma is le kellene tenni. (Még, ha Budapest esetében persze nem feltétlen ugyan így igaz ez az arány.)
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.