A járműinformatikai adatgyűjtés áttekinthetőbb kezelésének bevezetésére tett javaslatot a német autóklub, az ADAC.
Tekintettel a hálózatra kapcsolt járművek terjedésére, az ADAC szükségesnek tartja a gyártó által gyűjtött adatok listájának interneten való közzétételét minden egyes autó modellre. A járműtulajdonosok számára pedig az ADAC véleménye szerint lehetővé kell tenni az adatokhoz való hozzáférést saját célra, illetve a jármű működéséhez elengedhetetlenül szükséges adatok kivételével az adatgyűjtés letiltását.
Az elmúlt hónapokban egyre hevesebb vita bontakozott ki autóipari szakértők körében arról, hogy valójában mennyi adatot is gyűjtenek be az autógyártók a járművektől, illetve, hogy a begyűjtött adatok köréről megfelelően tájékoztatják-e a felhasználókat.
Az ADAC a járművekről begyűjtött adatokat öt osztályba javasolja sorolni a felhasználó és a gyártó számára más és más hozzáférési jogosítvánnyal.
Az alapvető üzemeltetési információkat és a meghibásodási adatbázist például a gyártótól függetlenül viszonylag egyszerű eszközökkel bárki számára könnyedén elérhetővé kell tenni - írja az ADAC javaslata.
A motorvezérlési és indításgátló adatokhoz viszont csak márkaszervizekben lehessen hozzáférni. Az olyan információkhoz pedig, mint például a légzsákok működésbe hozásának kiváltó oka, csak a jármű fejlesztői számára kell hozzáférést biztosítani. Szükség lenne emellett egy olyan információ-kategóriára is, amely csak az alkatrész és részegység beszállítók számára engedi meg a hozzáférést.
Az ügy közvetlen előzménye egy korábbi ADAC tanulmány, amely bizonyította három gyártó termékeinél, a Renault Zoe, a Mercedes-Benz B-osztály és a BMW i3 és 320d modellek esetében, hogy milyen aktívan kommunikálnak menet közben is az adatközpontokkal.
A Mercedesek például minden második percben elküldték az üzemanyagszint, a guminyomás, a fűtőfolyadék hőmérséklet adatait. Emellett viszont a kocsi GPS koordinátáit is, amelyhez talán kevésbé van köze a gyártónak.
A Renault esetében, azt sikerült megállapítani, hogy akár menet közben is ki tudják olvasni vezetékes kapcsolat nélkül is a járművek szinte bármilyen szervizállapotát, amelyre elvileg csak a szervizek jogosultak. A BMW esetében leginkább a Mercedeshez hasonló adatokat küldött, ezen kívül tárolta a maximális motorfordulatszámokkal megtett kilométereke, magyarán a vezetési profilt. Az i3 pedig minden egyes leállításakor ad helyzetjelentést a kocsi állapotáról, hibatárolót látják, az akkumulátor állapotát, és szintén tárolják az egyes üzemmódokban megtett kilométereket.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.