Elkészült az amerikai közlekedési hatóság vizsgálata, amiben a halálos baleset ügyében nyomoztak.
Tavaly júliusban bombaként robbant a hír, hogy az egyik Tesla Model S-t vezető sofőr úgy szenvedett halálos közúti balesetet, hogy az autóban be volt kapcsolva a robotpilóta. A balesetet a Tesla jelentette be a cég blogjában, és rögtön meg is indult a vita az önvezető technológiát támogatók és támadók között. A vállalat közölte, mindenben együtt működik az amerikai közlekedési hatósággal (NHTSA), hogy pontosan kiderüljön, mi is történt. Most úgy tűnik, kiderült – legalább is egy nagyon fontos momentum.
Az NHTSA most bemutatott jelentése szerint az önvezető módba kapcsolt autó jelzett a sofőrnek, hogy valami baj van, akinek így hét másodperce lett volna arra, hogy lereagálja az esetet. Bryan Thomas, a szervezet kommunikációs igazgatója szerint mivel a kocsi végül egy, az úton keresztben áthajtó kamion pótkocsijának rohant neki – és úgy kinyílt tőle a Model S, mint egy konzervdoboz –, a sofőrnek így elvileg elég ideje lett volna arra, hogy elkerülje az ütközést, vagy minimalizálja azt.
A szakértői jelentések szerint a hasonló baleseteknél az esetek többségében ennél jóval kevesebb ideje van a sofőrnek arra, hogy reagáljon és megpróbáljon elkerülni egy ütközést. A jelentésben azt írják, általában három másodperc, vagy annál kevesebb idő áll rendelkezésre a sofőrnek az ütközés elkerülésére.
Azonban egy további fontos kérdésre, vagyis, hogy mit csinált a sofőr, ami miatt nem reagált a rendszer vészjelzésére, egyelőre nincs válasz. Korábban a kamiont vezető sofőr azt állította, hogy a Tesla vezetője Harry Pottert nézett. Az autó által naplózott jelentés szerint a sofőr utoljára kevesebb mint két perccel az ütközés előtt "nyúlt" a kocsihoz: akkor állította be a tempomatot 74 mérföld/órás, azaz nagyjából 120 km/h-s sebességre.
A Teslákban a robotpilóta aktiválásakor a rendszer figyelmezteti a sofőrt, hogy a kezét tartsa a kormányon, hogy ha bármi baj történne, időben tudjon reagálni. A felmérések szerint a Tesla-balesetek száma 40 százalékkal csökkent azóta, hogy a kocsiba beszerelték az önvezetéshez szükséges hardvert. Egy nemrég készült videón már azt is láthattuk, a nemrég frissített eszköz hogyan jósolt meg egy balesetet.
A szervezet jelentése arra is kitért, az automatikus fékezőrendszert elsősorban az utoléréses balesetek, nem pedig a keresztben áthaladó járművek elkerülésére fejlesztették ki.
Az NHTSA szerint a Tesla megfelelő és pontos tájékoztatást adott a sofőrnek arról, hogy ilyen helyzetekben fel kell készülnie egy baleset elkerülésére, mivel a jelenlegi rendszer csak egy vezetést segítő fejlesztés, nem pedig a kocsit egyedül is vezetni képes hardver. Az amerikai közlekedési hatóság mindemellett nem talált tervezési vagy kivitelezési hibát a Tesla robotpilóta-moduljában.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.