Egy német autóklub saját számításai szerint a német autók közel harmadában nem valós a kilométeróra állása. Az eléggé megdöbbentő adatot az Automobilclub von Deutschland (AvD) vetette fel a saját adataira támaszkodva.
Az órák visszatekerése technikailag igazán nem jelent kihívást – mondták el a legnagyobb német autóklub az ADAC részéről is. Persze kódoló és kódoló közt is jelentős eltérések vannak, a mindent tudó 7000 euróba kerülő profi szerkezettől kezdve a 200 eurós kínai gyártmányokig. A módszer ugyanaz, a digitális kijelzőt a diagnosztikai porton keresztül elérve „tekerik vissza” az órát. Az ADAC azt is kimutatta, hogy nincs olyan modell, amelyen nem lehetne valamilyen módon visszatekerni az órát. A megoldás minden esetben a kilométerórák állásának hivatalos adatbázisban történő rögzítése lenne szervizelés során, ezt szorgalmazza az AvD-is, amely adatok aztán, a nyilvánosan is elérhető adatbázisban ellenőrizhetők lennének.
Mindenesetre addig is, egy használt autó értékesítésénél kulcskérdés a kilométeróra állása. Az ADAC – eléggé általánosító – számításai szerint egy manipulált autó eladási ára akár 3000 euróval is növekedhet kedvező óraállás esetén, vagyis évente összességében akár 6 milliárd eurós gazdasági kárt okozhatnak így a csalók. Az óratekerés Németországban is meglehetősen súlyos vétség, egyévnyi szabadságvesztéssel honorálhatják. Nyilván a nehézség, hogy akárcsak nálunk, ezt tettenéréssel kell bizonyítani, ami igencsak nehéz.
A magyar részről önmagában az tűnik elég szörnyűnek, ha egy eleve tekert órájú német autót a magyar nepperek még visszatekernek, akkor aztán végképp távol kerül az autó a valóságtól.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.