Hiába a felfestés, az autósok gyakran nem adnak elsőbbséget a kerékpárosoknak.
Egy kerékpáros kontra autós balesetnél mindig előbbi húzza a rövidebbet, míg a sofőrök többsége szerint egyértelműen a kerékpáros volt a hibás. Az ausztráliai Monash University kutatói szerint azonban ez egyáltalán nem biztos, hogy így van, a kerékpáros balesetek 20 százaléka ugyanis ott történik, ahol elvileg nem lenne szabad: a kerékpársávban.
A The Sunday Morning Herald beszámolója szerint a kutatók közel 200 olyan bringást kérdeztek meg, akik egy közlekedési baleset után kórházba kerültek. Kiderült, közülük minden ötödiket, vagyis a megkérdezettek 20 százalékát a kerékpársávban érte a baleset, méghozzá a figyelmetlenség miatt.
Az ilyen eseteknél ugyanis az autós nem ad elsőbbséget a kerékpárosnak, simán kikanyarodik elé, függetlenül attól, hogy szemből vagy hátulról érkezik a biciklis. (Az ábrán fordítva vannak az irányok, mert Ausztráliában baloldali közlekedés van érvényben.)
A szakemberek szerint mindez nem azt jelenti, hogy a sáv ne lenne biztonságos, sokkal inkább azt, hogy egy kis plusz odafigyeléssel megelőzhetők a hasonló balesetek. Ráadásul a sávok megléte jóval nagyobb biztonságot jelent a biciklis számára, mintha nem lenne semmilyen felfestés.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.