Rendhagyó Zafira-bemutatót tartott a minap az Opel, ám az eseményen alig esett szó magáról az autóról, a hangsúly a szeptemberben elindított OnStar szolgáltatáson volt. Azért annak is érdemes még itt maradnia, aki a személyes online- és szolgáltatási asszisztenshez kapcsoló információkon túl arra is kíváncsi, hogy milyen lett a megújult családi egyterű.
Számtalan autóbemutatón jártam már, tapasztaltam, hogyan vált egyre hangsúlyosabb elemmé a gépkocsik fedélzeti elektronikai rendszereinek és asszisztenseinek bemutatása. Mégis szokatlan volt részt venni a legújabb Opel Zafira sajtópremierjén, ahol gyakorlatilag három mondat hangzott el magáról az autóról. A hangsúly ugyanis a napokban elindított OnStar szolgáltatáson volt.
A személyes online- és szolgáltatási asszisztensként definiált rendszer olyan szolgáltatáscsomag, amely okostelefonos hozzáférhetőséget ad az autóhoz, lopás esetén helyadatokat szolgáltat annak helyzetéről, baleset esetén automatikus riasztást küld a hatóságoknak, és 24 órás call centert biztosít. Sőt, felárért wifi hotspotként működik, illetve jármű-diagnosztikai adatokat is szolgáltat a tulajdonosnak. Ezekből már érezhető, miért szántak rá egy teljes bemutatót, a jelentőségét pedig jól szemlélteti, hogy a maga nemében egyedülálló szolgáltatásról van szó Európában (Észak-Amerikában 1996 óta működik hasonló).
Megállíthatjuk a tolvajt
A sajtótájékoztatón rögtön kipróbálhattuk a rendszert, a kezünkbe nyomott iPhone segítségével kellett megtalálnunk az autót a parkolóban, az egymás mellé felsorakoztatott tesztpéldányok között. Segítségként telefonról vezérelve dudálhatunk és a lámpát is felvillanthatjuk, továbbá távvezérelve a központi zár is nyitható.
A helymeghatározás funkció kocsilopás esetén is jól jön, ilyenkor ugyanígy lekérhető az autó pozíciója, amit (a lentebb részletezett) OnStar-operátor továbbít a hatóságoknak. A rendszer arra is lehetőséget ad, hogy leállítsák a motort, de csak azután, hogy a tolvaj megállt vele, mivel Európában még őt is megilletik jogok, ami valahol érthető, hiszen balesetveszélyes lenne menet közben kilőni alója a járművet. A távvezérelt lekapcsolás egyébként az immobiliser segítségével lép működésbe, így utána már csak a szervizben tudják újra életre kelteni az autót.
Felvetődhet a kérdés, hogy mi van akkor, ha a cégvezér az alkalmazottait szeretné nyomon követni a helymeghatározás segítségével. Erre az a megnyugtató válasz, hogy folyamatos GPS-es nyomkövetésre nem alkalmas a rendszer, így a túlbuzgó főnöknek mindig egyesével kellene lekérnie a pozíciót. Emellett pedig rendelkezésre áll a rejtőzködő (privacy) opció is, ami „leárnyékolja” az autót, vagyis kizárólag vészhelyzet, lopás vagy baleset esetén aktiválódik a helymeghatározás.
Magát a telefonos operátort is felhívhatjuk, az autóba beülve a szélvédő mögött (panorámaüveg esetén a belső visszapillantón) elhelyezett három kapcsoló közül a kék hátterű, „On” feliratú gombot megnyomva. Ezzel automatikusan tárcsázzuk az OnStar call-centert, ahol magyarul is válaszolnak a kérdéseinkre. Akkor pedig lekérhetünk például útvonalat a navigációhoz, megkérdezhetjük, hol van a legközelebbi márkaszerviz, benzinkút vagy akár azt is, mit jelent a műszerfalon világító check engine lámpa. Kicsit tudakozó jellege van a dolognak, de bármikor adódhat olyan helyzetet bel- és külföldön egyaránt (például műszaki hiba esetén éjszaka egy kietlen országúton), amikor kifejezetten hasznos és megnyugtató tud lenni egy ilyen opció.
Pláne baleset esetén, amikor automatikusan aktiválódik a rendszer, vagyis vészjelzést küld az OnStar központba, ahonnan azonnal felveszik velünk a kapcsolatot, ha pedig nem reagálunk, értesítik a hatóságokat. A pontos koordinátákon túl az autónk műszaki paramétereit is elküldik a mentésünkre induló egységeknek, így értékes perceket nyerhetnek például a tűzoltók, akik már kiérkezés előtt tudomást szereznek arról, hogy milyen típusú és hajtóanyagú autóval lesz dolguk, kinyíltak-e a légzsákok, mekkora lassulást szenvedett el az autó. Ilyen vészjelzést egyébként az SOS gomb lenyomásával manuálisan is küldhetünk.
A cikk elején említett helymeghatározás és távvezérelt ajtónyitás is egy okostelefonos alkalmazással működik, de számos egyéb funkciója van, ami megkönnyíti a hétköznapokat. Ilyen többek közt a járműdiagnosztikai rendszer, amely adatokat küld a guminyomásról, a motorolaj-élettartamról és az üzemanyag szintjéről, továbbá havi összesítő állapotjelentés is kérhető. Szintén értesítést kapunk (beállítástól függően sms-ben és emailen keresztül) arról is, ha megszólal az autónk riasztója. Megemlítendő még, hogy a Zafira infotainment rendszere az Apple CarPlayt és az Android Autót is támogatja, így usb-kábelen keresztül tükrözni tudjuk az okostelefonunk képernyőjét a központi kijelzőre, ezzel pedig megspórolhatjuk a gyári navit.
