Egy friss kutatás szerint a telefonhasználat ugyan káros a gyerekek mentális egészségére, de nincs különbség abban, hogy valaki az iskolában is hozzáfér-e a készülékhez, vagy sem.
Az egyik legtöbbet hangoztatott érv az volt itthon és más országokban is az okoseszközök iskolai betiltása mellett, hogy jót tesz a diákok lelki fejlődésének, pszichés állapotának, mentálhigiénéjének, ha az iskolában el vannak zárva a telefonjaiktól.
Az University of Birmingham kutatóinak vizsgálata ezt nem támasztja alá. A rangos Lancet című tudományos szaklapban megjelent vizsgálatot a Tanárblog szemlézte, de itt eredetiben is olvasható.
A kutatók 20 olyan iskolát vontak be a vizsgálatba, ahol tilos volt a mobilok használata és 10 olyat, ahol a szünetekben nem korlátozták, hogy van-e telefon a gyerekeknél. A diákokat (akik statisztikailag reprezentálták az angol diákságot) kérdőívekkel kérdezték ki a mentális állapotukról.
Az adatok semmiféle különbséget nem találtak a két csoport között. Pont ugyanannyi volt a szorongás, a depresszió, a problémás közösségi média használat és az énkép-zavar a gyerekeknél függetlenül attól, hogy az iskolában elővehették-e a telefonjukat vagy sem.
A tanulmány nem azt bizonyította tehát, hogy a telefonhasználat nem káros a mentális egészségre, csak azt, hogy nincs hatással erre az, hogy valaki az iskolában hozzáfér a telefonjához vagy sem.
A telefonnal töltött idő és a diákok mentális egészsége között erős kapcsolatot mutattak ki, azaz minél többet lóg egy gyerek a telefonján, annál inkább lesznek problémái.
Az iskolai tiltás azonban nincs igazán befolyással a mobiltelefonnal eltöltött időre, ugyanis eddig sem az iskola volt az a hely, ahol a legtöbbet nyomkodták a készülékeket a gyerekek, és azok, akiknek erre az iskolai szünetekben nem volt lehetőségük, pótolták a lemaradást iskola után.
A vizsgálat felveti azt a kérdést, amit a tiltás bevezetésekor több szakember is hangoztatott: vajon a szigorú tiltás helyett lenne-e jobb a diákokat a felelős, észszerű használatra tanítani?