Az OnStar csomag csak magasabb felszereltségi szintek esetében jár a Zafirához (és a többi Opel modellhez), az első évben még ingyenesen, utána pedig évi 32 500 forintos előfizetési díjért cserébe. Alacsonyabb felszereltség esetén külön is kiválasztható az extralistáról 150 000 forintos áron, az viszont mindenképp megemlítendő, hogy utólag már nem lehet beszerelni.
Na, de milyen a Zafira?
Aki idáig eljutott az olvasásban és még kíváncsi rá, hogy hagyományos értelemben véve milyen autó lett a ráncfelvarrás után a Zafira, az végre helyben van. A kocsi külsejét tekintve leginkább elölről látványos a változás, hiszen az eddigi bumeráng forma helyett lágyabb megjelenésű lámpatestek kerültek az orrára, dupla ívű LED-es nappali menetfénnyel, felárért cserébe adaptív LED-es fényszóróval, valamint sportosabb hűtőmaszkkal megtámogatva. Oldalnézetből maradt a barátságos egyterű sziluett, amely kiviteltől függően öt- vagy akár hétszemélyes utasteret rejt, a már megszokott minőségben, rengeteg (több mint 30) tárolórekesszel és számtalan ötletes megoldással megspékelve.
A tesztelésre fogott autókat ugyan bőr belsővel szerelték, de azért műanyag kárpitelemet is találtunk - főleg a hátsó üléseknél -, ami normál esetben nem lenne túl biztató, de a gyerekes családok szemszögéből nézve ez még pozitívum is lehet. Szintén annak számít, hogy az infotainment-rendszer monitorja eddig a középkonzol felső részén volt, most viszont felváltotta egy érintőképernyő, kicsivel mélyebben beépítve. Ezzel párhuzamosan lecsökkent a gombok száma, hiszen számos funkció átkerült a hétcolos érintőképernyő menüjébe. Jól sikerült továbbá az új kormánykerék is, amely formázottságával és a légzsák kicsiny fedelével, akár egy OPC modellben is megállná a helyét.
Olyan viszont egyelőre nem készül a Zafirából, így a sportos családapáknak be kell érniük az 1.6 literes Ecotec turbós benzinmotor 200 lóerős (+ 280 Nm) csúcsváltozatával, amely a menetpróbán, a képeken látható tűzpiros fényezésű tesztautót mozgatta. Azért az optikai sportosság jegyében egy piros „Turbo” felirat is díszíti a csúcsmodell fenekét, valamint kipufogóból is jutott mindkét oldalra egy-egy krómozott vég.
+ : OnStar szolgáltatáscsomag, tágas és variálható utastér, méretéhez képest kellemes formaterv. –: itt-ott kevésbé minőségi műanyagok az utastérben, jelenleg csak egyféle dízelmotor, sávtartó asszisztens csak jelez, de nem kormányoz vissza (az általunk próbált kivitelekben). |
Persze, ahogyan pogózni sem az Alma együttes koncertjére jár az ember, úgy a sportosságot és a vezetési élményt sem a Zafirában kell keresni. Dicséretes viszont, hogy az adaptív mechatronikus FlexRide futóművel szerelt csúcsmodell Sport módban (feszesebb futómű, harapósabb gázreakció) meg tudja nevettetni a családot egy-egy simára aszfaltozott országúton. Minden más esetben az átlag magyar utakon a szoftosabb Tour módban érdemes használni, máskülönben minden második úthibán kilöttyen a pohártartóba rakott dobozos kóla.
A menetpróbán lehetőségünk volt kipróbálni a 2.0 literes, turbódízel motorral szerelt, 170 lóerős és változatot is, amely a maga 400 Nm-es csúcsnyomatékával igazi arany középutat jelent a fogyasztás, rugalmasság és teljesítmény tekintetében. Hatfokozatú manuális váltóval szerelve könnyedén hozható vele az 5-6 liter közötti átlagfogyasztás négy emberrel a fedélzeten, a dízelmotor orgánumából pedig alig jut el valami az utastérbe.
Az Opel konfigurátora szerint 7 millió 80 ezer forintról indul az Edition felszereltségű bevezető modell, 1.4-es benzinmotorral, 120 lóerővel. Ezt ugyan nem próbáltuk, de enélkül is azt ajánljuk, hogy érdemesebb az erősebb kivitelek felé elmozdulni, hiszen félmilliós felárért cserébe már a 200 lóerős 1.6-ossal adják. Dízel fronton egyelőre csak a 2.0 literes dízel rendelhető legolcsóbban 8,5 millióért, 170 lóerővel és hatfokozatú manuális váltóval. De biztosak vagyunk benne hamarosan bekerül a szentgotthárdi 1.6 literes „suttogó dízel” is a kínálatba, hiszen az volna talán a legjobb választás a 136 lóerejével. Ezeken kívül az alternatív hajtások kedvelői gyárilag szerelt LPG és CNG verziók közül is választhatnak jelentős felárért cserébe.
Korábbi autós tesztjeinket ide kattintva találja. Még több tesztért lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.